Gå til innhold

kosthold og angst.


meira

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om kosten, og evt. spesielle dietter, kan ha positiv betydning på det og ha en angstnevrose, samt depresjon. jeg har hørt at gluten fri kost, samt og unngå sukker, kan ha effekt?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mat er livet

Av erfaring kan jeg si at mer enn bare litt av sukker, gjærbakst og alkohol iallefall gjør at jeg føler meg dårligere. Mye kaffe er heller ikke bra for angsten. Jeg drikker forresten bare koffeinfri kaffe nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har ogsaa hoert mye om dette. Og uten tvil kan et "riktig" kosthold virke profylaktisk. ME (en typisk fys. sykdom men hvor depresjon og angst foelger som perler paa en snor) kan "styres" i langt stoerre grad med en tilpasset diett enn mange er klar over.

Men soeker du raad boer du gaa til noen som virkelig kan dette (og for gudsskyld ikke naermeste sykehusets-ernaeringsfysiologer). Men noen som virkelig skjoenner seg paa dette og som evt kan tilpasse en diett sammen med deg.

Jeg er skeptisk til 'velmenede raad" om aa spise guleroetter hver dag .. jeg tror ikke folk som sier saant aner hva angst er. Saa vaer forsikig og skeptisk til hva folk sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vet at det har vært prøvd ut glutenfri, og sukkerfattig diett på enkelte urolige psykotiske pasienter. Nå vet jeg ikke om hvor vellykket dette var. Men jeg har tro på at det vi puter i oss også har betydning for psyken. jeg snakket med noen i dag, som ikke kunne gi nugattipålegg til ungene sine på kvelden, fordi de ble så aktive og urolige. selv så har jeg begynt på denne dieten til Feldon.Unngå hvitt mel, samt sukker istørst mulig grad.Det er et sunt kosthold, og det jeg mrker, er at jeg er mye lengre mett, blodsukkeret synker ikke så fort som før.Så er det sunt også.Det ville vært veldig bra med en kommentar fra NDH, om dette,og mulig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peptider

Jeg spurte en lege om dette. Han sa at er man disponert for psykiske lidelser vil feil kosthold kunne forsterke psykiske problemer kraftig. Noen bør ikke ha melk og gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri hørt at kosthold påvirker angst.

Unntaket er koffein som kan utløse panikkanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rutangis netu

Jeg har aldri hørt at kosthold påvirker angst.

Unntaket er koffein som kan utløse panikkanfall.

Så rart DU aldri har hørt det som er i bransjen! Jeg,som interessert 'bruker' av helsetjenesten, har nå iallefall fått med meg via forskjellige medier at kosthold har noe å si for de fleste sykdommer, også psykiske problemer som depresjon og angst.

Ikke minst har jeg erfart det på egen kropp!

Hva ER det med dere skolemedisinere da? VIL dere ikke høre på pasientenes erfaringer eller? Min lege nekter også hardnakket for at kostholdet har noe å si for slike plager. Ganske nysjerrig på det spørsmålet der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt at kosthold påvirker angst.

Unntaket er koffein som kan utløse panikkanfall.

Det jeg vet, er at enkelte typer mat jeg spiser blir jeg trett av.For noen år tilbake, gikk jeg over til vegetarkost.Det jeg merket de to årene, var at jeg var mye mindre trett,hadde mer energi, og syntes jeg håndterte stress bedre.Jeg trodde også det var riktig at hyperaktive barn, helst skulle unngå for mye sukker,for og ikke bli ennå mer aktive.Uansett, så er jeg igang med en kostomlegging, og sunnere er den iallfall.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så rart DU aldri har hørt det som er i bransjen! Jeg,som interessert 'bruker' av helsetjenesten, har nå iallefall fått med meg via forskjellige medier at kosthold har noe å si for de fleste sykdommer, også psykiske problemer som depresjon og angst.

Ikke minst har jeg erfart det på egen kropp!

