Gå til innhold

Har du gått ned 10 kg? Jeg vil også! Trenger tips! :-)

Anbefalte innlegg

Gjest møyfrid
Skrevet

Jeg er ikke egentlig overvektig, men litt lubben. Jeg er 1.82 høy og veier 77 kg. Har kraftige armer, store pupper og endel ekstra rundt magen, særlig nå etter et svangerskap.

Men barnet er blitt 6 mnd, og jeg har 2 kg mer nå enn jeg "alltid" har hatt, og ønsket er å gå ned 10 kg. Veide 69 kg etter sykdom for noen år siden, og stortrivdes med det! Dessverre gikk jeg sakte men sikkert opp igjen..

Er innstilt på å bruke tid, og begynne å trene. Skal få i gang et opplegg på nyåret (typisk eller hva? :-) med trening på Elixia 2-3 ganger i uka. På den måten får far og barn litt alenetid uten mor hengende rundt dem også!

Men .. jeg liker ikke sykling. Aerobic har jeg prøvd før, da gikk jeg opp i vekt (jada, muskler veier mer enn fett, men jeg vil bli slankere, ikke mer muskuløs. Typisk det også.. :-)

Fortell meg hvordan du greide å gå ned 10 kg er du snill, trenger tips og inspirasjon!!

Skrevet

Variasjon er viktig for meg iallefall. Noen dager jogger jeg, så går jeg med og uten staver, svømming og turer på langrenn og slalåm eller Telemark. (det er faktisk også god trening). Jeg orker ikke sånn saltrening lenger, det har jeg blitt lei. Så både vekter og annen organsisert trenging er ikke aktuelt for meg.

PS!! Du blir nok nødt til å gjøre ting du ikke setter like mye pris på ;-)

fuji1365380447
Skrevet

For meg er ikke det vanskelige å gå ned 10 kg, det som er vanskelig er å unngå å legge dem på seg igjen i løpet av det neste året...

Jeg har benyttet meg av et slankeforum på internett - det er inspirerende og kontrollerende å skrive ned hva man spiser hver dag, og lage en fast veiedag for seg selv en dag i uka. På den måten får du se en grafisk fremstilling av vektreduksjonen som er svært motiverende:

http://php.slankenett.no/

Når jeg slanker meg spiser jeg en skive rugbrød (ikke kneip eller hvete!) med makrell i tomat eller annet proteinrikt pålegg. KL 10 spiser jeg en frukt. Kl 12 er det lunsj, og da prøver jeg å spise salat osv - ikke mye brød. Kl 15 spiser jeg et nytt mellommåltid; en yougurt eller en gulerot eller en banan. Så er det middag i fem-seks tida, og da er hovedfokus å spise fettfattig og ikke for mye. Så blir det kanskje en liten knekkebrødskive til kvelds hvis jeg er sulten, ellers bare noen nøtter eller noe liknende.

Selvfølgelig må dette kombineres med trening, turer og aktivitet. Helst en halv time hver dag.

Skrevet

ja, jeg gikk ned 15 kg. Jeg la paa meg noe aldeles gresselig takket varere noen medisiner. Og i og med at jeg ikke er saa himla hoey saa jeg ut som en julegris dyppet i sjokolade. Jeg kunne spise vegger og stoler.

Treningsstudioer er jo et rent helvete, saa for meg ble loesningen aa legge om kostholdet. Mer oekologisk og vegetar mat. Og saa trente jeg (*host*), dvs. jeg gikk frem og tilbake til butikken for aa kjoepe sigaretter.

Men altsaa, et annet kosthold ble loesningen.

Skrevet

Hei!

Du trenger ikke gå på treningssenter for å komme i form/brenne kalorier. Raske gåturer-gjerne med barnevogn- fungerer ypperlig! I tillegg kan du gjøre litt oppstrammingsøvelser hjemme-gjerne foran tv:). Da kan det være bra å investere i en treningsstrikk for å få litt motstand. Eller du kan bruke halvliterflasker fylt med sand eller vann som hantler.

Mvh,

Skrevet

Selv om du ikke liker å sykle er det gjerne greit å bite det i seg en periode - ingenting får fettet bort som noen spinningtimer i uka:-) I tillegg til å legge om spisevanene selvsagt.

Gjest møyfrid
Skrevet

Hei!

Du trenger ikke gå på treningssenter for å komme i form/brenne kalorier. Raske gåturer-gjerne med barnevogn- fungerer ypperlig! I tillegg kan du gjøre litt oppstrammingsøvelser hjemme-gjerne foran tv:). Da kan det være bra å investere i en treningsstrikk for å få litt motstand. Eller du kan bruke halvliterflasker fylt med sand eller vann som hantler.

