Gå til innhold

Auschwitz: Bildene vi aldri må glemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

"60 ÅR ETTER: 27. januar er den internasjonale holocaustdagen. Det var denne dagen at sovjetiske soldater gikk gjennom portene til konsentrasjonsleiren Auschwitz - nazistenes aller verste dødsleir - og befridde nærmere 7000 overlevende."

Kilde: http://www.dagbladet.no/

nyheter/2005/01/27/421596.html

For å sitere Arnulf Øverland - vi har ikke LOV til å gå der og glemme det som skjedde da rasistene og nazistene overtok makten.

Måtte det aldri mer skje. Det er vårt ansvar å passe på, for monsteret er ikke dødt enda - angrep på svarte, jøder og muslimer skjer daglig i Europa.

Med vennlig hilsen

Gjest fra sine
Skrevet

Jeg orker ikke å se slike ting, blir helt syk av å tenke på hva mange måtte igjennom av lidelser.

Datteren min skal i august i år på tur med hvite busser til Krakow og videre til konsentrasjonsleieren der. Hun er da nesten 15 år, og jeg vil ikke at hun skal dra.

Hun er en sånn type som tar all lidelse til seg, og tar seg av de svake, så jeg er redd for hva et slikt opphold vil gjøre med henne.

Hadde hun vært en vilter jente med rasistiske tendenser, ville jeg derimot kjørt henne dit selv om så skulle være.

Skrevet

Jeg orker ikke å se slike ting, blir helt syk av å tenke på hva mange måtte igjennom av lidelser.

Datteren min skal i august i år på tur med hvite busser til Krakow og videre til konsentrasjonsleieren der. Hun er da nesten 15 år, og jeg vil ikke at hun skal dra.

Hun er en sånn type som tar all lidelse til seg, og tar seg av de svake, så jeg er redd for hva et slikt opphold vil gjøre med henne.

Hadde hun vært en vilter jente med rasistiske tendenser, ville jeg derimot kjørt henne dit selv om så skulle være.

Hei,

Ja, jeg synes det hadde vært en flott idé å ha dette som en "standard skoletur" for alle i 9. klasse.

Det er skremmende at dette monsteret fremdeles eksisterer iblant oss, enten "de utvalgte" i 2005 er jøder, muslimeer eller andre grupper.

Det er verdt å huske på at 1 million homofile også ble drept, samt utviklingshemmede, funksjonshemmede, sigøynere og andre.

Det gjør det dobbelt viktig å støtte opp om arbeidet til grupper som www.sos-rasisme.no .

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vi klarer nok ikke forestille oss de ufattelige lidelsene...

Guttungen skal også på sånn tur med hvite busser.

Jeg syns det er viktig, og det er også viktig for oss som foreldre å tidlig starte en holdning hos ungene våre.

Skrevet

Vi klarer nok ikke forestille oss de ufattelige lidelsene...

Guttungen skal også på sånn tur med hvite busser.

Jeg syns det er viktig, og det er også viktig for oss som foreldre å tidlig starte en holdning hos ungene våre.

Hei,

Ja, holdningskapende arbeid er veldig viktig. Man skal huske at idéen om at noe slikt kunne skje var like utenkelig i 1931 som den er i 2005. Og det er ingen andre enn oss som kan passe på at noe lignende ikke skjer igjen.

Men heldigvis skal vi være glade for at vi ikke kan forstå lidelsene.

*klem til deg*

Skrevet

Det er ikke alle som har noe utbytte, overhodet, over å vøre nødt til å se detaljerte bilder av slikt, nei.

"..............................."

Skrevet

ja du har så rett, jeg har selv vært der nede for 1 år siden og selv om jeg har lest en masse bøker fra krigen så ble det voldsomt sterkt å se disse stedene med egne øyne, jeg trodde jeg var godt forberet men det var jeg ikke, alikevel er jeg glad jeg gjorde det...

Datteren min reiser med hvite busser til neste år. Jeg synes det er veldig viktig og ikke glemme, siden "nynazismen" lever i beste velgående.

Fint inlegg du hadde her:-)

Skrevet

Det er ikke alle som har noe utbytte, overhodet, over å vøre nødt til å se detaljerte bilder av slikt, nei.

"..............................."

Hei,

Nei, du har rett - noen er "uhelbredelige", men de aller, aller fleste er det ikke.

"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men

to do nothing", sa Edmund Burke. Det viktige er at vi bryr oss - at vi ikke lar noe slikt få skje igjen med noen folkegruppe.

