Gå til innhold

Tannlegen ga meg tannpine....:-((((


mira

Anbefalte innlegg

Det var på tide med årlig tannsjekk (har ikke hatt hull på årevis), jeg har flyttet til London, og valgte - i motsetning til de fleste nordmenn her - å oppsøke lokal tannlege i stedet for å reise hjem og få utført kontrollen der.

Jeg hadde ingen problemer eller smerter før jeg kom dit.

I følge ham måtte (stor)plastfylling i bakerste jeksel nede (høyre) byttes pga slitasje, jeg hadde hull i tannen foran, og et lite i en tann oppe på motsatt side.

Uke 1: De to tennene nede ble boret og plombert. Hele uken hadde jeg kraftig verking i tennene som var plombert, i kjeven og hodet. Smerter ved varm og kald drikke og mat, ved tygging, og verking etter at jeg hadde spist.

Uke 2: Hullet oppe ble boret og plombert. Han pusset ned fyllingene fra uken før, fordi han mente smertene kom av at de var for "høye". Den bakerste føltes og så nå for meg ut til å være like "lav" og nedslitt som det den gamle var. Smerter i alle tre tenner hele uken, noe svakere ved tygging enn uken før.

Uke 3: Fjernet fyllingene nede, la på kompress (?"dressing") og midlertidige fyllinger. Forsto ikke (-det han antok var) forklaringen på smertene (sørafrikansk aksent...). Kunne ikke se noe galt på røntgenbildene. Tok ikke betaling for denne behandlingen.

Helt smertefri i de to tennene han hadde fjernet fyllingen i de første 2-3 dagene, men nå sensitiv for varme/kulde/tygging, samt jevn, ikke altfor sterk smerte jevnt over.

Tannen oppe er fortsatt smertefull.

Merkelig nok har jeg begynt å få smerter også andre steder i munnen...jeg kan da ikke plutselig ha fått hull over alt?

Har du noen mening om hva som har skjedd?

Noen har fortalt meg at smerter ved varm mat og drikke er et dårlig tegn? Kommer jeg til å trenge rotfylling? Stemmer det at rotfylling er indikert av symptomer, og ikke røntgenfunn?

Jeg har aldri hatt problemer med tennene før, aldri opplevd tannpine, og har alltid fått skryt av tannleger for svært god hygiene.

Siden tannreguleringen ble fjernet for over 20 år siden har tannlegebesøk for meg vært en raskt overstått og lite traumatisk affære, bortsett fra da visdomstennene måtte fjernes kirurgisk.

Jeg er absolutt ikke komfortabel med å sitte i tannlegestolen, og begynner å bli engstelig for at dette skal trekke ut i langdrag.

(Jeg tror du har sett arbeid av denne tannlegen før [toci]; er det grunn til å frykte at kvaliteten på arbeidet hans ikke er helt bra?)

PS: Tannlegen bruker ikke munnbind!!! Stemmer det jeg har hørt, at dette er normalt i England? Ikke tør jeg å be ham bruke det, heller, selv om han helt tydelig er forkjølet og det virkelig plager meg...

Svært takknemlig for svar før jeg skal tilbake i begynnelsen av neste uke!

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Hei mira :-))

Ettersmerter etter slik behandling er langt fra uvanlig. Det virker som din engelske tannlege er høyst faglig oppegående.

Når smerte etter slik behandling synes å komme fra alle og ingen steder er dette heller ikke så uvanlig. Det forundrer meg ikke om behandlingen har utløst en betennelse som var på gang.

I slike situasjoner hender det at både pasienten og tannlegen fortviler. Jeg synes, som sagt, at han høres fornuftig ut og tror nok at dette finner en lykkelig slutt. Så hold ut og skriv gjerne til forum for tannhelse igjen om det er noe du lurer på.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...