Gå til innhold

Rettskriving: "Fotoalbum"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av og til står det litt stille her :) Heter det "Fotoalbumer" eller "Fotoalbummer". Heh, av og til ser det feil ut uansett hva man skriver ;-) Søkte litt på nett og ser at det skrives på begge måter.

Skrevet

http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Legg til i favoritter;o)

Album skrives med én m.

Takk for linken, men jeg vet at hovedregelen er aldri to m'er i slutten av et ord, så "Album" er ok, men "Fotoalbumer" blir liksom så rart, men "Fotoalbummer" blir neimen ikke noe bedre ;) Så jeg er egentlig like langt :o)

Skrevet

Takk for linken, men jeg vet at hovedregelen er aldri to m'er i slutten av et ord, så "Album" er ok, men "Fotoalbumer" blir liksom så rart, men "Fotoalbummer" blir neimen ikke noe bedre ;) Så jeg er egentlig like langt :o)

Og foresten; heter det "Bilde er lagt inn" eller "Bildet er lagt inn". *argh* Alt er liksom så snålt idag :D

Skrevet

Jeg tror det heter "fotoalbum" i flertall også. Intetkjønnsord bøyes ofte sånn. Ett album - flere album. Ett hus - flere hus.

Gjest trysling
Skrevet

Begge høres feil ut for meg.

Flertallsform er lik entallsform for "album".

Et album, flere album.

Skrevet

Hvorfor skal det plutselig være to m´er når man bøyer ordet da?

Tenkt på dét?

Skrevet

Og foresten; heter det "Bilde er lagt inn" eller "Bildet er lagt inn". *argh* Alt er liksom så snålt idag :D

Bildet er lagt inn.

Skrevet

Hvorfor skal det plutselig være to m´er når man bøyer ordet da?

Tenkt på dét?

En dam, to dammer

En kam, to kammer

For eksempel......

Skrevet

En dam, to dammer

En kam, to kammer

For eksempel......

Hehe...

Skrevet

Når du først er inne på rettskriving, så skrives forresten med to r-er, ikke foresten.

c",)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...