Hva ER det med dere skolemedisinere da? VIL dere ikke høre på pasientenes erfaringer eller? Min lege nekter også hardnakket for at kostholdet har noe å si for slike plager. Ganske nysjerrig på det spørsmålet der!

1. Du kaller oss "skolemedisinere". Jeg foretrekker å kalle det vitenskapelig dokumentert medisin i motsetning til uvitenskapelig/udokumentert medisin.

Dette leder nemlig over på neste punkt-

2. Dersom en person forteller meg at h*n får mer angst av sursild, men mindre angst av rødbeter, underkjenner jeg ikke at dette gjelder for denne personen. Men jeg kan ikke derfra råde andre med angst til å slutte med sursild og spise mer rødbeter. Dette kan jeg ikke gjøre før dette er vist i kontrollerte studier for en større gruppe angstpasienter. I vitenskapelig medisin kan vi ikke generalisere fra enkeltstående kasuistikker.

Derfor må jeg stå fast på følgende etter i årevis jevnlig å ha fulgt med i mange internasjonale tidsskrifter samt vært på et utall kongresser: Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at kosthold påvirker angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Jeg spurte en lege om dette. Han sa at er man disponert for psykiske lidelser vil feil kosthold kunne forsterke psykiske problemer kraftig. Noen bør ikke ha melk og gluten.

Og det er jo ganske logisk egentlig.

NHD kunne gjerne kommentert artikkelen din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av erfaring kan jeg si at mer enn bare litt av sukker, gjærbakst og alkohol iallefall gjør at jeg føler meg dårligere. Mye kaffe er heller ikke bra for angsten. Jeg drikker forresten bare koffeinfri kaffe nå.

Jeg er av av den oppfatning at sunt kosthold gir mer velvære og helse og energinivå.Og at man blir tung og trett ved fettrike måtider, eller upass ved for mye sukker.Og at det påvirker humøret.Men vi er jo forskjellig, og kan bare snakke for meg selv.Jeg tror insulinnivået vårt har betydning for vårt energinivå, og.hvordan vi føler oss.Er det høyt til stadighet, blir man utilpass.Men dokumemntasjon betyr ikke så mye for meg. Hovedsaklig spiser jeg diett nå, ikke for og slanke meg, men for og bli sunnere, og føle meg mer vel.Det påvirker psyken min iallfall, etter egen erfaring.Jeg har vel et syn på at begrepet helse, er et helhetlig fenomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest rutangis netu

1. Du kaller oss "skolemedisinere". Jeg foretrekker å kalle det vitenskapelig dokumentert medisin i motsetning til uvitenskapelig/udokumentert medisin.

Dette leder nemlig over på neste punkt-

2. Dersom en person forteller meg at h*n får mer angst av sursild, men mindre angst av rødbeter, underkjenner jeg ikke at dette gjelder for denne personen. Men jeg kan ikke derfra råde andre med angst til å slutte med sursild og spise mer rødbeter. Dette kan jeg ikke gjøre før dette er vist i kontrollerte studier for en større gruppe angstpasienter. I vitenskapelig medisin kan vi ikke generalisere fra enkeltstående kasuistikker.

Derfor må jeg stå fast på følgende etter i årevis jevnlig å ha fulgt med i mange internasjonale tidsskrifter samt vært på et utall kongresser: Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at kosthold påvirker angst.

jamen... Blir helt oppgitt jeg!

Er det ikke NOEN som helst form for dokumentasjon at flere pasienter sier at (sursild og rødbeter var særs dårlige eksempler) de feks blir dårlige hvis de spiser mye sukkerholdig mat? Hvis feks 10-20-30 pasienter i en praksis uavhengig forteller deg at de psykiske plagene blir merkbart bedre ved å unngåslik mat, så KAN det vel ikke være farlig å underrette de andre pasientene om dette. Du kan jo selvfølgelig si at det ikke er VITENSKAPELIG dokumentert. Men det er vel ingen skade forbundet allikevel med å anbefale et sunt kosthold. Selv om det BARE er en pasient som har registret bedringen, altså ikke vitenskapelig nok?

