Gå til innhold

Er svart te skadelig/hemmende?

Anbefalte innlegg

Gjest EarlGrey

Jeg spør fordi jeg har prøvd å unngå svart te i perioder, og får det da merkbart bedre. Jeg er svært glad i te, og drikker vanligvis mange kopper i løpet av dagen. Men generelt sett plages jeg mye av slapphet. Nå har jeg lurt på om svart te kan hindre opptak av viktige mineraler/vitaminer??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168982-er-svart-te-skadelighemmende/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

arda1365380791

Vet ikke så mye om sort te, men her har du litt info om grønn te som kanskje kan være en mulighet?

Grønn, oolong og sort te kommer alle fra bladene på kamelia planten (te-busken). Det som skiller grønn te fra de andre, er måten den blir fremstilt på. Grønne teblader blir dampet, noe som hindrer EGCG blandingen i å bli oksidert.

Sort og oolong te blir fremstilt av gjærete blader, som gjør at EGCG (epigallocatechin gallate – en katekinpolyfenol) blir blandet sammen med og forandret til andre komponenter, som ikke er så effektive for å beskytte mot og bekjempe forskjellige sykdommer. EGCG er en sterk anti-oksidant og grønn te er den sterkeste antioksydantiske drikk vi kjenner.

Antioksidanter i forskjellige matvarer (enheter pr g):

1.Grønne teblader: 120.000

2.Ferske/nye kaffebønner: 28.000

3.Frisk/fersk hvetekim: 4.900

4.Fersk papaya: 380

5.Fersk grønn pepper: 310

6.Fersk spinat: 140

7.Sitron juice: 140

8.Fersk ginkgo: 94

9.Fersk tomat: 90

10.Gulrot: 26

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...