Gå til innhold

Linser... sykdom og infeksjonsfare

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk linser i dag - for en drøm! ; ) Har ikke brukt noe og har - 2,5 på det ene øyet, og 1,5 på det andre.. så dere kan tenke dere jeg fikk en ny verden i dag.

MEN i brosjyren jeg fikk med meg hjem står det at linsene IKKE skal brukes ved forkjølelse, feber, halsbetennelse osv.

Nå er jeg dritforkjøla, snørra renner og har vondt i halsen.. Nyser i ett sett. Spurte på opplæringa i dag om jeg kunne bruke de nå, og da fikk jeg liksom et tvilende njaaaaaaaaaa.... til svar. Men jeg hadde de jo i da jeg gikk.

Men det står stor advarsel i brosjyren pga infeksjonsfare i øynene... Skal på kontroll om 14 dager - har dagsliner. Hva gjør jeg da? Skal kjøre i morra og brillene mine er ubruklige. var så deilig å se klart, men tør jeg?

Hva gjør dere når dere er sjuke? Har bestilt nye briller, men får de ikke før om 14 dager...

Skrevet

Har hatt linser siden 1986, og brukt dem gjennom "alt", spysjuker og influensaer, bihulebetennelser, gjennom fire fødsler og div. vanlige viderverdigheter.

Det har gått veldig bra :)

Håndhygiene er det viktigste, og at man renser/skifter linser etter forskriftene.

De siste to årene har jeg ikke hatt briller i hus, siden minstemora brakk dem i to - har ikke prioritert akkurat det. Men det _er_ lurt og det _skal_ skaffes nokså snart.

Jeg er -2 og -2,25.

Skrevet

Jeg har hatt linser i ca 12 år, og har aldri hørt at en ikke skal bruke dem ved sykdom og forkjølelse! Jeg bruker alltid linser, unntatt hvis jeg har sovet veldig dårlig og øynene kjennes ut som sandpapir, eller hvis jeg er syk og vet jeg kommer til å sove mye i løpet av dagen.

Jeg hadde brukt linsene hadde jeg vært deg, ved forkjølelse. Men spør optikeren skikkelig om dette på neste kontroll. Og informer oss abdre her på DOL!

Gjest philippa
Skrevet

Hei!

Har selv brukt linser i flere år, både dagslinser og månedslinser. Er - 2,5 på begge. Har aldri hört at det kan väre farlig å bruke når man er syk..men kan kanskje tenke meg at öynene blir litt fortere törre? Har alltid hatt dem på om jeg er forkjöla og sånn, og har ikke hatt noe problemer da.

Kanskje du skulle ta med et ekstra par på jobben, og så bytte om öynene blir for törre utover dagen? Ellers er det jo alltid lurt å ha med briller for sikkerhets skyld, men det har du jo ikke;) Håper det går bra iaf!

Hilsen

Skrevet

Også jeg har vært linsebruker i mange år uten at jeg har vært linseløs under forkjølelser.

God håndhygiene er et must for linsebrukere, og det er jo i seg selv en større utfordring når man er forkjølet! ;-)

Og da tenker jeg ikke på vask av hender rett før du tar linsene ut og inn, men mer småpirking i og rundt øynene som man gjør i ren distraksjon i løpet av en dag.

Skrevet

Jeg har brukt linser i 20 år, først års-linser, så månedslinser, og nå dagslinser i 6 år.

Øynene mine er alltid helt OK ved kontroll, svært bra faktisk til tross for at jeg nesten ikke bruker briller (er "blind" uten noe).

Jeg har alltid brukt linsene selv om jeg var forkjølet el, men blir jeg det minste sår eller klør i øynene i den forbindelse, tar jeg linsene av. er også nøye med håndvask, og særlig ved forkjølelse. Er jeg såpass syk at jeg ligger i senga, lar jeg også linsene være av, men det er heldigvis sjelden.

Jeg er også nøye med å "lufte" øynene om morgenen og kvelden (dvs. dusjer og kler meg før jeg tar dem på, om kvelden linsene av før jeg steller meg- i følge optikeren er det antagelig mye av grunnen til at øynene mine overhodet ikke er preget av langvarig kontaktlinsebruk, øyne trenger generelt å være uten linsene en kort periode hver dag.

lalala1365380457
Skrevet

jeg har fått vite av optiker at man bør ta av seg linsene ved f.eks. forkjølelse. slimhinnene i kroppen er betent da, dermed blir øynene lett bentent også. pass i allefall på å ta de av hvis du kjenner du blir irritert på øynene, eller ser at du blir rød. har brukt linser i mange år jeg også, men fikk ikke vite at betennelse på øynene kunne ha noe med forkjølelse o.l. før jeg fikk en ny optiker.

Skrevet

Jeg bruker dem uansett, er bare mer nøye med å vaske hendene.

