Gå til innhold

Han fikk sparken - og ble kastet til løvene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må du ha lesehjelp?

Det betyr at apartheid brutaliserer menneskene, på omtrent samme måte som mennesker som har levd i krigsområder.

Og hva har det med det som står beskrevet i hovedinnlegget her å gjøre?

Mener du at det fremdeles er apartheid i Sørafrika i dag, og derfor kan ikke de mørkhudede sørafrikanerne gjøres ansvarlig for sine kriminelle handlinger?

Eller forsøker du å si at dette er noe som typisk kunne hendt under apratheidtiden, og således bare forsøker å flytte fokus vekk fra det hovedinnlegget handlet om?

Ror gjør du i hvert fall som aldri før....

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

36

• Goliath

25

• Osiris

2

• Mr Kahn

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg gjentar:

HVIS noen syr puter under armene på noen, eller umyndiggjør dem på en slik måte som det antydes her - er du da enig i at det er særdeles uheldig, ikke minst overfor de man gjør det mot?

Er du i stand til å svare da Sør?

Eller er du redd for at noen da faktisk tar seg bryet verdt med å finne frem noen gamle lenker...?

Og svaret ditt viser vel hvor rett jeg har....

Men det er ingen som blir umyndiggjort. Jeg aner ikke hvilket innlegg (om noe) du har lest, men det er ihvertfall ikke basert på noe jeg har skrevet.

Skrevet

Og hva har det med det som står beskrevet i hovedinnlegget her å gjøre?

Mener du at det fremdeles er apartheid i Sørafrika i dag, og derfor kan ikke de mørkhudede sørafrikanerne gjøres ansvarlig for sine kriminelle handlinger?

Eller forsøker du å si at dette er noe som typisk kunne hendt under apratheidtiden, og således bare forsøker å flytte fokus vekk fra det hovedinnlegget handlet om?

Ror gjør du i hvert fall som aldri før....

Forsøk å lese det jeg skriver. Det er neppe andre enn deg som har problemer med å forstå, og du behøver ikke gjøre deg dummere enn du rent faktisk er.

Skrevet

Men det er ingen som blir umyndiggjort. Jeg aner ikke hvilket innlegg (om noe) du har lest, men det er ihvertfall ikke basert på noe jeg har skrevet.

Hvis man forsvarer noen som begår en kriminell handling ved å "unnskylde" dem fordi en tredjepart/kultur/tradisjon etc kan forklare hvorfor de begår kriminelle handlinger, så umyndiggjør og uansvarliggjør du dem for det de har gjort.

Ergo bidrar du også til å gi de en grunn til å fortsette....

Skrevet

Hvis man forsvarer noen som begår en kriminell handling ved å "unnskylde" dem fordi en tredjepart/kultur/tradisjon etc kan forklare hvorfor de begår kriminelle handlinger, så umyndiggjør og uansvarliggjør du dem for det de har gjort.

Ergo bidrar du også til å gi de en grunn til å fortsette....

Vås!

Jeg har påpekt at apartheid-kulturen brutaliserer mennesker (ingen oppegående vil argumentere mot det), uten at noen blir mindre ansvarlig for deres handlinger av den grunn.

Skrevet

Nei, men brutaliteten og etter-effektene er der fremdeles.

Og hvis du fortsetter å bortforklare mørkhudede sørafrikaneres kriminelle handlinger med det tidligere apartheidstyrets ugjerninger, så bidrar du også til å fjerne ansvaret fra dem for det de gjør - og samtidig gir de en god grunn til å fortsette.

Det er INGEN tjent med.

Skrevet

Forsøk å lese det jeg skriver. Det er neppe andre enn deg som har problemer med å forstå, og du behøver ikke gjøre deg dummere enn du rent faktisk er.

Og der kom sjikaneringen og den personfokuserte drittkastingen igjen....

Du viser i hvert fall ganske så klart hva slags person du selv er Sør.

