Gå til innhold

Ang. samvær og 14 år

Gjest urolig for hvordan dette går

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan bli ilagt bøter hvis man ikke sender ungene på samvær

Men, dette gjelder hvis det er jeg som mor som nekter samvær.

Her er det en 14 1/2 åring som selv ikke vil.

I barneloven så står det jo så fint at barnet skal høres fra 12-års alder, men faren i dette tilfellet hører ikke på andre enn seg selv.

Vi har også vært hos familievernkontoret, der var vi alle tre, så han vet jo at ungdommen selv ikke vil være der så ofte. Men det er jo faktisk han som saboterer hva vi avtalte under dette møtet.

Skrevet

Men, dette gjelder hvis det er jeg som mor som nekter samvær.

Her er det en 14 1/2 åring som selv ikke vil.

I barneloven så står det jo så fint at barnet skal høres fra 12-års alder, men faren i dette tilfellet hører ikke på andre enn seg selv.

Vi har også vært hos familievernkontoret, der var vi alle tre, så han vet jo at ungdommen selv ikke vil være der så ofte. Men det er jo faktisk han som saboterer hva vi avtalte under dette møtet.

Vet du hva, at faren saboterer samvær er helt normalt for meg og da kan jeg ikke gjøre noen ting. Men hvis jeg eller ungen saboterer så er helvete løs og han truer med advokat osv

Skrevet

De har rett til og bli hørt fra 12 år. Rett til og bestemme fra 16 år. Se trygdekontoret sine sider. Her er et utdrag av noe:

Barnets uttalerett:

Etter hver som barnet utvikler seg og modnes, skal foreldrene høre på hva barnet har å si, før de bestemmer noe om barnets personlige forhold. Foreldrene og andre som barnet har kontakt med, skal legge vekt på barnets mening. Når barnet har fylt 12 år, skal det få si sin mening om hvem av foreldrene det vil bo hos etter et samlivsbrudd. Det er ikke noe i veien for at også yngre barn kan få uttale seg. Det skal legges stor vekt på hva barnet mener, men det betyr ikke at barnet kan bestemme. Det er foreldrene som skal avgjøre hvor barnet skal bo.

Uff, for en forferdelig situasjon. Lykke til!

er det ikke gjort om til 7 år tro?

Skrevet

Jo, det er visst blitt det nå i det siste

Skrevet

Vet at det har vært mye snakk om det ja. Men viste ikke at det var "vedtatt".

Jeg er ikke helt oppdatert tydeligvis : )

Skrevet

Jeg synes det er naturlig å gå over til mer fleksible måter å ivareta samværet med begge foreldrene på når ungen kommer opp i tenårene. Da betyr det mye å være sammen med venner og å ha tingene sine rundt seg i helgene. Pluss at mange ungdommer er aktive med idrett og slikt, og har kamper, stevner og trening i forbindelse med dette. De er rett og slett i ferd med å få sitt eget liv og løsrive seg gradvis fra foreldrene.

Etter mitt syn bør ungdommen selv styre samværet når de kommer opp i 14-års alderen. Så får det ikke hjelpe om fordelingsbrøken ikke "går opp".

Hørte om et skrekkeksempel der en tenåring ikke fikk lov av moren å delta i et familieselskap i farens familie, fordi det ikke var i hans helg.

Jeg er helt enig med deg i dette. Kunne aldri ha tenkt meg å nekte ungdommen min å være hos faren en "ekstra" helg, selv om det ikke hadde vært noe spesielt.

Problemet hos oss er at faren ikke vil la ungdommen få bestemme noe selv. Hun skal komme å være der annenhver helg, og være inne. Hun har ingen venner der, og får heller ikke lov å ta med småsøsknene sine ut for å være ute med dem.

Det er klart at hun nå er i en løsrivelses periode, og da synes jeg det er viktig at vi som foreldre viser at vi er tilstede for dem når de trenger og ønsker det. Vi må forstå at det viktigste nå er venner og fritidsinteresser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...