Gå til innhold

En utleiers skrekkhistorie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev tidligere om leieboerne våre som ikke akter å flytte selv om kontrakten nå er over.

Disse er vanskelige å få tak i,da de aldri lukker opp døra når vi ringer på,og tar telefonen når det passer dem.

Derfor går beskjeder fra oss gjennom meldinger.

da vi skjønte at de ikke kom til å flytte, sendte vi noen meldinger som informerte om at det vil bli sendt ut varselbrev om utkastelse,og om at namsmannen vil bli kontaktet.

Hadde vi ikke satt igang dette kunne vi risikert å ha disse her på ubestemt tid,fordi de nå har bodd her i tre mnd utover den opprinnelige kontrakten.

Vi informerte også om at vi har bestilt snekker til å begynne å pusse opp kjelleren fra en viss dato.

Da fikk vi beskjeder tilbake om at vi måtte slutte å plage dem,og at hun aktet å sende en politi på døra vår som hun kjente for å snakke med oss om disse "terrormeldingene"

som hun kalte det.

Like etterpå hang hun omtrent på ringeklokka,og vi hadde besøk den lørdagskvelden,hun virket helt ustabil,og begynte å skjelle oss ut før vi fikk omtrent åpnet døra.

Da var det nok fra vår side,og mannen min hevet naturligvis stemmen i ren provikasjon og ba henne om å pelle seg vekk.

I ettertid fik vi seks meldinger om at hun hadde ringt politiet,fordi hun mente mannen min var voldelig truende og "dritings"(Hadde ikke smakt en dråpe alkohol)

Hun derimot driver med sterkere saker...

Vi kunne være takknemmelig for at politiet ikke kom,for da hadde barnevernet tatt med seg ungene også.

Så slik ligger det altså an.

Håper folk tenker seg nøye om før de leier ut til hvem som helst.

Vi bør vel ikke legge oss på hennes nivå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt har det kommet nå, da? Hvis dere kontakter navnsmannen, så ordner vel de med tillatelse til å bore ut låsen og sette inn ny mens de er ute?

"............................."

Skrevet

Hvor langt har det kommet nå, da? Hvis dere kontakter navnsmannen, så ordner vel de med tillatelse til å bore ut låsen og sette inn ny mens de er ute?

"............................."

Ja men det tar litt tid før namnsmannen kommer.

De godtar rett og slett ikke at de må flytte,de tror de selv kan bestemme hvor lenge de vil bo,og det er vi i følge dem som er tyranner.

Skrevet

Var jeg dere ville jeg kontaktet en advokat for litt juridisk og praktisk bistand.

Skrevet

Ja men det tar litt tid før namnsmannen kommer.

De godtar rett og slett ikke at de må flytte,de tror de selv kan bestemme hvor lenge de vil bo,og det er vi i følge dem som er tyranner.

Det høres jo ut som rimelig gale folk. Vel, det kan ta tid, men ut får dere dem til slutt :-)

"..........................."

Gjest flirer..
Skrevet

Var jeg dere ville jeg kontaktet en advokat for litt juridisk og praktisk bistand.

Eller betalt noen for litt...*host* flyttehjelp...

Skrevet

Eller betalt noen for litt...*host* flyttehjelp...

Det siste er sansynligvis billigere, men noe mer risikabelt.

Og så kan man selvfølgelig diskutere om det er "noen" eller advokatene som holder høyest "standard" moralsk sett...:-)

Gjest '!-o-!'
Skrevet

For litt presisering... Har de fått skriftlig oppsigelse fra dere for tre måneder siden, eller gikk bare kontrakten ut på dato? Sistnevnte er nemlig ikke nok, et leieforhold skal vel sies opp skriftlig selv om leiekontrakten er tidsavgrenset?

Skrevet

Det høres jo ut som rimelig gale folk. Vel, det kan ta tid, men ut får dere dem til slutt :-)

Kan dere ikke fjerne vinduene eller noe sånt og si at dere skal pusse opp? Da blir de sikkert ikke lenge:-)

Skrevet

Kan dere ikke fjerne vinduene eller noe sånt og si at dere skal pusse opp? Da blir de sikkert ikke lenge:-)

Gjest Persille
Skrevet

Kanskje ikke så pedagogisk, men jeg tror jeg bare hadde låst meg inn - båret ut alle tingene deres, satt dem på plassen utenfor, og byttet lås.