Selvfølgelig, dersom jeg tilfeldigvis blir smittet av øyebetennelse (fra vesla, som er i barnehage), dropper jeg linsene. Men ellers bare bruker jeg dem. Har ikke opplevd noen problemer.

Skrevet

Har hatt linser i ca 8 år, og har aldri tatt hensyn til forkjølelse og sånn. For to-tre år siden gikk jeg fra månedslinser til døgnlinser (natt-og-dag-linser), og i begynnelsen fikk jeg øyebetennelse et par ganger, men det var ikke i forbindelse med forkjølelse. Vet ikke hva det kom av jeg. Da tok jeg ut linsene i noen dager.

Men det er lenge siden jeg har vært plaget med det nå. Var bare de to gangene med en gang jeg begynte med døgnlinsene.

Skrevet

Har hatt linser i ca 8 år, og har aldri tatt hensyn til forkjølelse og sånn. For to-tre år siden gikk jeg fra månedslinser til døgnlinser (natt-og-dag-linser), og i begynnelsen fikk jeg øyebetennelse et par ganger, men det var ikke i forbindelse med forkjølelse. Vet ikke hva det kom av jeg. Da tok jeg ut linsene i noen dager.

Men det er lenge siden jeg har vært plaget med det nå. Var bare de to gangene med en gang jeg begynte med døgnlinsene.

Ser det er folk her som har brukt forskjellige typer linser (Er det fast, måned, day-and night, daglinser?).

Hva er forskjellen i bruk? Og hvordan er økonomien på de forskjellige typene?

Skrevet

Ville renset linsene ekstra godt.

Er dagslinser, så tar på nye hver dag.. så trenger ikker ense dem, bare sette dem rett inn... men vasker hender godt da.

Skrevet

Jeg har hatt linser i ca 12 år, og har aldri hørt at en ikke skal bruke dem ved sykdom og forkjølelse! Jeg bruker alltid linser, unntatt hvis jeg har sovet veldig dårlig og øynene kjennes ut som sandpapir, eller hvis jeg er syk og vet jeg kommer til å sove mye i løpet av dagen.

Jeg hadde brukt linsene hadde jeg vært deg, ved forkjølelse. Men spør optikeren skikkelig om dette på neste kontroll. Og informer oss abdre her på DOL!

Det står svart på hvitt at man IKKE skal bruke linser ved forkjølese i heftet, og dama i butikken sa det..

Skrevet

Har brukt linser i flere år og nå har jeg dagslinser.

Jeg bruker dem uansett sykdom i utgangspunktet, men noen ganger kjenner jeg på øynene mine om morgenen at i dag bør jeg ikke ta linsene på pga. sykdom. Da føles øynene ut som sandpapir, ekstra trøtte og slitne.

Og hvis jeg har dem på og føler ubehag så tar jeg dem bare av. Det er viktig og bruke sunn fornuft her og kjenne på kroppen hva man bør gjøre.

Elllers så er jeg også flink til å lufte øynene om morgenen og kvelden. Tror det er viktig ja.

Jeg har veldig dårlig syn så jeg synes at linser er det beste som har hendt meg. Godt å slippe briller til enhver tid.

Gjest philippa
Skrevet

Det står svart på hvitt at man IKKE skal bruke linser ved forkjølese i heftet, og dama i butikken sa det..

Hvilken type/merke er det? Det kanskje har med det å gjöre..selv brukte jeg Focus dailys da jeg hadde dagslinser. Ingen problemer med dem i så fall!

Skrevet

Ser det er folk her som har brukt forskjellige typer linser (Er det fast, måned, day-and night, daglinser?).

Hva er forskjellen i bruk? Og hvordan er økonomien på de forskjellige typene?

Jeg betaler 339kr/mnd for dag-og-natt-linser. Husker ikke hva jeg ga for vanlige månedslinser, men tror kanskje det var rundt en femtilapp mindre.

Forskjellen på de? Det er at med de jeg har nå så trenger jeg ikke tenke på linsene fra jeg tar de på til det har gått en mnd (da de skal skiftes). Månedslinsene måtte jeg ta ut hver kveld, og ta på hver morgen.

Gjest papirtiger
Skrevet

Er dagslinser, så tar på nye hver dag.. så trenger ikker ense dem, bare sette dem rett inn... men vasker hender godt da.

Ja, bruker slike selv. Veldig praktisk.

Med dagslinser trenger man ikke å være redd for infeksjon, men øynene kan bli nokså tørre.

Skrevet

Jeg betaler 339kr/mnd for dag-og-natt-linser. Husker ikke hva jeg ga for vanlige månedslinser, men tror kanskje det var rundt en femtilapp mindre.

Forskjellen på de? Det er at med de jeg har nå så trenger jeg ikke tenke på linsene fra jeg tar de på til det har gått en mnd (da de skal skiftes). Månedslinsene måtte jeg ta ut hver kveld, og ta på hver morgen.

Takk for info. Det er slikt man trenger å få vite når man man oppdager at synet er blitt litt for dårlig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...