Gå til innhold

tannlegesrekk og bulimi


Gjest reddharen

Anbefalte innlegg

Gjest reddharen

Hei

Jeg har hatt bulimi i 9 år nå. Jeg vet at dette gjør skade på tennene og bør går til tannlege regelsmessig. Men det er et problem for meg at jeg har fullstendig skrekk for å ligge i tannlegestolen. Jeg ble seksuelt misbrukt som barn og senere voldtatt. Og tanken på å ligge i den stolen og en som bøye seg over meg, det er skremmende. I tillegg er jeg redd for at jeg skal ha så mye skade at det blir flaut.Det har hendt at jeg har hatt vondt i perioder. Men jeg tør bare ikke å gå til tannlege. Sist jeg var hos tannlegen var for 7 år siden. Jeg fikk helt panikkanfall. Jeg ba tannlegen om å stoppe, men han nektet. Jeg var redd og det var kjempevondt. det har ført at jeg rett og slett ikke stoler på tannlegen. Hva kan jeg gjøre? Hva er mulighetene for å få narkose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei reddharen.

Bulimi og tannlegeskrekk er en særs dårlig kombinasjon.

Det er i grunnen bare du selv som kan gjøre noe med dette.

Det er vel lettere å si det enn å gjøre det, men du må nok ta deg selv i nakken og begynne et sted. Jeg ville prøvet å finne frem til en tannlege som har innsikt i slike problemer som du har. Den lokale tannlegeforeingen på stedet du bor kan sikkert hjelpe deg med dette. Ved universitetstannklinikkene i Bergen og Oslo finnes det grupper med spesiell kompetanse på dette.

Det er flere veier å gå, men du må selv ta det første skritt.

Det tilbys ikke narkosebehandling som dekkes av det offentlige, men noen tannleger kan tilby lystgass eller effektive beroligende medikamenter.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...