Gjest MajaLH Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hei!Jeg er en jente på snart 17 år som i nesten et halvt år har slitt med en del fysiske problemer. Jeg har vært slapp, jeg har sjelden følt at jeg har noe overskudd, jeg får ofte vondt i hodet og magen, og har en del sure oppstøt (halsbrann?), spesielt når jeg ikke har spist på en stund. Jeg blir også ganske fort svimmel. Jeg har vært hos legen med disse problemene, tatt blodprøver og sjekket jernlager etc, men han fant ingenting galt med meg, ut ifra prøvene så det ut som om jeg var i toppform.Jeg stiller dette spørsmålet til akkurat deg fordi jeg har lest at du vet mye om alternativ medisin, og min fastlege har som sagt ikke funnet noe galt med meg. Ettersom du er ekspert på allmennmedisin, alternativ medisin og også har erfaring innen ernæringsfysiologi, passer dette bra, da jeg ikke vet hva som feiler meg. (For dette kan umulig være normalt?)Ut ifra min beskrivelse av mine trenings- og spisevaner, høres det sikkert ut som om jeg er i toppform, men det er jeg altså ikke. Jeg blir sliten av ingenting og har også lite matlyst. Jeg spiser som regel for å bli mett, slik at jeg ikke får vondt i magen. Dette er utrolig plagsomt for meg, jeg vil jo ikke ha det sånn..! Dette kan jo ikke være vanlig? Jeg spiser normalt, ikke noe særlig junkfood, men grønnsaker og alt sånt. Jeg tar vitaminer, men jeg føler ikke at det hjelper. Jeg er ikke overvektig, jeg har danset i mange år, men trener nå kun 1,5 time i uka. Helt siden jeg var liten har jeg vært mye syk, har det vært noe som går har jeg som regel fått det, og mange ganger har jeg vært syk i over en uke.Jeg går ikke på noen medisiner, utenom p-piller. (Jeg har tenkt på at det kan være dette som kan være årsaken, men jeg har også vært skeptisk pga. det virket litt ekstremt..)Jeg begynte på p-piller høsten 2003, da ble jeg anbefalt Loette fordi den inneholdt mindre østrogen enn andre p-pille-merker. Jeg gikk på Loette i et par måneder, men den ga meg en del plager, blant annet psykiske, så jeg byttet til merket Microgynon. Dette har fungert veldig fint, jeg har gått på Microgynon i nesten et år nå, og jeg har ikke merket noen bivirkninger. Mine problemer beskrevet ovenfor har først kommet det siste halvåret. Kan det være en forbindelse her?Det kan ikke være noe som har noe å gjøre med mørketiden, da dette er litt for ekstremt til det, jeg føler meg aldri helt frisk.Jeg vet at dette er veldig difuse og vage symptomer, men dette er veldig plagsomt for meg, og ødelegger hverdagen min.Hilsen en som lurer på hva som er galt, og som gjerne vil føle seg som 17 år igjen, ikke som en gammel dame. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169532-uforklarlig-slapphet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Slapphet er et av de vanligste symptomene vi møter i allmennpraksis og kan ha svært mange årsaker. Det er viktig å undersøke om det skjedde noe spesielt i tiden før slappheten begynte, om du hadde en alvorlig halsbetennelse eller lignende. Vi kjenner til at virusinfeksjoner kan gi langvarig slapphet, såkalt "postviralt tretthetssyndrom". Hos fastleger tar vi et standard sett med blodprøver ved slapphet, som for eksempel blodprosent og jernlager, men det kan likevel være noe din lege ikke har undersøkt. På grunn av dine mageplager kan det være lurt å måle for eksempel vitamin B12 og folinsyre. Mageplagene kan også utredes nærmere ved testing av matvareallergi eller eventuelt måling av syreporuksjonen. Når det gjelder Microgynon står ikke slapphet listet under bivirkninger i felleskatalogen, derimot kan humørsvingninger forekomme. Hvis ingen av undersøkelsene fører frem kan mange få hjelp av et alment styrkende middel som for eksempel ginseng eller rosenrot som kan tas i en periode på 3-4 uker og deretter en pause for å se om det hjelper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169532-uforklarlig-slapphet/#findComment-1111168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.