Gå til innhold

Bro eller implantat?


Gjest (Anonymous)

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Hei,

Er en jente på snart 21 år som da jeg var 16 slo ut to fortenner i en trafikkulykke. Pga andre skader med høyere prioritering ble ikke tannlege tilkalt før etter flere dager.

Jeg fikk også (endel andre tannskader) og bløtdelskader i tannkjøttet med den følge at gommen (ved fortennene) er førskjøvet til høyre. Dette er forsøkt rettet opp med plastisk kirurgi, det ser bedre ut enn i utgangspunktet - men tannkjøttet er fremdeles "skjevt" og misfarget (mørkere). Det er kanskje arrdannelse?

Uansett, tannlegen min rotfyllte begge hjørnetennene oppe (de ble også skadet og nervene døde pga sen reponering) og festet broen i disse. Han mente implantater ikke ville bli bra/pent pga bløtdelskaden. Dette var før plastisk kirurgi.

Jeg har fått informasjon om at jeg nok må skifte broen etter 5-10 år da den ble satt inn før jeg var ferdigvokst. Det jeg da lurer på er om jeg er best tjent med ny bro eller implantater? Er det ellers noe å gjøre med misfarvingen av tannkjøttet? Jeg syns det er skjemmende med den "lillafargen" når jeg smiler.

Håper du finner tid til å svare.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

- (Anonymous) heisann.

Det er mange spørsmål som reiser seg.

Er dette en yrkeskade/forsikringskade? Hvem skal betale?

Implantater er udmerket, men er det behov for mere plastisk kirurgi?

Vil en ny bro på en enkel måte løse dine problemer ?

Hvilke forventninger har du selv til behandlingen?

Jeg ville ta kontakt med dem som behandlet deg den gang og rådføre meg med dem.

Og kom gjerne tilbake hit med flere spørsmål eller hvis du ønsker mitt råd.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...