Om de gjør noe for å komme inn i huset igjen er det jo innbrudd, de har ingen leiekontrakt, og ikke nøkkel - så da er det bare å ringe politiet og si at noen prøver å bryte seg inn i huset deres.

Enklere å si enn å gjennomføre selvfølgelig...

Skrevet

Stor klem til deg og familien din, det er ineng morsom situasjon!

men, du må ikke finne på å sende sms-er etter denne episoden som kan brukes mot dere i en sak, eller gjøre noe av de kreative forslagene nedover her (ta vinduene, sette tingene på gaten, skru av strømmen, lage det utrivelig for dem osv). Det beste rådet du fikk var å bruke litt penger på å få råd fra en jurist.

Saken kan trekke ut i årevis, hvis de har en sak de kan gå rettens vei med. Det har de den dagen de kan bevise at dere har truet, vært urimelige, sinte osv (selv om dette er veldig velbegrunnet). Så vær "overhøflige" og korrekte mens dere får råd fra juristen om hvordan dere skal forholde dere eller mens dere venter på namsmannen.

Skrevet

Skulle nesten tro det var eksleierene til mamma det here!

Hun slet et år hun med å få kastet de ut... og grunnen var da at huset skulle selges... de nektet visninger, var voldelige og umulig i kjeften... det hele dro seg ut et helt år, endte med at mamma tapte over 100000 på hele hussalget, da hun hadde 1 leil og et huslån hun måtte betale på i et år ekstra... de de selvfølgelig ikke betalte husleie heller!

Hun skulle være gla for at de som kjøpte huset var så medgjørlige:) hele huset måtte pusses opp etter at de hadde bodt der... på visningen som de endelig fikk holde var det så skittent og jævlig og bare ryddet en "rås" der folk kunne gå... de fleste snudde i døra...

Huset var pent nok det, bygd på 80 tallet, og i bra stand, før de flyttet inn og forsøplet hele huset!

Politiet var innblanda flere ganger, de hold med mamma, men pga at det hadde barn, kunne de ikke gripe inn med makt og kaste dem ut! At de fortsatt har barna syntes jeg er rart... så mange ganger som jeg ringte barnevernet etter å ha sittet nede å hørt på mora hvordan hun ropte til barna om at om det ikke holdt kjeft så skulle hun jaggu meg drepe dem! Den minste var da 1 år gammel! Den eldste dattera på 10 slet som pokker og var den eneste normale voksne i huset.... og det sier da litt!!!

Huff... skjønner så utrolig godt frustrasjonen din! Har kjent den selv mange ganger.... saken vår endte i tvisteretten... heldigvis i mammas favør:) så nå får hun et pitte lite bidrag av husleia ca 800 i mnd... det er ikke mye men hun får dem iallefall det sørger namsmannen for:) tross alt de hold på å gjøre min mor om til et nervevrak av værste sort... og jeg ønsker ikke de leieboerene der noe annet enn et helvets liv... bare de kunne tatt fra de barna!!!!!

Skrevet

Kanskje ikke så pedagogisk, men jeg tror jeg bare hadde låst meg inn - båret ut alle tingene deres, satt dem på plassen utenfor, og byttet lås.

Om de gjør noe for å komme inn i huset igjen er det jo innbrudd, de har ingen leiekontrakt, og ikke nøkkel - så da er det bare å ringe politiet og si at noen prøver å bryte seg inn i huset deres.

Enklere å si enn å gjennomføre selvfølgelig...

Da blir det sånn at det er Luxi som gjør innbrudd... det er HELT klare regler for dette... desverre... loven burde vært forandret... grunnen til at det er sånn er at de da ville bli for enkelt for en urimlig utleier (i en antatt annen sak) å kaste folk på gaten bare fordi de vil ha dem ut!

Skrevet

Har du sendt skriftlig krav om at de skal flytte nå da?

ALL kommunikasjon som omhandler leieforholdet SKAL foregå i brevs form. Dette for å kunne bevise ting i etterkant.

Mye kan forebygges med riktig type kontrakt og riktig håndtering av konflikten.

Skrevet

Meld dere inn i Huseiernes Landsforbund om dere ikke allerede er medlem. Gir juridisk rådgivning, og man får rabatt hos en rekke advokater.

