Gå til innhold

Forsinkelser i utdanningen- hva med lån?

Anbefalte innlegg

Gjest er klar nå
Skrevet

Kan man få studielån selv om man er et og halvt år forsinka med utdanningen?

Gjest er klar nå
Skrevet

www.lanekassen.no

ja,her vært der og der sto det: "Du kan være inntil ett år forsinket og likevel få stipend og lån." Bare et år?

Men vet om folk som har gått tre år på skole, og fått lån og stipend, og bare tatt tre-fire eksamener i løpet av disse tre årene. Ganske dumt ja,men..

Men altså, jeg har gått et og halvt år, tatt pause et år, og vil fortsett nå. vil det gå?

Tror jeg må ringe lånekassa i morgen.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Hvis du mangler mer en 20/60 vekttall/studiepoeng får du vanligvis ikke støtte til videre studier før du har tatt igjen de manglende vekttalla/poengene.

Skrevet

ja,her vært der og der sto det: "Du kan være inntil ett år forsinket og likevel få stipend og lån." Bare et år?

Men vet om folk som har gått tre år på skole, og fått lån og stipend, og bare tatt tre-fire eksamener i løpet av disse tre årene. Ganske dumt ja,men..

Men altså, jeg har gått et og halvt år, tatt pause et år, og vil fortsett nå. vil det gå?

Tror jeg må ringe lånekassa i morgen.

Når du sier at du har hatt pause i et år, betyr det at du ikke har hatt studielån i denne tiden? I så fall er det ikke noe problem, du får lån som normalt når du starter opp igjen. Men hvis du har hatt "pause" og levd på studielån i denne tiden må du ta igjen det tapte først.

Gjest er klar nå
Skrevet

Når du sier at du har hatt pause i et år, betyr det at du ikke har hatt studielån i denne tiden? I så fall er det ikke noe problem, du får lån som normalt når du starter opp igjen. Men hvis du har hatt "pause" og levd på studielån i denne tiden må du ta igjen det tapte først.

Ja, har tatt pause et år, uten lån og stipend. har ikke gått på skole, men jobbet.. så det er ikke noe problem altså mener du? Har funnet ut jeg mangler 50 studiepoeng. (men er ikke helt sikker ennå, trodde det var mer *finne ut*)

Skrevet

Ja, har tatt pause et år, uten lån og stipend. har ikke gått på skole, men jobbet.. så det er ikke noe problem altså mener du? Har funnet ut jeg mangler 50 studiepoeng. (men er ikke helt sikker ennå, trodde det var mer *finne ut*)

Det eneste som betyr noe er om du har fått støtte til å ta studiepoeng du ikke har tatt. Hvis du har tatt pause uten å ta opp lån, og nå har 50 studiepoeng igjen for å bli ferdig med utdanningen, så er det ikke noe problem å få lån til å ta de resterende 50. Men hvis du tidligere har fått lån til å ta de 50 poengene men ikke fullført, så må du ta igjen poengene før du får mer støtte.

Gjest er klar nå
Skrevet

Det eneste som betyr noe er om du har fått støtte til å ta studiepoeng du ikke har tatt. Hvis du har tatt pause uten å ta opp lån, og nå har 50 studiepoeng igjen for å bli ferdig med utdanningen, så er det ikke noe problem å få lån til å ta de resterende 50. Men hvis du tidligere har fått lån til å ta de 50 poengene men ikke fullført, så må du ta igjen poengene før du får mer støtte.

Jeg skal ikke bruke de 50 for å bli ferdig med utdanningen. Ikke de "samme" i alle fall. For nå skal jeg studere noe helt annet, tenkte på en privatskole, så jeg er nødt til å få lån...men jeg har ikke så veldig lyst til å ta igjen de tapte studiepoenga(de gamle eksamnene).

Skrevet

Jeg skal ikke bruke de 50 for å bli ferdig med utdanningen. Ikke de "samme" i alle fall. For nå skal jeg studere noe helt annet, tenkte på en privatskole, så jeg er nødt til å få lån...men jeg har ikke så veldig lyst til å ta igjen de tapte studiepoenga(de gamle eksamnene).

Om det er de samme eller noen andre spiller ingen rolle. Du kan godt ta 50 helt andre studiepoeng for å gjøre opp for de du tidligere har fått støtte til men ikke bestått. Men har du fått støtte til å ta de 50 tidligere, så får du ikke støtte igjen før du har tatt igjen minst 20, i samme eller andre eksamener.

Gjest papirtiger
Skrevet

Lån vil du få uansett hvor mye du er forsinket. Men ikke stipend.

Skrevet

Lån vil du få uansett hvor mye du er forsinket. Men ikke stipend.

Nei, de stopper lånet også etter en viss tid med forsinkelse. Heldivis, egentlig.

Gjest papirtiger
Skrevet

Nei, de stopper lånet også etter en viss tid med forsinkelse. Heldivis, egentlig.

Okey...men det skjer ikke samtidig som med stipendet?

Men ja, bra de har restriksjoner. I utlandet er der noen som sammenlikner Lånekassen med trygekontoret..

Gjest den ekte noor
Skrevet

Okey...men det skjer ikke samtidig som med stipendet?

Men ja, bra de har restriksjoner. I utlandet er der noen som sammenlikner Lånekassen med trygekontoret..

Det er ikke stipend lengre, alt blir gitt som lån, og mangler man mer enn 60 studiepoeng (20 vekttall), så må man ta igjen forsinkelsen før man får mer lån.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det er ikke stipend lengre, alt blir gitt som lån, og mangler man mer enn 60 studiepoeng (20 vekttall), så må man ta igjen forsinkelsen før man får mer lån.

Man får 16.000 i semesteret som stipend. Dvs, det blir stipend etter at man består eksamen. Wee!

Gjest den ekte noor
Skrevet

Man får 16.000 i semesteret som stipend. Dvs, det blir stipend etter at man består eksamen. Wee!

Ja, akkurat, det er lån frem til man har bestått, derfor er det du får utbetalt lån, til man har bestått. For står man ikke, er det jo lån.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...