Gå til innhold

8,5 år og mistet første jeksel: Hva heter den jekselen?


ilene1365380268

Anbefalte innlegg

ilene1365380268

Han var hos tannlegen nettopp og hun kommenterte at han var tidlig ute med tannfellingen på disse jekslene. HUn kunne se på røntgen at jekselen var løs og ville komme ut i løpet av et halv år (den falt ut dagen etter). Mulig jeg misforstod henne også, at det var den nye jekselen som ville komme opp i løpet av det halve året.

Men hvilke jeksler er dette egentlig? Tolvårsjeksler? eller tiårsjeksler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet, finnes det ikke tiårsjeksler.

Så hvis det er snakk om å være tidlig ute, burde det være tolvårsjekselen som er på vei.

Men den kommer ikke opp på samme sted som der det har sittet noen melketann, den kommer bak seksårsjekselen (som er den første tannen i det blivende tannsettet, altså bak den siste melketannen).

Dette ble visst veldig surrete, håper du forsto litt av hva jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ilene1365380268

Er ikke det 6-års jeksler da?

10- eller 12-årsjeksler får man vel ikke før man har nådd rundt den alderen eller?

Men tannlegen kommenterte at han og den forige paisenten som var like gammel var svært tidlig ute når det gjaldt jekslene, så da må det mulig være tolvårsjeksler da....dersom det er noe som heter det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tannlegen kommenterte at han og den forige paisenten som var like gammel var svært tidlig ute når det gjaldt jekslene, så da må det mulig være tolvårsjeksler da....dersom det er noe som heter det..

Ja, da må det være det, for som andre skriver her tror jeg ikke det er noe som heter 10-års jeksler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tannlegen kommenterte at han og den forige paisenten som var like gammel var svært tidlig ute når det gjaldt jekslene, så da må det mulig være tolvårsjeksler da....dersom det er noe som heter det..

Hvis det er viktig for deg å vite, kan du jo ringe tannlegen ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ilene1365380268

Hvis det er viktig for deg å vite, kan du jo ringe tannlegen ved anledning.

hehe.....nei...ikke viktig...Men man er da nysgjerrig på det meste... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.....nei...ikke viktig...Men man er da nysgjerrig på det meste... :-)

Skal ikke si noe jeg egentlig, for jeg er sånn sjøl :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 6-årsjeksler og 12-årsjeksler "voksentenner", da?

Med fulltallig tanngard har man 20 melketenner og 32 "voksentenner". de ekstra settene er da 6-årsjekslene, 12-årsjekslene og visdomstennene - tro jeg.

De 20 melketennene som etterhvert faller ut og blir erstattet er:

- 8 fortenner (4 oppe + 4 nede)

- 4 hjørnetenner

- 8 jeksler (to på hver side oppe/nede)

Hørtes ikke det sånn omtrent riktig ut? (PS tar dette på "husken" - har ikke sjekket i bok/på nett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke 6-årsjeksler og 12-årsjeksler "voksentenner", da?

Med fulltallig tanngard har man 20 melketenner og 32 "voksentenner". de ekstra settene er da 6-årsjekslene, 12-årsjekslene og visdomstennene - tro jeg.

De 20 melketennene som etterhvert faller ut og blir erstattet er:

- 8 fortenner (4 oppe + 4 nede)

- 4 hjørnetenner

- 8 jeksler (to på hver side oppe/nede)

Hørtes ikke det sånn omtrent riktig ut? (PS tar dette på "husken" - har ikke sjekket i bok/på nett)

Stemmer. Det var noe sånt jeg prøvde å si litt kortere.

De jekslene som felles, er ettårsjekslene og toårsjekslene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer. Det var noe sånt jeg prøvde å si litt kortere.

De jekslene som felles, er ettårsjekslene og toårsjekslene.

:-))

Godt jeg ikke har glemt all barnelærdom, da! *S*

Hittil har vi ikke mye erfaring med tannfelling hos den oppvoksende slekt! Men nå er faktisk et par tenner til å rugge på! ;-))

Men det er jo bare en fordel med sen tannfelling, er det ikke? *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-))

Godt jeg ikke har glemt all barnelærdom, da! *S*

Hittil har vi ikke mye erfaring med tannfelling hos den oppvoksende slekt! Men nå er faktisk et par tenner til å rugge på! ;-))

Men det er jo bare en fordel med sen tannfelling, er det ikke? *S*

Skulle tro det. Her i huset er det omvendt. Første tann gikk vel rett etter femårsdagen. Nå har han mistet åtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro det. Her i huset er det omvendt. Første tann gikk vel rett etter femårsdagen. Nå har han mistet åtte.

Ulempen ved sen tannfelling er vel gjerne at tannfellingen kan bli mer konsentrert, slik at han blir ekstremt tannløs en periode;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ilene1365380268

Er ikke 6-årsjeksler og 12-årsjeksler "voksentenner", da?

Med fulltallig tanngard har man 20 melketenner og 32 "voksentenner". de ekstra settene er da 6-årsjekslene, 12-årsjekslene og visdomstennene - tro jeg.

De 20 melketennene som etterhvert faller ut og blir erstattet er:

- 8 fortenner (4 oppe + 4 nede)

- 4 hjørnetenner

- 8 jeksler (to på hver side oppe/nede)

Hørtes ikke det sånn omtrent riktig ut? (PS tar dette på "husken" - har ikke sjekket i bok/på nett)

Sikkert riktig dette :-)

En gutt på 10 år mistet samme jeksel i går faktisk, dvs. to..på under tre minutter. :)

Jeg er glad tannlegen nevnte at han ville miste dem tidlig. Sånn at jeg var forberedt.

Og snart setter vel 5 åringen i gang også tenker jeg... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...