Gå til innhold

dårlig ånde


Gjest winter

Anbefalte innlegg

du har sikkert blitt spurt om dette mange ganger, men jeg lurer på noe det med dårlig ånde. det har seg nemlig slik at den lukter pyton, og mange legger merke til det. derfor lurer jeg på om det er noe jeg kan gjøre? skal jeg være veldig nøye med pussing av tennene og bruke tanntråd? hvilken tannpasta tror du vil funke best? hva er ikke bra og bra å spise? hva annet kan det være, og hva kan hjelpe??

TUSEN TAKK FOR EN MEGABRA SIDE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei winter.

Først litt om dette med dårlig ånde og andre dufter.

Det er ikke slik at vi skal lukte deilig bestandig. Tvert i mot er menneskekroppen slik at den stort sett ikke lukter så godt. I hvert fall er vi i vår kultur opplært til at naturlige kroppslukter oppfattes som *pyton*.

En agressiv markedsføring fra tannpasta, deodorant og intimvaksprodusentene er med på å underbygge dette.

Dårlig ånde fra munnhulen er stort sett naturlig. Det er våre egne, hjemmeværende munnhulebakterier som kan gi oss den dårlige ånden. Men det er vår måte å spise, drikke og bedrive vår munnhygiene på som gir bakteriene muligheten til å

å påføre oss det vi mener lukter så vondt.

Vi kjenner alle *morgenånden*

Om natten tilføres ikke våre naturlige munnhulebakterier den føde de er vante med. Da fortærer de blant annet døde vevceller fra munnslimhinnen. Resultatet er små menger av gasser som lukter vondt.

Det er speiselt i furene på tungeryggen disse bakteriene lever og trives.

Ut fra dette er oppskriften mot dårlig ånde enkel.

God hygiene, som også innebefatter tungeryggen, - og regelmessige måltider.

Slankere vil derfor være ekstra utsatt for å ha dårlig ånde. Lokalt bruk av zink hemmer bakterienes aktivitet. Tabletter som inneholder Zink (Sinkoral) vil derfor kunne gi en ekstra hjelp.

Jeg sa at vi ikke lukter like vidunderlig bestandig og slik er det. Desverre er det mange som tror de lukter vondt, men som slett ikke gjør det. Du kan se dem når de puster inn i håndflaten og snuser inn utåndingsluften. De er også ekstra ivrige etter å få vite hva andre synes om sin dårlige ånde. De går rett og slett rundt og tror at de lukter værre enn de gjør. Det finnes fintfølende instrumenter som kan registrere gassene som gir dårlig ånde. Desverre kommer det av og til pasienter som er så overbeviste om sin dårlige ånde at de ikke en gang tror på et upartisk *dårlig ånde-meter*

Problemet er altså ikke alltid reelt, men av psykisk karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...