Og de fleste av oss bryr oss om våre medmennesker. Heldigvis.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Var kanskje litt upresist sagt, det forrige jeg skrev. Det jeg mente var at man kan ha fullstendig forståelse for historien, og full sympati for de etterlatte, selv om man ikke orker å se på slike bilder. Man MÅ ikke se det selv for å skjønne at det er grusomt, og hvis man får vondt av å se slik, så hvorfor tvinges?

"............................."

Skrevet

Var kanskje litt upresist sagt, det forrige jeg skrev. Det jeg mente var at man kan ha fullstendig forståelse for historien, og full sympati for de etterlatte, selv om man ikke orker å se på slike bilder. Man MÅ ikke se det selv for å skjønne at det er grusomt, og hvis man får vondt av å se slik, så hvorfor tvinges?

"............................."

Hei,

Jeg er faktisk helt enig med deg i at det ikke er nødvendig å se de jævligste stedene, men jeg synes likevel at det er et poeng å dra til Auschwitz, nettopp for å forstå at stedet eksisterte, og at det kan oppstå noe lignende igjen.

Dessverre er det ikke noen UniversLov som tilsier at det aldri kan skje igjen. Vi må aldri glemme det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vi får satse på at det aldri gjentar seg. Imidlertid er det påfallende at sør, av alle, skal komme trekkende med markering av holocaust-dagen.

Islamisthorene har røvet både minnedagen for krystallnatten og nå holocaust-markeringen. Dette i en slik grad at de fleste jøder faktisk vegrer seg fra å delta i arrangementene.

Muslimene er jo jødenes selverklærte dødsfiender. De har overtatt rollene til Hitlers nazister og bidrar sterkt til det økende jødehatet.

De to minnedagene er kuppet av islamistene klakkører og har derfor mistet sin kraft og mening. Markeringer av krystallnatten og holocaust med et minimalt antall jøder og en skokk med muslimer blir selvsagt absurd og ødeleggende for hele greia.

Det er vel også sikkert meningen. Da sikres at Israels kamp for eksistens ikke får noen oppmerksomhet og de åpenbare likheter mellom muslimers og nazisters forhold til jødene kan kamufleres.

....

Sør er overhodet ikke interessert i jødenes situasjon, slik det også fremgår av hans innlegg. Han kan til nød skyve deres grimme skjebne foran seg i kampen for islam og skamløst bruke minnedagene for denne skjebnen til å promotere vår tids nye nazisme.

Skrevet

Vi får satse på at det aldri gjentar seg. Imidlertid er det påfallende at sør, av alle, skal komme trekkende med markering av holocaust-dagen.

Islamisthorene har røvet både minnedagen for krystallnatten og nå holocaust-markeringen. Dette i en slik grad at de fleste jøder faktisk vegrer seg fra å delta i arrangementene.

Muslimene er jo jødenes selverklærte dødsfiender. De har overtatt rollene til Hitlers nazister og bidrar sterkt til det økende jødehatet.

De to minnedagene er kuppet av islamistene klakkører og har derfor mistet sin kraft og mening. Markeringer av krystallnatten og holocaust med et minimalt antall jøder og en skokk med muslimer blir selvsagt absurd og ødeleggende for hele greia.

Det er vel også sikkert meningen. Da sikres at Israels kamp for eksistens ikke får noen oppmerksomhet og de åpenbare likheter mellom muslimers og nazisters forhold til jødene kan kamufleres.

....

Sør er overhodet ikke interessert i jødenes situasjon, slik det også fremgår av hans innlegg. Han kan til nød skyve deres grimme skjebne foran seg i kampen for islam og skamløst bruke minnedagene for denne skjebnen til å promotere vår tids nye nazisme.

"Sør er overhodet ikke interessert i jødenes situasjon, slik det også fremgår av hans innlegg."

Du mener ha burde være like ærlig som deg, som ikke legger skjul på ditt islamist-hat og ønske om å fjerne hele midtøsten fra kloden? :-)

":........................."

Skrevet

....

Du skriver: "Imidlertid er det påfallende at sør, av alle, skal komme trekkende med markering av holocaust-dagen."

Ja, det er påfallende at jeg BRYR MEG, mens du misbruker dette til å komme med en masse vås.

Jeg bryr meg nok til både å poste slike ting, og til å markere Krystallnatten. Jeg gikk i tog sammen med jøder, og andre som er imot rasisme. Vi gikk skulder til skulder.