Jeg mener at mye fog info fra pasientene går tapt når dere underslår den ved å ikke samordne den og videreformidle erfaringer pasientene imellom. Dere er jo samlepunktet for mange med samme lidelser. Jeg har hørt flere som har følt seg nærmest avspist når de har forsøkt å snakke om dette kostholdsaspektet hos leger/psykiatere. Det er jo dumt da! Hvis ALL fremgang og alt som kan lindre må bevises VITENSKAPELIG før en kan prøve slike enkle,ufarlige ting som kosthold, så er det ikke noe rart at ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

Kjenner en som bruker ølgjærtabletter. De virker litt roende sier hun.

Det er jo B-vitamin. Det er kjent for, sikkert ikke VITENSKAPELIG bevist kanskje, men jeg har iallefall lest at det kan bedre enkelte psykiske vansker. Tar daglig et par B-vitaminer. Det lagres jo allikevel ikke i kroppen, så det er ikke farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

1. Du kaller oss "skolemedisinere". Jeg foretrekker å kalle det vitenskapelig dokumentert medisin i motsetning til uvitenskapelig/udokumentert medisin.

Dette leder nemlig over på neste punkt-

2. Dersom en person forteller meg at h*n får mer angst av sursild, men mindre angst av rødbeter, underkjenner jeg ikke at dette gjelder for denne personen. Men jeg kan ikke derfra råde andre med angst til å slutte med sursild og spise mer rødbeter. Dette kan jeg ikke gjøre før dette er vist i kontrollerte studier for en større gruppe angstpasienter. I vitenskapelig medisin kan vi ikke generalisere fra enkeltstående kasuistikker.

Derfor må jeg stå fast på følgende etter i årevis jevnlig å ha fulgt med i mange internasjonale tidsskrifter samt vært på et utall kongresser: Jeg har aldri sett noen dokumentasjon på at kosthold påvirker angst.

'Peptider' hadde en link til en fin artikkel under her!

Forøvrig lurer jeg på det der med 'vitenskapelig dokumentert', HVA som egentlig ligger i det, NÅR er det vitenskapelig dokumentert. Jeg HAR feks hørt om undersøkelser som har blitt gjort i fengsler blant de innsatte med kostholdsendringer i forbindelse med uro og vold. En MÅ jo kunne ta inn over seg, og kunne videreformidle erfaring, fra slike undersøkelser også? Derfor synes jeg det blir litt rart når fagpersoner sier at de ikke har hørt om at kosthold hjelper for psykiske lidelser. Det har jo vært veldig mye snakk om kosthold og psykiske lidelser? JEG har iallefall fått med meg mye, eller er det bare vi pasientene som er opptatt av andre måter å bli bedre på enn piller og samtaleterapi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Peptider' hadde en link til en fin artikkel under her!

Forøvrig lurer jeg på det der med 'vitenskapelig dokumentert', HVA som egentlig ligger i det, NÅR er det vitenskapelig dokumentert. Jeg HAR feks hørt om undersøkelser som har blitt gjort i fengsler blant de innsatte med kostholdsendringer i forbindelse med uro og vold. En MÅ jo kunne ta inn over seg, og kunne videreformidle erfaring, fra slike undersøkelser også? Derfor synes jeg det blir litt rart når fagpersoner sier at de ikke har hørt om at kosthold hjelper for psykiske lidelser. Det har jo vært veldig mye snakk om kosthold og psykiske lidelser? JEG har iallefall fått med meg mye, eller er det bare vi pasientene som er opptatt av andre måter å bli bedre på enn piller og samtaleterapi?

På New England Journal of Medicine kan man søke på B12, og lese til øyet blir stort og vått. Det er godt dokumentert at B12 hjelper i mange tilfeller av både det ene og det andre av psykiske/fysiske lider.

