Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God dag Stig. God jul for det som måtte være igjen av den! Jeg har fått en diagnose som jeg tror kanskje heter Hælsperre på norsk. (Det var en svensk lege som trodde det var det det heter). Det hele startet med at for vel to måneder siden ble det vanskelig å gå over gulvet om natten for å gå på toalettet i nødvendig ærend. Det var fælt de to-tre første skrittene, siden gikk det lettere. Jeg fikk beskjed av en GP i Sør Afrika om at det eneste som ville gjøre det bedre var å få en kortison sprøyte direkte på stedet der senene er festet under min hel på høyre fot. Tror kanskje jeg vil prøve noe annet først. Det har blitt 8 turer til en kinesisk akupuntør her i Maputo, uten at det har blitt nevneverdig bedre. Skal vel helst si at det er blitt noe bedre, men ikke bra. Jeg er i slutten av de 50 år, ca. 198 cm høy, veier 115 kg. Noen syn på saken?MVH (neutsdems), Maputo Mosambik.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168844-h%C3%A6lsperre/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Smerter under hælen kan noen ganger være en betennelsestilstand i en bred sene (plantaris senen) som går fra hælen og frem mot tærne. Hvis denne betennelsen blir langvarig kan det komme en liten forkalkning i denne som på et røntgenbilde ser ut som en spiss og kalles derfor "hælspore" (fordi kalkspissen kan minne om spissene til ridesporer). Siden du ikke har hatt plagene mer enn et par måneder kan det hende at det ikke er noe å se på røntgenbildet. Legen har rett i at en kortisonsprøyte noen ganger kan dempe betennelsen og smertene. Andre ganger kan det hjelpe å bruke spesiallagde innleggsåler som støtter opp under fotbuen og gjør at draget i senen blir mindre. En høy vektbelastning kombinert med gange på hardt underlag og flate sko kan være årsak til denne type plage. Siden du går til akupunktør kan du be vedkommende undersøke om du har noen muskelknuter (triggerpunkter) i leggmusklene (musculus soleus). Disse kan nemlig gi strålesmerter til under hælen som minner mye om betennelse i plantarissenen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168844-h%C3%A6lsperre/#findComment-1111158
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...