Gå til innhold

Kjærlighet ved første blikk - en betingelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter og funderer litt om dagen. Som noen nok har fått med seg så møtte jeg en kvinne - en helt fantastisk som sådan - for noen måneder siden. Vi har begge en ganske klar preferanse for eldre kvinner. Jeg er 5 år yngre enn henne, men vi fann hverandre attraktive, lell.

I starten var jeg ganske avventende og jeg var nok også direkte avvisende ved 1-2 anledninger. Hun har aldri opplevd problemer i starten før, mens jeg aldri har opplevd annet enn problemer i mitt tidligere parforhold. Pga min holdning i starten lukket X av for følelsene, det legger hun overhode ikke skjul på (nå). Da jeg først slapp henne innenfor (i hjertet...) var jeg ikke i tvil om at jeg ville ha henne, og viste heller aldri noe annet. Hun har vært i tvil.

Da jeg var på lang utenlandsferie fann X seg selv plutselig i armene på en kollega og de kysset (edru). Dette har jeg ikke noen problemer med. Livet er ikke perfekt, ei heller X.

X avsluttet det hele da jeg kom hjem fra ferie.

Vi er ikke i tvil om at vi er veldig begeistret for hverandres person, at vi finner hverandrre tiltrekkende og sexy. MEN, vi begge har manglet det O'Store Suget.

Jeg har hele tiden tenkt at det kan jo dukke opp - selv om jeg - og hun også - alltid tidligere bare har gått for "kjærlighet ved første blikk". X tviler på at det kan komme, siden det ikke var der fra starten.

Til slutt skal det sies at vi nok, helt konkret kysser litt forskjellig, men jeg er da så optimistisk at jeg tror at vi kunne smeltet mer sammen sånn sett når vi fikk mer tid sammen.

Nå lurer jeg på om det er flere som har tanker rundt, eller erfaring med, at det store suget ikke har vært der fra starten - og hvordan forholdet har utviklet seg videre?

mil1365380270
Skrevet

Følelser man "skrur av" kan komme tilbake.

Men sånn som du skriver det nå, får jeg inntrykk av at hun har funnet ut at du ikke er den rette for henne, også bruker hun f.eks. det med avvisningen din i begynnelsen, som unnskyldning/forklaring.

Også har jeg litt vanskelig for å se meg selv kysse noen andre selv om jeg fornekter følelsene mine for en person.

Har mest tro på forhold der det er pasjon/tiltrekning fra begynnelsen av. Man blir lei av hverandre etter en tid uansett, men da har man liksom mer å gå på. Om du skjønner?

Og med alle forbehold om at det jeg føler kan være helt feil i deres tilfelle :-)

Skrevet

Følelser man "skrur av" kan komme tilbake.

Men sånn som du skriver det nå, får jeg inntrykk av at hun har funnet ut at du ikke er den rette for henne, også bruker hun f.eks. det med avvisningen din i begynnelsen, som unnskyldning/forklaring.

Også har jeg litt vanskelig for å se meg selv kysse noen andre selv om jeg fornekter følelsene mine for en person.

Har mest tro på forhold der det er pasjon/tiltrekning fra begynnelsen av. Man blir lei av hverandre etter en tid uansett, men da har man liksom mer å gå på. Om du skjønner?

Og med alle forbehold om at det jeg føler kan være helt feil i deres tilfelle :-)

Takk for svar.

Jeg stoler på det hun sier er riktig, fordi vi har og har hatt så åpen kommunikasjon (og fordi jeg altid avslører uregelmessigheter i det som blir sagt. Her er ingen uregelmessigheter).

Som sagt tidligere er hun veldig sårbar og reagerer prompte med å beskytte seg selv dersom hun blir såret. Videre er det alderen min som er i veien for det store suget hos henne (sier hun) og helt ærlig - jeg tror også det er derfor jeg ikke har følt det helt store suget sammen med henne (pga hennes alder). X har levd et godt upper-class liv og mangler kanskje det som gir henne en sterk, moden utstråling.