Akkurat nå husker jeg ikke hvilke diagnoser som gikk igjen i undersøkelsene, men det er verdt å lese.

www.nejm.org

Medline.com kan også være verdt et søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

'Peptider' hadde en link til en fin artikkel under her!

Forøvrig lurer jeg på det der med 'vitenskapelig dokumentert', HVA som egentlig ligger i det, NÅR er det vitenskapelig dokumentert. Jeg HAR feks hørt om undersøkelser som har blitt gjort i fengsler blant de innsatte med kostholdsendringer i forbindelse med uro og vold. En MÅ jo kunne ta inn over seg, og kunne videreformidle erfaring, fra slike undersøkelser også? Derfor synes jeg det blir litt rart når fagpersoner sier at de ikke har hørt om at kosthold hjelper for psykiske lidelser. Det har jo vært veldig mye snakk om kosthold og psykiske lidelser? JEG har iallefall fått med meg mye, eller er det bare vi pasientene som er opptatt av andre måter å bli bedre på enn piller og samtaleterapi?

Fellessvar på flere av dine innlegg:

1. Det opprinnelige spørsmålet gikk på angst, ikke på en hvilken som helst psykisk lidelse. Jeg har svart på det opprinnelige spørsmålet.

Den nevnte linken om peptider sier f.eks intet om angstlidelser.

2. Hvis 30 pas....osv.

Selvsagt ville jeg da ha informert om dette uten at det var vitenskapelig dokumentert og med de forbehold du nevner. Men... ingen av mine mange hundrede ansgtpasienter har nevnt noe slikt.

3. Ja, jeg oppfordrer alle til et sunt liv som en fremmer av god psykisk helse. Dette omfatter døgnrytme, kosthold, mosjon bruk av rusmidler etc,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rutangis netu

Fellessvar på flere av dine innlegg:

1. Det opprinnelige spørsmålet gikk på angst, ikke på en hvilken som helst psykisk lidelse. Jeg har svart på det opprinnelige spørsmålet.

Den nevnte linken om peptider sier f.eks intet om angstlidelser.

2. Hvis 30 pas....osv.

Selvsagt ville jeg da ha informert om dette uten at det var vitenskapelig dokumentert og med de forbehold du nevner. Men... ingen av mine mange hundrede ansgtpasienter har nevnt noe slikt.

3. Ja, jeg oppfordrer alle til et sunt liv som en fremmer av god psykisk helse. Dette omfatter døgnrytme, kosthold, mosjon bruk av rusmidler etc,

Det er angst og uro som jeg i utgangspunktet mente kostholdsendringer kunne virke på, som jeg har erfart på egen kropp. Men har jo lest at det virker på andre psykiske ubalanser også.

Veldig rart at ingen av mange hundre pasienter har erfart det her med kosthold. Kanskje forteller de det bare ikke til behandleren. Der skal de liksom prate om følelser, ikke mat. Jeg har snakket med svært mange færre enn deg, og temaet kosthold/mindre uro er kjent for de fleste.

Kanskje du får høre om kostholdserfaringer hvis du spør pasientene? Ditt eget lille private forskningsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellessvar på flere av dine innlegg:

1. Det opprinnelige spørsmålet gikk på angst, ikke på en hvilken som helst psykisk lidelse. Jeg har svart på det opprinnelige spørsmålet.

Den nevnte linken om peptider sier f.eks intet om angstlidelser.

2. Hvis 30 pas....osv.

Selvsagt ville jeg da ha informert om dette uten at det var vitenskapelig dokumentert og med de forbehold du nevner. Men... ingen av mine mange hundrede ansgtpasienter har nevnt noe slikt.

3. Ja, jeg oppfordrer alle til et sunt liv som en fremmer av god psykisk helse. Dette omfatter døgnrytme, kosthold, mosjon bruk av rusmidler etc,

"3. Ja, jeg oppfordrer alle til et sunt liv som en fremmer av god psykisk helse. Dette omfatter døgnrytme, kosthold, mosjon bruk av rusmidler etc, "

Hva slags rusmideler anbefaler du?

hehe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...