Gå til innhold

Ramsland-saken


Hawkwind

Anbefalte innlegg

Gjest nickless

Den saken der er jo bare fryktelig tragisk.

Moren til hans to sønner ligger på en kirkegård mens han driver med klovneri i en rettsal.

Håper bare inderlig hans to små sønner blir forskånet mot media.

Måtte han få den straff han fortjener!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mens dommeren heiet....

For å sitere Groucho Marx (tror jeg det var):

"You cannot just execute the man. Give him a fair trial, and then execute him!"

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitere Groucho Marx (tror jeg det var):

"You cannot just execute the man. Give him a fair trial, and then execute him!"

Med vennlig hilsen

Nettopp!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en mamma i nord

Kan jo være han bare er iskald og spiller gal for lettere kunne bli stemplet som syk og enn ond ansvarlig for sine handlinger, og.

Om han blir erklert strafferetslig utilregnelig, kan han ikke da dømmes til forvaring, og er i såfall ikke dette noe som kan bli mer langvarig enn en eventuelt fengselsstraff??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Om han blir erklert strafferetslig utilregnelig, kan han ikke da dømmes til forvaring, og er i såfall ikke dette noe som kan bli mer langvarig enn en eventuelt fengselsstraff??

Jo, men jeg tenkte på dersom han i virkeligheten er friskere enn han utgir seg for, blir idømt forvaring, og så greier å bløffe seg til en slags bedring... om ikke han kan anke eller noe etter hvert og få nedkorta forvaringa eller noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

De var iferd med å sparke ham. Men det tar lang tid og kvitte seg med en kverrulant.

For øvrig tror jeg han er like representativ for norsk forsvar og politi, som Orderudsaken er for norsk landbruk.

mvh

Jeg mener ikke han er representativ for forsvar eller politi, men jeg er rimelig sikker på at det er flere sånne som han der enn i andre yrker. Som Sør sier, det kan være at visse typer personligheter trekker dit.. og da skulle de hatt noen rutiner eller noe under veis i utdanningen som kunne gjort noe et eller annet med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Nei, han idømmes nok et antall år. Hvis han skulle på institusjon så måtte de påstå at han var "strafferettslig utilregnelig" (tror jeg).

Med vennlig hilsen

Noen sjanse for at han skulle bli sett på som strafferettslig utilregnelig da?

La oss si at han greier å leve seg så inn i sitt eget skuespill at han greier å fremstå som troverdig når han etter hvert bare feiker sykere og sykere.. litt ekkelt å tenke på at han, dersom han skulle bli idømt forvaring, kanskje kan anke eller noe etter hvert og få nedkortet forvaringa når han blir "frisk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tenkte på dersom han i virkeligheten er friskere enn han utgir seg for, blir idømt forvaring, og så greier å bløffe seg til en slags bedring... om ikke han kan anke eller noe etter hvert og få nedkorta forvaringa eller noe ?

Hei,

Slik jeg forstår det så måtte han da påberope seg sykdom og at han ikke var tilregnelig i gjerningsøyeblikket; altså, advokaten hans måtte påstå at han er for syk til å bli idømt et bestemt antall års forvaring, og istedet skal behandles.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sjanse for at han skulle bli sett på som strafferettslig utilregnelig da?

La oss si at han greier å leve seg så inn i sitt eget skuespill at han greier å fremstå som troverdig når han etter hvert bare feiker sykere og sykere.. litt ekkelt å tenke på at han, dersom han skulle bli idømt forvaring, kanskje kan anke eller noe etter hvert og få nedkortet forvaringa når han blir "frisk".

Hei,

Jeg skrev et svar på dette akkurat samtidig som du postet. :-)

Som sagt, jeg tror at han selv (eller forsvareren) må si at han er "utilregnelig" hvis han skal bli vurdert slik.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjohooo

Hei,

Slik jeg forstår det så måtte han da påberope seg sykdom og at han ikke var tilregnelig i gjerningsøyeblikket; altså, advokaten hans måtte påstå at han er for syk til å bli idømt et bestemt antall års forvaring, og istedet skal behandles.

Med vennlig hilsen

Og det har ikke skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjohooo

Hei,

Jeg skrev et svar på dette akkurat samtidig som du postet. :-)

Som sagt, jeg tror at han selv (eller forsvareren) må si at han er "utilregnelig" hvis han skal bli vurdert slik.

Med vennlig hilsen

Spørs om han ikke vil gå over til det etter hvert da, når han går lei jeg-aner-ikke-hva-dere-snakker-om/alle-er-imot-meg taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det har ikke skjedd?

Hei,

Nei, etter det jeg vet (jeg har ikke fulgt med i detaljene) så påstår han jo at han overhodet ikke har hatt noe med det å gjøre, så da kan han jo begripeligvis ikke påberope seg å være "bevisstløs i gjerningsøyeblikket". :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke han er representativ for forsvar eller politi, men jeg er rimelig sikker på at det er flere sånne som han der enn i andre yrker. Som Sør sier, det kan være at visse typer personligheter trekker dit.. og da skulle de hatt noen rutiner eller noe under veis i utdanningen som kunne gjort noe et eller annet med dette.

Slike ting velger jeg å ikke tro eller anta noe om. Foretrekker å vite noe før jeg mener noe.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han blir erklert strafferetslig utilregnelig, kan han ikke da dømmes til forvaring, og er i såfall ikke dette noe som kan bli mer langvarig enn en eventuelt fengselsstraff??

Han_ER_erklært strafferettslig tilregnlig på gjerningstidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg tenkte på dersom han i virkeligheten er friskere enn han utgir seg for, blir idømt forvaring, og så greier å bløffe seg til en slags bedring... om ikke han kan anke eller noe etter hvert og få nedkorta forvaringa eller noe ?

Ja altså, dette er jeg ikke sikker på. Men tror forvaring kan forlenges dersom det er behov for det. Om den også kan kortes ned er mulig. Mulig jeg forveksler med sikring, eller er jeg helt på jordet kanskje???

(Det ville i så fall ikke være første gangen jeg blanda meg borti noe jeg ikke viste så mye om)

Virker ihvertfall som en merkelig fyr på meg. Tror nok heller ikke at han var strafferetslig utilregnelig, og det mener hvist ikke fagfolk heller at han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...