Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har planer om å be legen min om Zyban med tanke på røykeslutt. Jeg nevnte det for min mor som ble veldig negativ med det samme, fordi hun hadde prøvd det og ble som hun sa: "steingal i nervene". Et annet ord for deprimert, tenker jeg..

Min mor har tidvis hatt disse "nerveproblemene" som hun kaller dem, altså vært depressiv. Jeg har ikke vært det, men klart jeg er redd slike bivirkninger da. Er det en vanlig bivirkning?

Må nevne at motivasjonen for å slutte er høy, men jeg trenger drahjelpen her.

dette er mitt nick
Skrevet

Hvorfor virker zyban mot røykekutt egentlig? Bare nyskjerrig. Det er jo opprinnelig en antidepressiv medisin ettersom jeg har forstått.

Skrevet

Hvorfor virker zyban mot røykekutt egentlig? Bare nyskjerrig. Det er jo opprinnelig en antidepressiv medisin ettersom jeg har forstått.

Jeg vet ikke hvorfor det virker, men det jeg har lest om det er at det er en "bivirkning" eller kall det tillegseffekt av medisinen som fjerner røykesuget.

Verdt et forsøk.. ;)

Gjest tidligere Zyban-bruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor det virker, men det jeg har lest om det er at det er en "bivirkning" eller kall det tillegseffekt av medisinen som fjerner røykesuget.

Verdt et forsøk.. ;)

Jeg tror Zyban påvirker dopaminnivået i hjernen.

Legen forklarte vel noe sånn som at røyken stimulerer lystsenteret i hjernen og at disse tablettene erstatter den virkningen som røyken har.

Altså at man får stimulans uten røyk...sikkert helt teit forklart, da jeg ikke er noen ekspert.

Men jeg har prøvd disse tablettene.

Jeg var i utgangspunktet noe deprimert grunnet et dårlig samliv.

Når jeg begynte på disse tablettene, var jeg først kvalm og litt uvel de første 14 dagene, men så gikk det bare i oppoverbakke.

Jeg ble ble veldig glad, energisk og hadde masse overskudd.

I tillegg gikk jeg ned i vekt og jeg hadde ikke lenger lyst på røyk.

Men, disse tablettene var en 8-ukers kur og så var det brått slutt.

Jeg datt rett ned i kjelleren og ble forferdelig deprimert, mistet alt overskudd og startet å røyke ganske snart.

Nå er jo disse tablettene veldig dyre, men mitt råd er å snakke med legen og forsøke å få mer enn 8 uker og starte nedtrapping meget sakte, slik at overgangen ikke blir så brå og forhåpentligvis slipper unna nedturen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...