rosmoen Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Ønsker en - så fullstendig som mulig - oversikt over hvilke urter/medikamenter som ikke bør kombineres med Marevan. Tar Marevan (livslangt) etter portvenetrombose og påvist APC-resistens i 1998. Er ellers frisk. Jeg leste nylig at hvitløk ikke bør spises når en bruker Marevan. Dette var nytt for meg. Jeg spiser mye hvitløk, og har gjort det i mange år. Hva er grunnen til at denne kombinasjonen er uheldig? Kunne ønske at en slik oversikt som nevnt innledningvis også inneholdt forklaringer/årsaker og eventuelle bivirkninger ved bruk.Er også glad i rødvin, og opplever å få forskjellige råd når det gjelder inntak av alkohol. Drikker to -tre glass en - to ganger i uka. Hva er grunnen til at man ved bruk av Marevan skal være ekstra forsiktig med alkohol? Er f.eks. leveren ekstra utsatt for skade da? Av bivirkninger med Marevan opplever jeg at jeg mister mye mer hår enn jeg gjorde før (det vokser ut igjen!) og at huden min, som tidligere var sterk og robust, nå er veldig tander. Får stadig utslett og tåler ikke trykk mot huden uten at den blir flammende rød lenge (når jeg bærer små barn på armen f.eks.) Forskes det noe på alternative legemidler til Marevan? Jeg er til årlige kontroller (doppler ultralyd og samtale) ved UNN. Er 46 år og ellers frisk og rask.Vennlig hilsen RMM 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172117-marevan-og-hvitl%C3%B8k-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Marevan er en blodfortynnende medisin hvis virkemåte er å blokkere effekten av vitamin K som er viktig for at blodet skal koagulere. I utgangspunktet skal man være forsiktig med alle stoffer som påvirker blodets koagulasjonsevne for eksempel hvitløk, omega 3 fettsyrer, vitamin E, matvarer som er rike på viamin K og planter som inneholder en gruppe stoffer som kalles coumariner. De mest kjente urtene som ikke bør kombineres med marevan er: Alfalfa, ginseng, coenzym Q-10, "Devils claw", "Fewerfew", hvitløk, ginseng, ingefær, gingko biloba, grønn te, johannesurt og policosanol. Listen er ikke fullstendig. Marevan nedbrytes i lever og alle stoffer som påvirker leveren, inkludert alkohol kan medføre problemer. Hvis du er i tvil kan du kontrollere INR oftere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/172117-marevan-og-hvitl%C3%B8k-mm/#findComment-1135884 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.