Gå til innhold

Clemet rystet

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=258566

Skjønner ikke at Clemet er så rystet over dette. Som politiker bør hun vite at ressursene til barn med spesielle behov er sterkt redusert de seneste årene. Tidligere hadde vi spesialskoler, vi hadde spesialundervisning og vi hadde færre elever pr. lærer.

Nå skal alle integreres, for å roe ned de som ikke har evner og interesse for å lære men må sitte der likevel plasserer de en skoleflink elev på hver side av den urolige eleven.

Våre politikere pøser på med allmennfag til alle, de har fortsatt ikke skjønt at ikke alle er teoretikere. Hvorfor kan ikke de som har interesse av å f.eks. skru motorer fra hverandre få lov til det i stedet for å pugge formler de ikke aner hva de skal bruke til?

Jeg håper politikerne snart våkner opp og skjønner at det er bruk for alle barn i samfunnet, men ikke på samme plass og i samme form. Først når de skjønner dette vil vi se resultater.

Skrevet

Sååååå enig!

Helt tragisk hva som skjer i skolen for tia. Min sønn er av den rolige typen. Den siste mnd har han sittet sammen med klassens "urokråke". Fikk beskjed på foreldremøte at det roer vedkommende. Glad hvis det kan hjelpe selvfølgelig, men jeg følger med med argusøyne. Vil ikke at min sønn skal være en brikke i et "prøveprosjekt" som kan ende opp med å gå utover ham selv.

Gjest lillestudenten
Skrevet

Er enig med deg! Dagens skolesystemet vi sitter i er absolutt det mest radikale. Hvorfor skal alle gjennom den samme "fabrikken"? skulle tru at politikerne har oppdaget at "ett viss merke er best og slik bør alle produseres og gjøres om til". Trudde jammen at vi var individa, personer jeg, med egne mål og meninger. .

Kizza1365380506
Skrevet

Kjære deg! Slik jeg har sett det har du missforstått alt. Vår kjære Kristin har ikke skjønt at det finnes barn med spesielle behov i denne verden. For henne finnes det kun resultat. Målbare sådanne.

Javisst har nivået i norsk skole sunket til det aboslutt minimum. Men det skal ikke mer ressurser og mer læretimer til. Det ungene trenger er mer inspirerte lærere. Og tro meg, etter å ha vært i skolen i 15 år så vet jeg at det er en mangelvare. Det nytter ikke å gi lærere mer lønn om de ikke føler seg verdsatte. Se til Finnland, der har de forstått det. Læring, kombinert med lek og engasjerte lærere er det som er nøkkelordet.

Uten engasjerte lærere, kan vi legge ned det norske skolevesenet.

TAKK!!

Kizza1365380506
Skrevet

Sååååå enig!

Helt tragisk hva som skjer i skolen for tia. Min sønn er av den rolige typen. Den siste mnd har han sittet sammen med klassens "urokråke". Fikk beskjed på foreldremøte at det roer vedkommende. Glad hvis det kan hjelpe selvfølgelig, men jeg følger med med argusøyne. Vil ikke at min sønn skal være en brikke i et "prøveprosjekt" som kan ende opp med å gå utover ham selv.

Takk! Kjenner meg igjen. Hvorfor skal våre unger roe ned de som ikke klarer å sitte i ro. Hvorfor skal de løse ett problem som skolen ikke klarer løse. Ressursene i norsk skole/skolevesen blir brukt helt feil. Og det går ut over oss som har barn som vil noe men som ikke tørr gi beskjed.

Mvh

Skrevet

Takk! Kjenner meg igjen. Hvorfor skal våre unger roe ned de som ikke klarer å sitte i ro. Hvorfor skal de løse ett problem som skolen ikke klarer løse. Ressursene i norsk skole/skolevesen blir brukt helt feil. Og det går ut over oss som har barn som vil noe men som ikke tørr gi beskjed.