Jeg har heldigvis ikke problemer med å gå videre, men jeg gjorde det ikke uten en viss kamp. Noe annet ville være sprøtt :) Dersom jeg nå får høre at mange føler som vi har gjort, men fått det til, lell. Ja, da vil jeg gjøre et siste forsøk.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg stoler på det hun sier er riktig, fordi vi har og har hatt så åpen kommunikasjon (og fordi jeg altid avslører uregelmessigheter i det som blir sagt. Her er ingen uregelmessigheter).

Som sagt tidligere er hun veldig sårbar og reagerer prompte med å beskytte seg selv dersom hun blir såret. Videre er det alderen min som er i veien for det store suget hos henne (sier hun) og helt ærlig - jeg tror også det er derfor jeg ikke har følt det helt store suget sammen med henne (pga hennes alder). X har levd et godt upper-class liv og mangler kanskje det som gir henne en sterk, moden utstråling.

Jeg har heldigvis ikke problemer med å gå videre, men jeg gjorde det ikke uten en viss kamp. Noe annet ville være sprøtt :) Dersom jeg nå får høre at mange føler som vi har gjort, men fått det til, lell. Ja, da vil jeg gjøre et siste forsøk.

Mener motsigelser/selvmotsigelser, ikke uregelmessigheter.

Videre vet jeg godt at "alltid" skrives med to l'er.

Gjest philippa
Skrevet

Jeg tror at fölelser for en person kan utvikle seg etterhvert. Det har det gjort for meg i alle fall. Om dere nettopp har blitt kjent så er det jo fortsatt mye dere ikke vet om hverandre, og som kan väre tiltrekkende. Dessuten kan man forandre seg etterhvert også, og det gjör jo at en forandrer syn på mennesker.

Hmm men hva mener du egentlig med alderspreferanse? Er det ikke like mye personen du faller for? En yngre person kan jo virke eldre enn det h*n er, eller omvendt? Hvorfor henge seg opp i det liksom? :)

Skrevet

Jeg tror at fölelser for en person kan utvikle seg etterhvert. Det har det gjort for meg i alle fall. Om dere nettopp har blitt kjent så er det jo fortsatt mye dere ikke vet om hverandre, og som kan väre tiltrekkende. Dessuten kan man forandre seg etterhvert også, og det gjör jo at en forandrer syn på mennesker.

Hmm men hva mener du egentlig med alderspreferanse? Er det ikke like mye personen du faller for? En yngre person kan jo virke eldre enn det h*n er, eller omvendt? Hvorfor henge seg opp i det liksom? :)

Jo, det er vel derfor de har falt for meg. Har en tendens til å bli tiltrukket av eldre kvinner, som selv er til eldre kvinner. Tror det må hvile en forbannelse over meg :)

Hvorfor det er slik? Hvem man tiltrekkes av bestemmer man ikke selv, selv om jeg vet hva jeg - og min eks og nå den siste - finner tiltrekkende med eldre kvinner.

Takk ellers for svar. Hyggelig å lese om din erfaring med temaet.

Skrevet

Jeg har erfaringer fra "begge deler".

Jeg har truffet noen der det var "kjærlighet ved første blikk". Det gikk "rett i taket", intenst og spennende, var en topp opplevelse så lenge det varte - men når den første forelskelsen og spenningen ved noe nytt hadde lagt seg, så fant vi ut at vi var såpass forskjellige at det rett og slett ikke ville fungere i lengden.

Et eksempel på at "kjærlighet gjør blind"....

I de fleste andre forhold jeg har hatt over noe tid (ikke så veldig mange av dem, men de har vart en god stund:-), så har det vært en interesse der fra starten av (noe som har fasinert meg). Men det er først når vi har blitt bedre kjent og det har gått litt tid at forholdet har blitt "dypere og mer seriøst". Noe man føler virkelig er verdt å satse på. Og følelsene blir også sterkere.

Min erfaring, men den er selvsagt individuell. Jeg har alltid vært litt "treg" når det gjelder følelser, bortsett fra den ene gangen nevnt overfor.

Og helt ærlig - det er jeg egentlig ganske glad for. For den "karusellen" av følelser som var involvert i det forholdet, og mangel på litt "sunn fornuft", tilsier at det ikke er den beste måten å finne en partner for et varig forhold på.....

Skrevet

Jeg har erfaringer fra "begge deler".

