Gå til innhold

Ikke så mørkt for de unge pakistanerne i Norge likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange klager over at pakistanere ikke engasjerer/integrerer seg i samfunnet. Jeg vil ikke kalle det et opprør men det er et godt tegn på at man vil tenke selv. Her er et utdrag fra www.desi.no som jeg likte:

Temaet er veldig interessant og ikke minst høyst aktuelt. Faktum er nok at foreldregenerasjonen vår etter å ha levd nesten tre tiår utenfor Pakistan mangler kunnskap om de faktiske tilstandene i pakistan. Saken er nok slik at mange folk i pakistan lider av komplekser - de føler at tradisjonell, konservativ pakistansk kultur er mindreverdig og bakstreversk.

Ser man det et fra et rent islamsk perspektiv har de på en del punkter rett i det - det tradisjonelle pakistanske kvinnesynet harmonerer enkelte ganger dårlig med islam, samme kan sies om medgifte-problematikken og elementer i kastesystemet.

Men: Problemet blant såkalte "moderne" pakistanere i Pakistan flest er at de ikke ser på situasjonen fra et islamsk perspektiv - de prøver som regel å se på situasjonen i lys av liberale, vestlige verdier. Mye som stammer fra vestlig tenkning og ny-liberale indiske filmer blir tatt imot med åpne armer av dem. Kombinasjonen av dette blir ofte at de "moderne" pakistanerne, som jeg foretrekker å karakterisere som pendo-moderne, utvikler en livsstil som kan ligne på en absurd, mislykket, dobbeltmoralsk og latterlig imitasjon av liberal, vestlig levemåte. På den annen side kan du overraskende nok høre de samme personene kaste skitt mot USA og landets politikk, men likevel hadde de solgt sjelen sin for å få et visum til USA.

Etter min mening bør vår foreldregenerasjon innse at glansbildet av pakistan ikke finnes, og ikke bruke oppførselen til ungdommer i pakistan som ideal for oss, fordi da kan det sett fra et islamsk perspektiv gå riktig galt. Foreldrene våre bør heller oppfordre oss euro-pakistanere til å velge ut det beste - islamsk sett og menneskelig sett (egentlig ingen forskjell mellom disse to, da) - fra europeisk kultur og pakistansk kultur og la oss skape oss en egen profil som har solid forankring i islam.

Avslutningsvis vil jeg bare si at vi pakistanere her til lands ikke bør bruke det argumentet at "siden ungdommene gjør ditten og datten i pakistan, hvorfor kan ikke vi gjøre det samme i det liberale europa?". Fordi som jeg har forklart over har ikke ungdomsgenerasjonen i pakistan gjort seg fortjent til å tjene som forbilde for oss.

Skrevet

Vær gjerne forankret i islam, men opptre med respekt overfor både mulimske og vestlige kvinner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...