Mvh

Var disse svarene ironisk ment? om ikke,kansje ungene deres har godt av det(å hjelpe til å roe ugangskråkene), med den innstillingen dere har? Ja, det synes jeg!

Alle er en del av skolemiljøet, og ungene har godt av å ta ansvar,tidlig. Det er heller ikke bare bokstaver og tall som teller.

Kizza1365380506
Skrevet

Var disse svarene ironisk ment? om ikke,kansje ungene deres har godt av det(å hjelpe til å roe ugangskråkene), med den innstillingen dere har? Ja, det synes jeg!

Alle er en del av skolemiljøet, og ungene har godt av å ta ansvar,tidlig. Det er heller ikke bare bokstaver og tall som teller.

Vel, du er jo helt ute å kjøre. Du har jo tydeligvis ikke hatt unger som er snille!!!! De blir alltid "misbrukt" i skolesammenheng.

Og nå mener jeg snille!!!!

Mine var begge det. Og begge led under det i skolen. Det er ikke bare barn som er såkalte ugangskråker som lider og det bør kanskje du og dine ta litt notan av. Kanskje dere skulle tenke litt i andre baner også vi har hørt nok om urokråker...

Skrevet

Var det ment til meg?

Skrevet

Kjære deg! Slik jeg har sett det har du missforstått alt. Vår kjære Kristin har ikke skjønt at det finnes barn med spesielle behov i denne verden. For henne finnes det kun resultat. Målbare sådanne.

Javisst har nivået i norsk skole sunket til det aboslutt minimum. Men det skal ikke mer ressurser og mer læretimer til. Det ungene trenger er mer inspirerte lærere. Og tro meg, etter å ha vært i skolen i 15 år så vet jeg at det er en mangelvare. Det nytter ikke å gi lærere mer lønn om de ikke føler seg verdsatte. Se til Finnland, der har de forstått det. Læring, kombinert med lek og engasjerte lærere er det som er nøkkelordet.

Uten engasjerte lærere, kan vi legge ned det norske skolevesenet.

TAKK!!

Tror nok begge har rett, nå til dags snakkes det fine ord om integrasjon overalt....fine intensjoner men det funker ikke alltid for alle. Et annet problem er mangel på respekt. Uten ordentlige sanksjonsmuligheter (å bli utvist er bare tøft, ingen bryr seg uansett), uten foreldre som følger opp skolens beskjeder alvorlig (virker som om en god del unger ikke bryr seg om lærere truer med beskjed hjem til foreldre) så er det litt vanskelig å kunne ta skikkelig tak i ungene.. (unger som knuffer til deg ser på deg; hva har du tenkt å gjøre med det eh eh??? - de frykter deg liksom ikke).

Ikke det at unger skal frykte lærerne, men det er ikek til å se bort ifra at endel ikke bryr seg om hva lærerne gjør, og med unger som ikke engang bryr seg om noen slags sanksjoner fra skolens side.... hva kan en da gjøre? :(

Kizza1365380506
Skrevet

Tror nok begge har rett, nå til dags snakkes det fine ord om integrasjon overalt....fine intensjoner men det funker ikke alltid for alle. Et annet problem er mangel på respekt. Uten ordentlige sanksjonsmuligheter (å bli utvist er bare tøft, ingen bryr seg uansett), uten foreldre som følger opp skolens beskjeder alvorlig (virker som om en god del unger ikke bryr seg om lærere truer med beskjed hjem til foreldre) så er det litt vanskelig å kunne ta skikkelig tak i ungene.. (unger som knuffer til deg ser på deg; hva har du tenkt å gjøre med det eh eh??? - de frykter deg liksom ikke).

Ikke det at unger skal frykte lærerne, men det er ikek til å se bort ifra at endel ikke bryr seg om hva lærerne gjør, og med unger som ikke engang bryr seg om noen slags sanksjoner fra skolens side.... hva kan en da gjøre? :(

Jeg er jo enig med deg. Men hva skal vi si, vi foreldre som får våre unger til å forstå at man skal respektere lærerne, når de stadig blir satt sammen med elever som bråker og som ikke vil samarbeide.