Jeg har truffet noen der det var "kjærlighet ved første blikk". Det gikk "rett i taket", intenst og spennende, var en topp opplevelse så lenge det varte - men når den første forelskelsen og spenningen ved noe nytt hadde lagt seg, så fant vi ut at vi var såpass forskjellige at det rett og slett ikke ville fungere i lengden.

Et eksempel på at "kjærlighet gjør blind"....

I de fleste andre forhold jeg har hatt over noe tid (ikke så veldig mange av dem, men de har vart en god stund:-), så har det vært en interesse der fra starten av (noe som har fasinert meg). Men det er først når vi har blitt bedre kjent og det har gått litt tid at forholdet har blitt "dypere og mer seriøst". Noe man føler virkelig er verdt å satse på. Og følelsene blir også sterkere.

Min erfaring, men den er selvsagt individuell. Jeg har alltid vært litt "treg" når det gjelder følelser, bortsett fra den ene gangen nevnt overfor.

Og helt ærlig - det er jeg egentlig ganske glad for. For den "karusellen" av følelser som var involvert i det forholdet, og mangel på litt "sunn fornuft", tilsier at det ikke er den beste måten å finne en partner for et varig forhold på.....

Takk for svar, som forøvrig også er hyggelig lesning!

Gjest philippa
Skrevet

Jo, det er vel derfor de har falt for meg. Har en tendens til å bli tiltrukket av eldre kvinner, som selv er til eldre kvinner. Tror det må hvile en forbannelse over meg :)

Hvorfor det er slik? Hvem man tiltrekkes av bestemmer man ikke selv, selv om jeg vet hva jeg - og min eks og nå den siste - finner tiltrekkende med eldre kvinner.

Takk ellers for svar. Hyggelig å lese om din erfaring med temaet.

Hmm om jeg har forstått rett er det bare fysisk dere er tiltrukket av hverandre nå? Som jeg har forstått det virker det som det var en gnist i starten, men som dere har valgt bort pga dine dårlige erfaringer, hennes redsel og låsning når det gjelder alder (ettersom det er hun som er eldst av dere). Men om det bare er fysisk er det vel kanskje ikke så mye å bygge et forhold på? Det må jo finnes noe annet også liksom:)

Jeg ville nok kanskje prövd litt til, ettersom dere nettopp har blitt kjent osv, men dere må jo väre gjensidig. Det nytter jo ikke om hun skal rote rundt med andre.

Skrevet

Takk for svar, som forøvrig også er hyggelig lesning!

Bare hyggelig:-)

Litt tilleggsinformasjon....

Min samboer nå er noen år yngre enn meg. Vi har kjent hverandre i snart 6 år, og i starten hadde jeg en følelse av at hun kanskje var interessert i noe mer enn bare vennskap (vi møttes gjennom felles interesser og ble venner).

Men jeg var litt "nøytral" av to grunner. Både fordi jeg nettopp hadde avsluttet et langvarig forhold, og fordi jeg var litt betenkt på grunn av aldersforskjellen.

Vi var gode venner i ca 2 år, før hun tok litt mer initiativ. Da var også mine betenkligheter forsvunnet, vi ble kjærester og har bare fått det bedre og bedre sammen.

At vi ble godt kjent som venner før vi ble kjærester, har bare vært et positivt tilskudd til vårt forhold i ettertid.

Gjest fra sine
Skrevet

Jeg avskydde min elskede i begynnelsen, synes han var en dust.

Så plutselig sa det pang, det var helt utrolig. Husker det som det var i går..

Nå har vi vært lykkelig gift i 18 år.

Gjest Mellomleder
Skrevet

Finn deg en mann, så blir det ikke så komplisert... ;-)

Gjest ler og ler
Skrevet

Ha ha ha - så du tror virkelig at det er mindre komplisert da? !

:-)

Skrevet

Jeg har vært inne på tanken ;)

Neida, men de er priviligerte de heterofile damene. Tror ikke de aner hvor greit de har det, til tross for ubeskrivelig irritasjon over å måtte vaske og rydde etter mannen. Dér er derimot vi kvinne-elskende veldig godt stilt med våre kjære.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...