Mvh,

Det var dette med selvdisiplinen da. Jeg har trent litt på og av tidligere, men får overhodet ikke gjort noe på egenhånd. Trodde jeg skulle forbrenne masse med å trille barnevogn halve dagen, men det blir til at jeg setter meg på kafé med en venninne.. :-)

Så sånn er det.. :-)

Gjest lettsnuppa
Skrevet

Jeg begynner igjen etter nyttår. Gidder ikke å plage meg selv nå som det snart er jul. Jeg kjører hardtrening hver morgen på ergometer en time og sammen med gode spisevaner gjør det susen. Svipp!..så er 10 kg borte vekk.

Skrevet

Det var dette med selvdisiplinen da. Jeg har trent litt på og av tidligere, men får overhodet ikke gjort noe på egenhånd. Trodde jeg skulle forbrenne masse med å trille barnevogn halve dagen, men det blir til at jeg setter meg på kafé med en venninne.. :-)

Så sånn er det.. :-)

Hvor mye ønsker du egentlig å nå målet ditt? Du må rekne med en livsstilsendring, skal du få det til. Ingenting kommer av seg selv.

Vet det kan være vanskelig å komme seg ut, særlig nå om vinteren. Men hva med å få kafe-venninnene dine med ut og gå også? Koseligere når man er flere! Så kan dere heller ta en kopp kaffe/te etterpå?Smaker bedre da til og med!

Når man begynner å merke effektene av mosjonen på kroppen, blir det motivasjon til å fortsette, tror jeg.

En annen motivasjon kan være barnet ditt. Ønsker du ikke å være en sunn, frisk mor med overskudd når barnet vokser opp? Med tanke på at flere og flere barn sliter med overvektsproblemer og er for stillesittende, har foreldre også en viktig oppgave som gode rollemodeller.

Kanskje du rett og slett bør fokusere mer på alle fordelene ved god fysisk form, ikke bare vekttap. Å ha bra styrke/kondis er faktisk viktigere for helsa enn å være sylslank.

Vennlig hilsen

Skrevet

Jeg mistet 16 kg på 4 måneder uten å spise spesiell mat eller kutte ut matvaregrupper. Men jeg trener!

En daglig 45 min. tur - til å begynne med tok turen 1 time og jeg gikk hele veien, så kom kondisen sakte, men sikkert og det ble mer og mer løping.

Når vinteren kom og løypa mi ble uframkommelig, begynte jeg med aerobic 3 kvelder i uka. Skjønner ikke helt hvordan du fikk så mye muskler av det; jeg mener, det er jo ingen vektbelastning i styrkeprogrammet, så noen svulmende musklatur har ikke jeg fått til, i alle fall. De andre ukedagene spiller jeg ballspill/går tur/sykler/står på ski o.l.

På matfronten har jeg spist det samme som før, men mindre. 1 kake, ikke 2. 1 liten potet og 2 kjøttkaker og en haug med grønnsaker - motsatt av tidligere. I steden for en hel potetgullpose på lørdag kveld heller jeg oppi en liten bolle - og mer blir det ikke.

Godteri kun på lørdag. Alle ting med lurekalorier er borte. Ikke kakao, ikke te osv.

Synes alt har gått utrolig greit, men det er altså trening som er nøkkelen min. Og selvfølgelig en livsstilsendring - man må ikke føle at man ofrer noe hele tiden, da går man lei.

Lykke til!

Skrevet

Jeg mistet 16 kg på 4 måneder uten å spise spesiell mat eller kutte ut matvaregrupper. Men jeg trener!

En daglig 45 min. tur - til å begynne med tok turen 1 time og jeg gikk hele veien, så kom kondisen sakte, men sikkert og det ble mer og mer løping.

Når vinteren kom og løypa mi ble uframkommelig, begynte jeg med aerobic 3 kvelder i uka. Skjønner ikke helt hvordan du fikk så mye muskler av det; jeg mener, det er jo ingen vektbelastning i styrkeprogrammet, så noen svulmende musklatur har ikke jeg fått til, i alle fall. De andre ukedagene spiller jeg ballspill/går tur/sykler/står på ski o.l.

På matfronten har jeg spist det samme som før, men mindre. 1 kake, ikke 2. 1 liten potet og 2 kjøttkaker og en haug med grønnsaker - motsatt av tidligere. I steden for en hel potetgullpose på lørdag kveld heller jeg oppi en liten bolle - og mer blir det ikke.

Godteri kun på lørdag. Alle ting med lurekalorier er borte. Ikke kakao, ikke te osv.