Nå er jeg så gammel at jeg har sett ganske mye av skolelivet. Reform 94, L97 og jeg vet ikke hva. Og nå er søren meg en ny reform på trappene.

Ett forslag: Hva om vi gikk tilbake til gamle dager og innfører realfagskolen.

Gi de flinke det de vil ha og bruk krefter og ressurser på de svake som trenge det. Bare ett tankenkors...

Skrevet

Sååååå enig!

Det er helt bevisste strategier og handler ofte om å lage heterogene grupper og sammensetninger. I klartekst betyr det at alle smågrupper feks skal bestå av samme fordeling av barn som er rolige, skoleflinke, urolige, barn med spesielle behov, utadvendte, sosialt sterke / svake samt kjønnsfordeling.

Rolige, skoleflinke jenter har det verst. De er nemlig perfekte små empatiske og tålmodige mødre og veiledere for utagerende gutter som mangler grep om skolen.

Enhver med sunt vett i behold bør skjønne at dette er skrekkelig feil overfor de små, gode hjelperne som lider av jobben de får.

Derfor er det mange som tenker motsatt, nemlig ved å lage homogene grupper. Det betyr at de rolige og skoleflinke er sammen i grupper og kan lære uten å være gode mødre, fedre og lærere, og at de utagerende settes sammen med håp om at de så å si nuller ut hverandres bråk, slik at de dermed skjønner at skal de komme noen vei, må de jenke seg og roe seg ned.

Kizza1365380506
Skrevet

Jeg skal fortelle deg en historie fra virkeligheten.

Når min sønn begynte i første klasse innkalte klassestyrer til foreldremøte og spurte om vi var enige med henne at vi skulle konsentrere oss om disiplin til å begynne med. De fleste av oss var foreldre som hadde eldre barn og var veldig interesserte i dette.

Vel frøken innførte at de skulle stille opp to og to før de fikk komme inn.At de skulle stå fint bak stolene sine før de fikk sitte ned. At alle skulle rydde pent av pulten sin før de fikk gå osv.

Denne klasse hadde henne i tre år. Deretter fikk de en turbulet tid med mange nye klassestyrere. Men det var aldri noe problem med dem - egentlig. De hadde lært respekt og at de kom lengst med å være samarbeidsvillige allerede fra første klasse. Klassen fikk ett samhold som det er vanskelig å beskrive og som jeg så min sønn savnet i ungdomsskolen. Han var ikke vant til støy og bråk rundt seg.

Fikk de problemer på ungdomsskolen? Selvfølgelig - der klarte de jo ikke å stille opp. Klassen ble delt osv.

Skrevet

Det er helt bevisste strategier og handler ofte om å lage heterogene grupper og sammensetninger. I klartekst betyr det at alle smågrupper feks skal bestå av samme fordeling av barn som er rolige, skoleflinke, urolige, barn med spesielle behov, utadvendte, sosialt sterke / svake samt kjønnsfordeling.

Rolige, skoleflinke jenter har det verst. De er nemlig perfekte små empatiske og tålmodige mødre og veiledere for utagerende gutter som mangler grep om skolen.

Enhver med sunt vett i behold bør skjønne at dette er skrekkelig feil overfor de små, gode hjelperne som lider av jobben de får.

Derfor er det mange som tenker motsatt, nemlig ved å lage homogene grupper. Det betyr at de rolige og skoleflinke er sammen i grupper og kan lære uten å være gode mødre, fedre og lærere, og at de utagerende settes sammen med håp om at de så å si nuller ut hverandres bråk, slik at de dermed skjønner at skal de komme noen vei, må de jenke seg og roe seg ned.

