Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hovedårene gjennom Sør-Norge har utviklet seg til et helvete. Nettet ut fra Oslo, mot Kr.Sand, Svinesund, Bergen og Trondheim. Noe skjer mot Sverige, og kanskje også litt nedover E18, men ellers er det fan meg ille.

På mine mange turer spesielt nordover fra Oslo og vest mot Bergen, kan man merke forfallet.

Trafikken tetner, brøytingen svikter og stadig lengre strekninger er ødelagt gjennom bruk av 70-sone. Det ser ut til at myndighetenes visjon med veiene ikke er at folk skal komme seg fram, men dyrke fellesskapet i en slags evig kø i 60-70 kilometer i timen.

Den stadige masingen om fart, har ført til at ubefestede sjeler surrer avgårde i 60. Når målet er å komme fram, blir det hele ulidelig.

Den eneste løsningen er firefelts vei på de strekninger jeg har nevnt. Reisetiden kan bortimot halveres, og et slikt tiltak ville bety et formidabelt løft for næringsliv, turisme og andre som har nytte av skikkelig vei.

For liksom å understreke hva politikerne mener om veifarende, monterer man et stadig økende antall fotobokser som skal ta dem som ikke innordner seg på millimeteren. Med sinnsyke bøter, naturligvis, som resultat.

De meningsløse dødsulykkene som følge av denne politiske udugelighet, trenger jeg vel ikke nevne. Møteulykker er en uungåelig konsekvens.

Dette landet trenger skikkelige veier, trygge og raske.

Nå kan det se ut som vi snart må leve med en regjering som er enda verre enn den vi har, med poltikere som enten skal ta trikken eller ta oss frem på traktorsetet til kramkaren borti bygda.

Det er et helvete, og verre skal det bli.

......

Heldigvis finnes det nå teknologi som kan hjelpe oss med å passe oss for fotobokser. Heldigvis har jeg vogn med maskin som bringer meg forbi når det trengs, med 8 airbags hvis jeg skulle få en tulling skliende mot meg i feil kjørebane. Bøtene tar vi som en løpende driftsutgift.

........

Når man tenker seg om, finnes det neppe noen løsning på veiproblemet. Alle regjeringer sender milliardene ut av landet, eller administrerer dem bort.

Vi får håpe at bilkjøring blir så inni helvete dyrt, at fattigfolk må holde seg til buss, trikk og traktor. Bare på den måten kan det nok en gang bli fremkommelig på norske veier for oss andre.

Stem SV.

Skrevet

Du får stikke innom en gang du er på en av de håpløse veiene i distriktet :)

Ellers er jeg helt enig med deg - men hvor har du det fra at vi skal skrifte regjering? #%¤%¤

Skrevet

Ellers er jeg helt enig med deg - men hvor har du det fra at vi skal skrifte regjering? #%¤%¤

Det som virkelig er i veien er at Norge sakte blir kvalt av bilkjøring.

Ned med privatbilismen!

Untatt er folk med jobb som medfører bil, og folk ute i distriktene, der det er lang vei til alt.

Skrevet

Nå kan du jo programmere GPS'en til å fortelle deg hvor disse hælsikes fotoboksene er, helt ned på meteren.

Sånn ellers er jo Gnore et land der bakkar og berg gjør veibygging til en kostbar affære, særlig når de ikke engang klarer å lage en rett strekning på et flatt jorde. Jeg er sikker på at antall kilometer riksvei i Gnore kunne vært kortet ned med 1/3 del hvis de hadde sluttet å følge etter kua når de bygget veien.

Rart de ikke skal legge bredbåndet vårt i krokete rør også.

Skrevet

Ned med privatbilismen!

Untatt er folk med jobb som medfører bil, og folk ute i distriktene, der det er lang vei til alt.

Ja ikke sant? Ned med alt som har med privat initiativ å gjøre, la staten styre deg fra vogge til grav. Den tankegangen gikk av moten da Berlinmuren raste.

Skrevet

Ned med privatbilismen!

Det hjelper hvis du tar trikken, så for all del.

Dessuten er det ikke t-bane oppover Gudbrandsdalen eller i Valdres for den saks skyld.

Hva om du tok deg en tur utenfor ring 2?

Skrevet

Jeg kommer, jeg. Det med regjeringsskifte er noe som det norske folk truer med i meningsmålinger. Det er sikkert bare spøk, men jeg blir fan meg skremt.

Skrevet

Nå kan du jo programmere GPS'en til å fortelle deg hvor disse hælsikes fotoboksene er, helt ned på meteren.

Sånn ellers er jo Gnore et land der bakkar og berg gjør veibygging til en kostbar affære, særlig når de ikke engang klarer å lage en rett strekning på et flatt jorde. Jeg er sikker på at antall kilometer riksvei i Gnore kunne vært kortet ned med 1/3 del hvis de hadde sluttet å følge etter kua når de bygget veien.

Rart de ikke skal legge bredbåndet vårt i krokete rør også.

De koster 3000 og er mitt julegaveønske i år.

Skrevet

De koster 3000 og er mitt julegaveønske i år.

3000 spenn? Jøss, min kosta 18.500 penger. Og jække halvveis i manualen enda...

Skrevet

Det hjelper hvis du tar trikken, så for all del.

Dessuten er det ikke t-bane oppover Gudbrandsdalen eller i Valdres for den saks skyld.

Hva om du tok deg en tur utenfor ring 2?

Jeg er mye utafor Ring 2 jeg, Grip! Du la kanskje ikke merke til at jeg gjorde untak for sånne som deg, som enten bor utafor byene eller er nødt til å kjøre mye i jobben.

Jada, jeg tar trikken i stedet for å kjøre til Oslo sentrum. Om alle som bodde i Oslo hadde gjort det samme (eller buss eller T-bane), ville det være en drøm å bo her, og ikke et mareritt. Det samme gjelder trafikk-kvalte byer som Bergen og Trondheim.

Jeg tar mye drosje. det koster meg ca 7000 i året. Sammenlikn det med å ha bil, ha! Bortsett fra det, leier vi endel bil. Gjennom en kollektiv bilordning. Billig og greit.

Det GÅR an å prøve å tenke annerledes, da!

Men så lenge veldig mange mennesker ser på bilen sin som sin ytterhud, og får hysterisk anfall om de ikke kan ta den med seg inn i sentrum hver gang de skal dit - ja, så blir det som det blir.

Der jeg er når jeg ikke er her - langt borte på nordvestlandet, lita bygd der bussen nesten helt er lagt ned - da bruker vi bil i ett sett.

Naturligvis.

Skrevet

Du påstår: "De meningsløse dødsulykkene som følge av denne politiske udugelighet, trenger jeg vel ikke nevne."

Sannheten, ifølge SSB er:

"Færre omkomne på veiene hittil i år

Til sammen 228 personer har mistet livet på norske veier hittil i år. 11 av de 228 omkom i novembertrafikken. Dette er det laveste tallet på drepte i november og for hele perioden januar-november som er registrert siden månedsstatistikken ble innført i 1968."

Kilde: http://www.ssb.no/emner/10/12/20/vtu/

Det sagt, selvsagt burde det vært innført barrierer for å unngå front-mot-front.

Skrevet

Jeg kommer, jeg. Det med regjeringsskifte er noe som det norske folk truer med i meningsmålinger. Det er sikkert bare spøk, men jeg blir fan meg skremt.

pØH - NÅR DET GJELDER SÅ STEMMER FOLK AV GAMMEL VANE LIKEVEL :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...