Synes alt har gått utrolig greit, men det er altså trening som er nøkkelen min. Og selvfølgelig en livsstilsendring - man må ikke føle at man ofrer noe hele tiden, da går man lei.

Lykke til!

Så bra at du har klart å gå ned så mye ved hjelp av små justeringer! Gratulerer:)

Bare en liten kommentar til innlegget ditt:Te inneholder ikke kalorier (såfremt man ikke pøser sukker oppi da).

Gjest møyfrid
Skrevet

Lykke til!

Ikke verst! Gratulerer! :-)

Men var du bare litt lubben, som meg, eller overvektig?

Fikk vel ikke så innmari mye muskler av aerobicen, men gikk opp 3-4 kg. "Alle" sier det er musklene som utgjør den økningen, men hva vet vel jeg.

Gjest izzabell
Skrevet

Har gått ned 13 kg. Spiste en pizzaslize istedet for to+7 boller+sjokolade.

Noen ganger kjøpte jeg inn fruktkopp istedet for pizza. Begynte å trene step og spinning. Har startet med styrke og nå.

Mer har jeg ikke gjort. Var sykelig overvektig med BMI på 30.

Gjest møyfrid
Skrevet

Hvor mye ønsker du egentlig å nå målet ditt? Du må rekne med en livsstilsendring, skal du få det til. Ingenting kommer av seg selv.

Vet det kan være vanskelig å komme seg ut, særlig nå om vinteren. Men hva med å få kafe-venninnene dine med ut og gå også? Koseligere når man er flere! Så kan dere heller ta en kopp kaffe/te etterpå?Smaker bedre da til og med!

Når man begynner å merke effektene av mosjonen på kroppen, blir det motivasjon til å fortsette, tror jeg.

En annen motivasjon kan være barnet ditt. Ønsker du ikke å være en sunn, frisk mor med overskudd når barnet vokser opp? Med tanke på at flere og flere barn sliter med overvektsproblemer og er for stillesittende, har foreldre også en viktig oppgave som gode rollemodeller.

Kanskje du rett og slett bør fokusere mer på alle fordelene ved god fysisk form, ikke bare vekttap. Å ha bra styrke/kondis er faktisk viktigere for helsa enn å være sylslank.

Vennlig hilsen

Jeg skjønner at du mente det hyggelig og hjelpsomt, men jeg ble litt provosert av måten du skriver (formaner) på. Men siden du spør; Ja, jeg er som sagt innstilt på å trene mer. Ja, en livsstilsendring må til, jeg er klar over det.

"En annen motivasjon kan være barnet ditt. Ønsker du ikke å være en sunn, frisk mor med overskudd når barnet vokser opp? Med tanke på at flere og flere barn sliter med overvektsproblemer og er for stillesittende, har foreldre også en viktig oppgave som gode rollemodeller."

Kjære deg, jeg er da ingen bleikfeit julegris som ligger på sofaen hele dagen. Ikke legg mere i det enn det er.. ;-)

Skrevet

Jeg skjønner at du mente det hyggelig og hjelpsomt, men jeg ble litt provosert av måten du skriver (formaner) på. Men siden du spør; Ja, jeg er som sagt innstilt på å trene mer. Ja, en livsstilsendring må til, jeg er klar over det.

"En annen motivasjon kan være barnet ditt. Ønsker du ikke å være en sunn, frisk mor med overskudd når barnet vokser opp? Med tanke på at flere og flere barn sliter med overvektsproblemer og er for stillesittende, har foreldre også en viktig oppgave som gode rollemodeller."

Kjære deg, jeg er da ingen bleikfeit julegris som ligger på sofaen hele dagen. Ikke legg mere i det enn det er.. ;-)

Beklager hvis du tok svaret mitt ille opp! Mente slett ikke å være formanende. Men forstår ikke hvordan du kan ha oppfattet det slik.

Jeg skriver jo at jeg VET det kan være vanskelig å komme seg ut. Og så prøver jeg å komme med noen konstruktive råd; som å ta venninne dine med på tur.

Å gå, er noe alle (friske) bør klare, er min oppfatning. Gange er den enkleste formen for trening som finnes.Så hvis du ikke klarer det, da mener jeg bare at du umulig er motivert nok? Dermed prøvde jeg å gi deg litt flere grunner til å komme i bedre form. Å gå ned i vekt uten å bevege seg mer, er dessuten svært vanskelig.

Sist men ikke minst:Har da aldri påstått at du er en bleikfeit julegris!!!Hvor har du det fra?

Når du skriver inn her for å få råd, må du rekne med å få noen. Hva du gjør med dem er din egen sak:)

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...