===

Hva gjorde du, Grip?

Hva gjorde du?

Ingenting - annet enn å nøre opp under den samme fremmedfiendtligheten som drepte både jødene og Benjamin Hermansen.

Det samme hatet som du er med å bygge opp.

Skrevet

Du skriver: "Imidlertid er det påfallende at sør, av alle, skal komme trekkende med markering av holocaust-dagen."

Ja, det er påfallende at jeg BRYR MEG, mens du misbruker dette til å komme med en masse vås.

Jeg bryr meg nok til både å poste slike ting, og til å markere Krystallnatten. Jeg gikk i tog sammen med jøder, og andre som er imot rasisme. Vi gikk skulder til skulder.

===

Hva gjorde du, Grip?

Hva gjorde du?

Ingenting - annet enn å nøre opp under den samme fremmedfiendtligheten som drepte både jødene og Benjamin Hermansen.

Det samme hatet som du er med å bygge opp.

Jeg antar det var flere islamisthorer og muslimer i det toget enn det var jøder. Jødene skyr jo arrangementene.

Det tragiske drapet på Benjamin var ille. Husk dog på at flere er drept i rasistdrap "andre vegen" og at du aldri hever pennen i den forbindelse.

De to nevne arrangementene er til minne om jødenes triste historie og for å bidra til at det aldri skjer igjen. Du og islamistslenget ditt har ødelagt dagene ved å forære dem til jødenes nye, selverklærte dødsfiender, muslimene.

Noen kommer til å spy på deg av ren vemmelse neste gang.

Skrevet

"Sør er overhodet ikke interessert i jødenes situasjon, slik det også fremgår av hans innlegg."

Du mener ha burde være like ærlig som deg, som ikke legger skjul på ditt islamist-hat og ønske om å fjerne hele midtøsten fra kloden? :-)

":........................."

Det ligger ikke for meg å hate noen. Jeg advarer mot vår tids nye nazisme, nemlig islam, slik jeg alltid advarer mot alle totalitære ideologier.

Skrevet

Jeg antar det var flere islamisthorer og muslimer i det toget enn det var jøder. Jødene skyr jo arrangementene.

Det tragiske drapet på Benjamin var ille. Husk dog på at flere er drept i rasistdrap "andre vegen" og at du aldri hever pennen i den forbindelse.

De to nevne arrangementene er til minne om jødenes triste historie og for å bidra til at det aldri skjer igjen. Du og islamistslenget ditt har ødelagt dagene ved å forære dem til jødenes nye, selverklærte dødsfiender, muslimene.

Noen kommer til å spy på deg av ren vemmelse neste gang.

Du skriver: "Husk dog på at flere er drept i rasistdrap "andre vegen" og at du aldri hever pennen i den forbindelse."

Når da?

Skrevet

Det ligger ikke for meg å hate noen. Jeg advarer mot vår tids nye nazisme, nemlig islam, slik jeg alltid advarer mot alle totalitære ideologier.

Din antisemittisme er avskyelig!

Å kalle kristendommens tvillingreligion (som 20% av verdens befolkning er tilhengere av) for "nazisme" viser at du ikke ANER hva "nazisme" er, men forsøker å ufaliggjøre nazisme.

Du roper "ulv, ulv" helt til ingen bryr seg.

Skrevet

Du skriver: "Husk dog på at flere er drept i rasistdrap "andre vegen" og at du aldri hever pennen i den forbindelse."

Når da?

Jeg antar at flere drap der muslimer har drept nordmenn, er rimelig kjent.

Skrevet

Din antisemittisme er avskyelig!

Å kalle kristendommens tvillingreligion (som 20% av verdens befolkning er tilhengere av) for "nazisme" viser at du ikke ANER hva "nazisme" er, men forsøker å ufaliggjøre nazisme.

Du roper "ulv, ulv" helt til ingen bryr seg.

Det verste ufarliggjøringen er det du selv som står for. Du går arm i arm med islamister, representanter for vår tids nye nazisme....og unnlater ikke å bruke jødene i din skamløse kamp for de totalitære interesser.

Skrevet

Det verste ufarliggjøringen er det du selv som står for. Du går arm i arm med islamister, representanter for vår tids nye nazisme....og unnlater ikke å bruke jødene i din skamløse kamp for de totalitære interesser.

Ikke endre på det du skrev:

"mot vår tids nye nazisme, nemlig islam"

Du skrev "islam", og ikke islamister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...