Ja, vet at mange gjør det slik. Har ikke noe mot det altså, hvis det kan hjelpe. Men hvis det går ut over han liker jeg selvfølgelig ikke det. At han på en måte skal måtte lide for det som ikke fungerer. De har prøvd alt sier de. Sette de mest bråkete sammen bak og prøve og fokusere på de som ønsker å gjøre noe.De er 30 elever i klassen så det er litt av en gjeng å holde styr på. I morgen får han faktisk sitte alene. Hun ble utvist idag for hun drakk øl i friminuttet.....

Skrevet

Vel, du er jo helt ute å kjøre. Du har jo tydeligvis ikke hatt unger som er snille!!!! De blir alltid "misbrukt" i skolesammenheng.

Og nå mener jeg snille!!!!

Mine var begge det. Og begge led under det i skolen. Det er ikke bare barn som er såkalte ugangskråker som lider og det bør kanskje du og dine ta litt notan av. Kanskje dere skulle tenke litt i andre baner også vi har hørt nok om urokråker...

Der tar du feil! Jeg er så "heldig" ha erfaring i begge leirer.

En var ukonsentrert og dagdrømte seg igjennom grunnskolen, en var den såkalte kjempeflinke ressurseleven som måtte hjelpe andre gjennom hele barneskolen.

Jeg synes det er flott at unger er forskjellige, og jeg synes det er flott at de ressurssterke kan hjelpe de ressurssvake.

Ungene lider ingen nød av å lære seg samarbeid med ulike unger(sosialisere seg), det er bare et pluss å ta med seg videre i livet.

Men noen foreldre har en veldig snobbete innstilling, ja.

Skrevet

Der tar du feil! Jeg er så "heldig" ha erfaring i begge leirer.

En var ukonsentrert og dagdrømte seg igjennom grunnskolen, en var den såkalte kjempeflinke ressurseleven som måtte hjelpe andre gjennom hele barneskolen.

Jeg synes det er flott at unger er forskjellige, og jeg synes det er flott at de ressurssterke kan hjelpe de ressurssvake.

Ungene lider ingen nød av å lære seg samarbeid med ulike unger(sosialisere seg), det er bare et pluss å ta med seg videre i livet.

Men noen foreldre har en veldig snobbete innstilling, ja.

Hvorfor må det alltid slenges dritt hver gang noen prøver å diskutere saklig?

Skrevet

Mvh

Jeg tror at alle barn vil noe, men at ikke alle vil det samme. Det å klare å sitte i ro handler ikke om vilje og snillhet. Hvis et barn er flink til å pugge matte og hovedsteder får det masse positive tilbakemeldinger på skolen og dermed større tro på seg selv. Å ha tro på seg selv er en forutsetning for å lykkes.

Et barn som er praktisk flink, f.eks. å reparere sykler får ikke noen anerkjennelse for det på skolen. Det får kun oppmerksomhet fordi det er urolig og ikke husker gangetabellen.

Jeg mener at alle barn har like stor verdi, og skolen må bli flinkere til å dyrke hvert enkelt barns sterke sider.

Skrevet

Mitt svar er iallefall seriøst ment.

Selvfølgelig er det ikke greit at roligere elever

skal være anvist til å sitte ved siden av bråkmakerne for å prøve å få det roligere i klassen.

Med færre elever i klassen, ville det selvsagt være lettere å holde disiplin,så det ikke ble tydd til slike "løsninger"

Ved å ta medelever til slik "Hjelp" , - ja, vet ikke om det hjelper så mye,heller, blir det jo en betydelig belastning i læringssitusjonen for dem.

,

MIndre klasser, betyr jo nødvendigvis flere lærere - og en vet jo hvordan det har utviklet seg i de senere årene: Stadig nedskjæring i timetallet ved skolene,

Disiplin, uro ,bråk og det som verre er , hvordan takle det store problemet ?

Leste om en meget rystende sak i avisen forleden.

