Gå til innhold

Hei!

Anbefalte innlegg

Jeg lurte bare på hva sf er fornoe jeg! Og jeg lurte på om man har spiseforrstyrelser når alt man tenker på er hvor tjukk man syns en selv er. Og når man spiser at man får dårlig samvittighet i flere timer etterpå (eller dager). Hvis man bare spyr engang i blant er det farlig da?

Oi det var visst mer enn et spørsmål!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16772-hei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lett å definere en spiseforstyrrelse, fordi det finnes så altfor mange varianter av den. Som oftest er den ikke synlig på den som har en sf. fordi personen vil ofte være normalvektig. Men det finnes jo også disse ytterpunktene der personen kan være ekstremt undervektig eller omvendt, men det er ikke sagt at disse sliter mere enn de normalvektige- noe som jeg syntes er veldig viktig å legge vekt på. Det finnes like mange forskjellige sf. som det finnes personer med sf. Men alle har en ting til felles og det er et problem knyttet til mat. Noen kan leve et forholdsvis godt liv med sin sf. mens andre sliter mer, og det er desverre så altfor mange som dør av det også. Det er IKKE bare de undervektige som dør, mørketallene er store(tror jeg) mange tar faktisk sitt eget liv p.g.a sin sf. mens andre dør av hjertesvikt. Så dødligheten av sf. er stor. Du spør om det er farlig å kaste opp en gang i blant! Jeg velger her å svare deg med at det faktisk kan ta liv av deg, kanskje ikke første gang eller andre gang, men jeg tror at det er veldig vanskelig å holde seg til de "få" gangene. Det er så altfor lett å bare fortsette og jo lenger man holder på jo vanskeligere er det å bryte. Så for alt her i verden hold deg unna!!!!!!!!!

Jeg må også si det at det er ikke normalt å tenke mat hele dagen og ha dårlig samvittighet i dager etter at man har spist- det vet til og med jeg som har vært spiseforstyrret i 14 år og fremdeles er. Hold deg på matta vennen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16772-hei/#findComment-76935
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Suzzi! En spiseforstyrrelser er psykiske lidelser. Når en har en SF er en overopptatt av kropp, vekt, mat og utseende. Innen den medisinske diagnostikk har vi tre forskjellige SF (Anorexia nevrosa, Bulimia nevrosa og Overspising) hvor bestemte kriterier/symptomer må være oppfylt får å få en medisinsk diagnose Dersom du føler deg styrt av slike tanker og følelser slik at hverdagen blir hemmet , til stor belastning for deg da har du en SF. Det er viktig å ikke glemme at vi alle må "ha et forhold" til mat, da kroppen er i behov av viktige næringsstoffer daglig. Hvor grensen går for normalt, frisk, syk er ikke alltid like lett å definere. Det er viktig å vite at mange i starten selv ikke opplever/skjønner at de har et problem. Du kaster opp- dette er i seg selv et symptom/signal på at ikke alt er slik det bør være, som absolutt må tas alvorlig. Anbefaler deg å snakke med noen du har tillit til(foreldre, søsken, venninne, lærer, rådgiver , helsesøster eller noen av selvhjelperorganisasjonene) slik at du kanskje kan få litt mer forståelse av om du trenger hjelp, lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16772-hei/#findComment-77014
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...