Se http://www.huseierne.no/ (Juridisk Hjelp)

Skrevet

Han over oss har ikke betalt husleia EN gang! huseier (han samme vi lier av) kom på døra flere ganger, men han var ikke hjemme eller lukket ikke opp.. Forrige dagen kom namsmannen og plmberte døra, og hjalp han med å flytte...

Skrevet

Feil person.

Gjest uheldig leier
Skrevet

Dere høres ut som supre utleiere. Jeg har som _leier_ opplevd mye rart.

Ene plassen jeg bodde fant vi ut da vinteren kom at det ikke var isolert opp mot loftet, så vi brukte noe enormt med strøm for å holde varmen oppe i leiligheten vår. Vi gikk da til husverten å fortalte at vi måtte flytte pga at det ble alt for dyrt å bo der for oss.

Det kom da frem at de som bodde der før oss hadde en avtale med de om at all strømregning over 500 kr betalte utleier. Vi ble da enige om at vi skulle få samme avtale.

Kan nevnes at vi fikk strømregning på 6000kr på en månedes. (Vinterstid).

Vi syntes dette var utrolig høyt. Greit nok at vi brukte en del på varme, men allikvavel. Vi brukte heller ikke så mye varmtvann, -det var rett og slett ikke trykk i vannet. Hvis jeg dusja samtidig som utleier f.eks vasket kopper så var det ikke trykk i vannet.

(Vi tror det var på grunn av gamle og tette rør)

Vi fant til slutt ut hvorfor vi fikk så høye strømregninger. De hadde kobla på; felles vaskemaskin for oss og dem, oppvaskmaskin og varmtvannstank på vår strøm-måler!!

Det var også en del andre småting som skjedde, men blir alt for mye til å skrive dette her. Kan vel nevnes at det ble tatt all for stor leie i forhold til beliggenhet og standard.

Så vi flytta til ny leilighet. Vi var desperat etter å flytte og var dumme nok til å ta en leil. som ikke var ferdigbygget. Det skulle vise seg å bli et helvete uten like. Her er noe av det som skjedde:

* Hybleverten nekta å sette opp dør inn til oss (dør fra trappen opp i 2. etasje der vi bodde)

* Da vi skulle få flytte inn var ikke leil. ferdi.

Ikke satt opp noe innredning, det var rett og slett et "byggningsområde"

* Vi måtte kjefte oss til f.eks lys på badet! Han sa rett ut at han heller prioterte mat til seg selv, enn lys, garderobeskap, kjøkkeninnredning osv til oss.

* Han kom opp til oss hver dag, for å gi beskjeder.

(Hadde jo ikke noe dør for å "stenge" han ute heller)

* Han brukte sakene våres når vi ikke var der. F.eks så hadde han brukt dusjen vår og doen. Han hadde lagd seg mat med våre kjøkkensaker på vårt kjøkken.

* Han tok våre personlige ting ned til sin leilighet uten å spørre oss.

* Han kunne komme opp å banke på soveromsdøra mi kl halv åtte om morgenen (sef.den ene dagen jeg hadde fri) og forlange jeg måtte stå opp. Det kom nemlig arbeidere for å ordne ting på rommet mitt.

* Han ville vi skulle betale strøm for når vi ikke var der. (vi reiser hjem om sommeren).

*Han fiksa på varmekablene så vi ikke fikk satt de på fullt.

Det var rett og slett helt jævlig. Da vi endelig kom oss vekk, ringte mora hans(!) og trua med politi hvis vi ikke kom å vaska ned leil. Toppen av frekkhet spørd du meg. Med tanke på behandlingen vi hadde gått og hvordan det så ut når vi flytta inn.

Det var mye mer også.. men kan nesten ikke skrive alt.

Så et godt råd: Ha en klinkende klar husleiekontrakt før det flytter inn! Sjekk grundig ut leilighet/huseier/leier før det skrives kontrakt.

Lykke til! :)

Skrevet

Han over oss har ikke betalt husleia EN gang! huseier (han samme vi lier av) kom på døra flere ganger, men han var ikke hjemme eller lukket ikke opp.. Forrige dagen kom namsmannen og plmberte døra, og hjalp han med å flytte...

Han som bor ved siden av meg betalte heller ikke leie, var alkis og drakk rødsprit. Han rømte derfra og hadde knekt senga som sto der fra før. På toalettet var det brukt avispapir isteden for toalettpapir.

YACK!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...