Så mye uro og bråk det kan være i skolen nå, må en undres over om det i heletatt går an å få tid og ro til å undervise !

Skyld nå ikke på læreren i tide og utide.

Foreldrene må ta sitt ansvar for oppdragelsen !!

Gjest Huffamez
Skrevet

Hvorfor må det alltid slenges dritt hver gang noen prøver å diskutere saklig?

Det er da ikke snakk om å slenge dritt!!

Mitt svar er seriøst. Jeg er så møkk lei av snobbete foreldre som på en innpakket måte prøver å si at "min unge er for god til å sitte ved siden av din drittungen".

Alle som en er en brikke av samfunnet, ingen bør(eller skal) settes utenfor.

Med foreldre med slike holdninger, er det ikke rart at mange unger blir utfryst.

Du er redd for at dine snille og skoleflinke unger ikke lærer nok om de blir plassert ved siden av bråkmakeren? Og ungene dine lider virkelig av det?

Skjerp deg! det finnes ting som er mye viktigere(eller minst like viktig) å lære som det som står i skoleboka. Nemlig respekt og inkludering av andre barn/mennesker.

Slike holdninger som kommer frem her burde dere skamme dere for å inneha!

Skrevet

Det er da ikke snakk om å slenge dritt!!

Mitt svar er seriøst. Jeg er så møkk lei av snobbete foreldre som på en innpakket måte prøver å si at "min unge er for god til å sitte ved siden av din drittungen".

Alle som en er en brikke av samfunnet, ingen bør(eller skal) settes utenfor.

Med foreldre med slike holdninger, er det ikke rart at mange unger blir utfryst.

Du er redd for at dine snille og skoleflinke unger ikke lærer nok om de blir plassert ved siden av bråkmakeren? Og ungene dine lider virkelig av det?

Skjerp deg! det finnes ting som er mye viktigere(eller minst like viktig) å lære som det som står i skoleboka. Nemlig respekt og inkludering av andre barn/mennesker.

Slike holdninger som kommer frem her burde dere skamme dere for å inneha!

Clemet burde se konsekvensene av den nedprioriteringen skolen

har fått i den senere tid.

Jeg hører at penger er ikke alt,men et visst minimum må til dersom skolen skal kunne fungere.

Arbeidmengden for personalet er blitt alfor høy,for få lærere rett og slett.

Og for å roe ned de urolige og bråkete, plasseres altså fremsommelige og mer lærevillige elever med siden av disse.

Resultat : De får heller ikke gjort skikkelig arbeid.

Og det mener noen at det er i skjønneste orden !

(men får inderlig håpe at dette ikke det vanlige mønsteret.)

Skrevet

Clemet burde se konsekvensene av den nedprioriteringen skolen

har fått i den senere tid.

Jeg hører at penger er ikke alt,men et visst minimum må til dersom skolen skal kunne fungere.

Arbeidmengden for personalet er blitt alfor høy,for få lærere rett og slett.

Og for å roe ned de urolige og bråkete, plasseres altså fremsommelige og mer lærevillige elever med siden av disse.

Resultat : De får heller ikke gjort skikkelig arbeid.

Og det mener noen at det er i skjønneste orden !

(men får inderlig håpe at dette ikke det vanlige mønsteret.)

"Og for å roe ned de urolige og bråkete, plasseres altså fredsommelige og mer lærevillige elever ved siden av disse."

Ja, det mener jeg er helt i orden! Jeg tror ikke at fredsommelige og lærevillige elever tar skade av å være en ressurshjelp for problembarnet.

Det jeg imidlertid er enig med deg i, er at skolen må bevilges mye mer ressurser og lærerstillinger.

Da tror jeg både problembarnet og skolelyset lærer alt de skal, _selv om_ de sitter ved siden av hverandre.

For dette handler vel egentlig ikke om hvem av elevene som er plassert ved siden av hverandre(?), men at skolen får tildelt alt for få ressurser!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...