Skrevet

Vås!

Jeg har påpekt at apartheid-kulturen brutaliserer mennesker (ingen oppegående vil argumentere mot det), uten at noen blir mindre ansvarlig for deres handlinger av den grunn.

Vås?

Når det gjelder andre former for kriminalitet utført av f.eks nynazister, så kritiserer du de som forsøker å forklare hvorfor unge mennesker med egne personlige problemer fra oppveksten kan trekkes til slike miljøer - uten at det betyr at de er "onde mennesker med en syk ideologi".

DA er ikke slike argumenter du bruker i andre situasjoner gyldige.

Det er de kun når DU mener at det er riktig.

Ser du ikke da at mange her avslører deg og tolker dine utsagn litt på spissen, fordi de mener din dobbeltmoral bør avsløres?

Skrevet

Og hvis du fortsetter å bortforklare mørkhudede sørafrikaneres kriminelle handlinger med det tidligere apartheidstyrets ugjerninger, så bidrar du også til å fjerne ansvaret fra dem for det de gjør - og samtidig gir de en god grunn til å fortsette.

Det er INGEN tjent med.

*ler*

Og hvor har jeg gjort det?

Ikke noe sted?

Hva gnåler du om da?

For øvrig var det både hvite og svarte blant de tiltalte.

Skrevet

Vås?

Når det gjelder andre former for kriminalitet utført av f.eks nynazister, så kritiserer du de som forsøker å forklare hvorfor unge mennesker med egne personlige problemer fra oppveksten kan trekkes til slike miljøer - uten at det betyr at de er "onde mennesker med en syk ideologi".

DA er ikke slike argumenter du bruker i andre situasjoner gyldige.

Det er de kun når DU mener at det er riktig.

Ser du ikke da at mange her avslører deg og tolker dine utsagn litt på spissen, fordi de mener din dobbeltmoral bør avsløres?

Beklager, Goliath, men den forestillingen din foregår nok kun på din private kino.

Jeg har påpekt at apartheid, i likhet med krig, brutaliserer mennesker. (Uten at det betyr at folk ikke er ansvarlige for egne handlinger.)

Det er ikke krig eller apartheid i Norge, og sammenligningen din er derfor "på jordet".

Skrevet

Og der kom sjikaneringen og den personfokuserte drittkastingen igjen....

Du viser i hvert fall ganske så klart hva slags person du selv er Sør.

Takk for innrømmelsen, Goliath. Les innlegget du svarer på neste gang.

Skrevet

Beklager, Goliath, men den forestillingen din foregår nok kun på din private kino.

Jeg har påpekt at apartheid, i likhet med krig, brutaliserer mennesker. (Uten at det betyr at folk ikke er ansvarlige for egne handlinger.)

Det er ikke krig eller apartheid i Norge, og sammenligningen din er derfor "på jordet".

Jeg vet ikke om du ikke vil forstå, eller om du faktisk ikke evner å forstå hva svært mange (også en del av dine saksmeningsfeller) her gjennom mange år har forsøkt å fortelle deg.

Uansett finner jeg det lite hensiktsmessig å fortsette en slik menigsløs diskusjon med en som helt klart ikke vil eller kan forstå hva som blir fortalt han.

Så jeg gir deg siste ordet Sør.

Skrevet

Takk for innrømmelsen, Goliath. Les innlegget du svarer på neste gang.

"du behøver ikke gjøre deg dummere enn du rent faktisk er."

Så du mener at dette ikke er sjikane og personlig drittkasting?

Javel....

Skrevet

Så du fant det ut. Da behøver ikke jeg å forklare :-)

Noe spennende som skjer på dol i dag tro.

Ser dårlig ut...:-)

Skrevet

Hva har dette med fagorganisasjonene å gjøre?

Hei,

At fagorganisasjoner mangler i Sør Afrika, og at arbeiderene derfor blir behandlet som dritt.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...