Gå til innhold

kosthold og angst.


meira

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

jeg er svært usikker selv. Men jeg tror at i de tilfellene hvor mennesker har blitt bedre av å skifte diett har vært et indirekte resultat av at de føler seg friskere fysisk og at de også påvirker det psykiske. Jeg har selv forsøkt meg på sånne uten mel og gluten, og egg dietter. Men da får du også et nytt problem, nemlig at du blir helt ernæringsfrik og alle krefter går med på å sjekke om ting inneholder ditt og datt.

Så jeg vil råde deg til å tenke mangfold istedenfor å ekskluduere noe nå. Spis mye forskjellig mat, ikke så mye sukker og kaffe. og ta vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"3. Ja, jeg oppfordrer alle til et sunt liv som en fremmer av god psykisk helse. Dette omfatter døgnrytme, kosthold, mosjon bruk av rusmidler etc, "

Hva slags rusmideler anbefaler du?

hehe:D

Hehe, ja jeg tenkte også det samme. Vi skjønner jo alle hva han mente, men det er interessant og morro og se hva tolkninger av tekst kan lede til. I dette tilfellet var det jo bare morro, andre ganger kan det bli skikkelig misforståelser.

Som rusmiddel anbefaler jeg jule(b)rus fra Hamar Bryggeri. Den er god den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kosthold er viktig!

Jeg har aldri hørt at kosthold påvirker angst.

Unntaket er koffein som kan utløse panikkanfall.

Mener det stod i Psykisk helsebladet at omega 3 skal hjelpe på depresjon og at mangel på b-vitaminer kan medføre depresjon. Dette rådet har jeg lest flere steder. Det finnes jo folk som ikke merker noen bedring av antidepressiva selv om det er dokumentert at det skal virke. Det som virker for en virker ikke for en annen. Det vil ikke dermed si at kosthold og alternativ behandling uten dokumentert effekt ikke skal virke på et visst antall mennesker. Å se helt i bort fra alternativ behandling vil jeg ikke si er et godt råd til pasientene. Derimot helhetlig tenkning og nysgjerrig på nytenkning vil jeg si er både en intelligent og moden holdning fra legens side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phenomena

1. Du kaller oss "skolemedisinere". Jeg foretrekker å kalle det vitenskapelig dokumentert medisin i motsetning til uvitenskapelig/udokumentert medisin.

Dette leder nemlig over på neste punkt-

2. Dersom en person forteller meg at h*n får mer angst av sursild, men mindre angst av rødbeter, underkjenner jeg ikke at dette gjelder for denne personen. Men jeg kan ikke derfra råde andre med angst til å slutte med sursild og spise mer rødbeter. Dette kan jeg ikke gjøre før dette er vist i kontrollerte studier for en større gruppe angstpasienter. I vitenskapelig medisin kan vi ikke generalisere fra enkeltstående kasuistikker.

Derfor må jeg stå fast på følgende etter i årevis jevnlig å ha fulgt med i mange internasjonale tidsskrifter samt vært på et utall kongresser: Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at kosthold påvirker angst.

Hei.

Ville bare fortelle at jeg har erfaring med at angst blir mye bedre med et gjennomgående sunt kosthold. Jeg hadde problemer med å få i meg nok næringsstoffer fordi jeg hadde en avhengighet på sukkervarer. Ble underernært og overvektig.

Etter at jeg fikk angst fikk jeg drivkraft til å gjøre noe med kostholdet (var ekstremt redd for å dø av overvektrelaterte sykdommer). Resultatet ble at jeg fikk opp energifølelsen og orket etterhvert å begynne å trene. Nå ser det ut til at angsten har roet seg, vekta går nedover og treningen hjelper meg over kneikene. Men nøkkelen til dette var altså maten - nok frukt grønt og proteiner og ikke noe sukker og junkfood. Etter at maten kom i riktig spor fulgte resten nesten av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...