Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp..

jeg holder på å koke suppe i fra bunnen med grønnsaker.. så vil jeg ha i poteter. Men jeg vil ha suppe og ikke grøt.. hvordan unngår jeg at potetene løser seg opp??

Har hørt noe om at man må skylle de først.. men vet ikke om det er da det blir lapskaus eller om det blir suppe...

Skrevet

Enkelt: Ikke la dem koke for lenge, bare til de er akkurat møre. Og ikke rør for hardt i suppen etter at potetene er begynt å bli møre.

Skrevet

Enkelt: Ikke la dem koke for lenge, bare til de er akkurat møre. Og ikke rør for hardt i suppen etter at potetene er begynt å bli møre.

hm...

jeg koker suppa nå og skal spise den i kveld.. så om jeg halvkoker potetene nå så skulle det gå bra mener du?

Skrevet

hm...

jeg koker suppa nå og skal spise den i kveld.. så om jeg halvkoker potetene nå så skulle det gå bra mener du?

Du kan ikke halvkoke potetene, kjøle ned suppen og så koke ferdig potetene. Da forblir potetene harde. Kok dem akkurat såvidt møre, og vær forsiktig med røringen når du varmer opp igjen suppen.

Skrevet

hm...

Ja, kok de bare litt nå, og kok de mer i kveld sammen med det andre :-)

Skrevet

Du kan ikke halvkoke potetene, kjøle ned suppen og så koke ferdig potetene. Da forblir potetene harde. Kok dem akkurat såvidt møre, og vær forsiktig med røringen når du varmer opp igjen suppen.

Det forklarer hvorfor min grønnsakssuppe med poteter ikke ble særlig god altså :-)

Skrevet

Du skal koke dem _ufattelig_ for mye for at de skal bli smadret. Jeg koker dem akkurat møre, og varmer som regel opp suppa 2-3 ganger etter den tid (lager så mye når jeg først lager), og ikke før siste gangen begynner de å bli slappe.

Skrevet

Det forklarer hvorfor min grønnsakssuppe med poteter ikke ble særlig god altså :-)

Poteter er litt rare sånn. Hvis de får begynne å koke og så blir nedkjølt, så blir de aldri møre. Det var en kjemiker som forklarte det der for meg en gang, og det var en interessant og ganske komplisert forklaring, men jeg har selvsagt glemt hele historien :)

Skrevet

Du skal koke dem _ufattelig_ for mye for at de skal bli smadret. Jeg koker dem akkurat møre, og varmer som regel opp suppa 2-3 ganger etter den tid (lager så mye når jeg først lager), og ikke før siste gangen begynner de å bli slappe.

Det kommer veldig an på potetsorten :)

Asterix og Beate er kokefaste og egner seg godt for suppe der de ikke skal gå i oppløsning. Melne potetsorter er ikke tingen.

Skrevet

Det kommer veldig an på potetsorten :)

Asterix og Beate er kokefaste og egner seg godt for suppe der de ikke skal gå i oppløsning. Melne potetsorter er ikke tingen.

Ja, selvfølgelig. Jeg kjøper stort sett de to, tror jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...