Gå til innhold

traktor?


Åsemor

Anbefalte innlegg

jah... i dag var jeg hos tannlegen min. Han er utenlandsk, og jeg forstår ikke helt hva han sier. Tror han sa jeg hadde en traktor i rota... hva er det??

Liker forresten ikke når tannlegen sitter bak meg og ser på bildet med en hel del "hmm"-er og "jasså..."-er... Også ba han hu dama komme og se, også ba han han andre tannlegen komme og se. Også måtte de sjekke om tanna mi levde, sendte elektriske bølger opp i tanna mi og greier..

nei, tannleger på nettet er mye greiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg har fått svar på det jeg lurte på... Var en som fortalte meg at det heter fraktur og det var en sprekk e.l. og det stemmer jo ganske bra med det andre tannlegen sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Johannessen, Tannlege

Hei Åsemor.

Takk for muntert spørsmål.

Det må anses som helt sikkert at du ikke har en traktor i tannen. Vel kan hull i en tann bli store, men en hel traktor ?

Vi kommer til å oppleve at flere og flere av det helsepersonell som skal stelle med oss ikke behersker norsk. Dette kan komme til å by på mange problemer der *en traktor i tannen* bare er en vits og ingen alvorlig misforståelse.

De av utelandsk opprinnelse som studerer dette faget skoleres grundig i norsk og norsk væremåte.

Desverre er det en uvane blant tannleger, utenlandske og norske, at de mumler uforstående latin bak pasienten mens denne sitter uvitende og nervøs.

Pasientene registerer raskt når tannlegen er usikker eller aner uråd. Da er det først og fremst pasienten som må informeres og beroliges. Ikke tannlegens manglende mulighet til å skaffe seg trygg informasjon fra kolleger eller behov for å snakke høyt med seg selv.

Det du har beskrevet er nyttig lærdom for oss som skal hjelpe dere. Det er fint at du tok det opp her og jeg synes du skal ta det opp på tannlegekontoret neste gang du kommer dit også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...