Gå til innhold

Jeg fryser....luft til luft varmepumpe,noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fryyyser, og anser det enkelt og greit som svindyrt å varme opp huset eletrisk. (Stort hus over to etg)

Vurderer derfor å anskaffe oss luft-til-luft varmepumpe. (Mitsubishi)

Noen her med erfaring med bruk over tid?

Sparer en mye strøm?`

Klarer pumpen å varme opp flere rom, - flere etasjer?

Er det en behagelig temperatur?

Bråker den?

Bor i stavanger, så vinteren er heller våt enn kald!

Skrevet

Jeg har luft til luft varmepumpe. Heiv ut vedovnen i begynnelsen på 2004, er ganske fornøyd egentlig.

Vi har ikke spart så veldig mye strøm egentlig, brukte elektrisk delvis før også.

Men, vi har den stua, den støyer ikke, men det er alt etter merke vil jeg tro. Men hos oss varmer den KUN opp stua, åpner vi stuedøra så er det åpent rett opp til 2ndre etasje, så da blir det ALDRI varmt hos oss iallefall.

Man kan jo få flere enheter i huset, en nede og en oppe, vil tro det ville være gunstigere hvis man forventer å varme opp ett helt hus med de..

Gjest fyrer med ved
Skrevet

Vi vurderte det, men ventet litt for å høre erfaringer fra andre som fikk installert varmepumpen.

De sparer ikke strøm, bruker heller mer.

Vi har heldigvis vedfyring, har du det, så er det absolutt det billigste.

Så vi fyrer fortsatt med ved :o)

Gjest fyrer med ved
Skrevet

Vi vurderte det, men ventet litt for å høre erfaringer fra andre som fikk installert varmepumpen.

De sparer ikke strøm, bruker heller mer.

Vi har heldigvis vedfyring, har du det, så er det absolutt det billigste.

Så vi fyrer fortsatt med ved :o)

PS. Glemte å si at det er STOR forskjell på varmepumpene når det gjelder støy.

En venn kjøpte Hitatchi, den lagde så mye støy at de leverte den tilbake, de har i dag Dicon (usikker på skrivemåten ...)

Skrevet

Vi vurderte det, men fordi vi har åpent opp til 2 etg, og det er et "krav" at en har åpen trekk gjennom de rommene man vil varme opp, er det ikke noe for oss. Venner som har lagt det inn sier de har like store strømregninger, og de er også misfornøyd med effekten på kalde dager.

Dessuten synes jeg det virker brannfarlig, med en konstant trekk gjennom huset...

Vi har nå varmekabel i stue/kjøkken/gang/badegulv. De står svakt på. Dessuten har vi en klebersteinsovn som varmer veldig bra.

Skrevet

Vi installerte høsten 2003, og er rimelig fornøyd så langt.

Huset vårt er såpass stort over to etasjer at vi har to separate innerdeler. (70-tallshus med høy himling på stua og åpen trappehall)

Vi bruker omtrent like mye strøm som før, men bruker nesten ikke ved, og om man må kjøpe veden er jo det en kostnad også.

Fordelen er at huset er jevnt oppvarmet hele tida. Ungene slipper å komme hjem til kaldt hus (og kanskje begynne å rote med oppfyring osv).

Bor på nordvestlandet med relativt lite kuldegrader, men mye vind. Det er av og til slik her at det virker varmere ute enn inne i hus...

Minus: Den vi har durer en del ute på veggen, mister mann har lovet å skifte opphenget.

Ellers: Veldig fornøyd :)

Skrevet

Vi fikk satt inn varmepumpe på senvinteren i fjor. Det er helt topp! Vi har et stort hus over 2 etasjer - og pumpa varmer opp alt uten problem. Eh, vi har visst på parafinovn i tillegg når jeg tenker meg om, men den står på veldig lite. Vi bruker nå varmepumpa bare som ekstraoppvarming når det er kaldt. (Bor i Nord-Trøndelag, og det er rett som det er ganske kaldt.)

Vår, en Fuji, har en stille funksjon. Pumpa står i trappeoppgangen fra sokkel og opp. Vi hører den, men den forstyrrer ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...