Gå til innhold

Hvorfor bor enkelte i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange nordmenn både her på forumet og andre steder i samfunnet klager, smeller og kjefter på hvor fælt styre og stell er i Norge.

De vet ofte hva som er galt, men har skjelden løsningen. Politisk aktive er de svært skjelden.

Det glemmes ofte det faktum at vi selv velger våre politikere og derigjennom selv bestemmer hvordan vi vil ha det.

Når vi har det som vi har er det vel da selvkritikk som kommer frem?

Er man så på kollisjonskurs med flertallet i samfunnet at man daglig må lyse eder og galle over det, burde man vel heller vurdere å flytte til et annet sted?

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• Prozak

3

• skorpionfisken

3

• Goliath

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

heisann; jeg er helt enig, men hva gjør man??? jeg har mitt politiske parti som bærer mine fanesaker, men samtidig er jeg dypt uenig i endel saker:-) så hva bør man gjøre, eller hva kan man gjøre?????

JO!! start deres eget parti med kampsak og etc... men så kommer de norske lover inn med registrering og godkjenning samt behov for en drøss av tihengere?????

Ja hva så??

De sier vi lever i et demokrati, jo, jo det gjør vi sikkert men har noen spurt seg for om hva det betyr? det betyr akkurat det samme hvor enn i verden du kommer..!! "Jeg vil bestemme alt selv" :-)

Nattaklem...

Skrevet

Hei,

Det er vår plikt å gjøre vårt for et bedre samfunn.

Likegyldigheten er LANGT farligere enn aktivistene. For eksempel - det er ikke 20-30 nynazister som er farlige, men hundrevis av "hverdagsrasister" som lar ting skje, uten å gripe inn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"De vet ofte hva som er galt, men har skjelden løsningen. Politisk aktive er de svært skjelden."

Så man har ikke lov å være misfornøyd med politikken hvis man ikke er politiker selv? Det er kun et fåtall mennesker som egner seg som politikere, og dette gjelder også blant de som faktisk er politikere,.

"Det glemmes ofte det faktum at vi selv velger våre politikere og derigjennom selv bestemmer hvordan vi vil ha det."

I prinsippet. Men du kan jo ikke si at f.eks jeg selv har skylden for a bondevik-regjeringen hærper velferdsstaten, når jeg ikke har stemt på et eneste ett av partiene i regjeringen.

"Når vi har det som vi har er det vel da selvkritikk som kommer frem?"

Uhm...nei...ja...begge deler. Man trenger ikke nødvendigvis utelukke selvkritikk fra samfunnskritikk.

"Er man så på kollisjonskurs med flertallet i samfunnet at man daglig må lyse eder og galle over det, burde man vel heller vurdere å flytte til et annet sted?"

Hvis man finner et land som er et bedre alternativ, kanskje. Men du vet sikkert selv at det er ikke den enkleste avgjørelsen i verden, hverken praktisk eller på noen annet måte, å bare flytte fra det landet man er født og oppvokst i.

"..........................."

Skrevet

Slik det nå er med en rekke mindre partier som har ALT for mye å si i norsk politikk i forhold til hvor stor oppslutning de har, så blir demokratiet "uthult".

Det hadde vært vesentlig bedre om man hadde en høyere sperregrense, og således fått færre politiske partier med makt og myndighet i stortingsperiodene.

Det er ulike måter man kan gjøre dette på, og det finnes mange ulike løsninger på dette i andre demokratiske land.

Vårt system fungerer pr i dag ikke godt nok....

skorpionfisken
Skrevet

Tiltredes. Det er utrolig mange sytepaver i dette landet som ikke evner å se hvor fint vi egentlig har det her.

Skrevet

Det er utrolig mange som velger politisk parti på grunn av en enkeltsak og ikke klarer å se helheten. For eksempel gir de sin stemme til det partiet som kan love 1500 kroner i skattelette pr. år uten å tenke på at denne personlige berikelsen går utover skoler, institusjoner og andre offentlige tilbud.

Klage synes jeg vi må få lov til, men vi bør kanskje ikke sitte passiv og bare klage uten å forsøke å gjøre noe selv?

Gjest Unnskyld at jeg spør...
Skrevet

Hei,

Det er vår plikt å gjøre vårt for et bedre samfunn.

Likegyldigheten er LANGT farligere enn aktivistene. For eksempel - det er ikke 20-30 nynazister som er farlige, men hundrevis av "hverdagsrasister" som lar ting skje, uten å gripe inn.

Med vennlig hilsen

Enig. Dessuten er fordømmende mennesker som "Sør" farlige -- de kan skape rasisme, de også.

Da er det bedre med nyanserte mennesker som ønsker dialog, ikke fordømming av dem som har en annen mening...

Og mennesker som rakker ned på alt som er norsk, er heller ikke så bra. En form for etnosetrisme som er skremmende...

Det hjelper heller ikke å påberope seg flere år i Syd-Afrika.

Skrevet

Enig. Dessuten er fordømmende mennesker som "Sør" farlige -- de kan skape rasisme, de også.

Da er det bedre med nyanserte mennesker som ønsker dialog, ikke fordømming av dem som har en annen mening...

Og mennesker som rakker ned på alt som er norsk, er heller ikke så bra. En form for etnosetrisme som er skremmende...

Det hjelper heller ikke å påberope seg flere år i Syd-Afrika.

Hvor rakker jeg ned på noe "norsk"?

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Det glemmes ofte det faktum at vi selv velger våre politikere og derigjennom selv bestemmer hvordan vi vil ha det."

Dette er feil. Vi velger riktignok politikerne, men vi må leve med et partis hele partiprogram, selv om vi er uenig i mesteparten. Dette er fordi vi har indirekte demokrati.

Hadde det vært folkeavstemninger for alle større saker hadde det vært noe annet.

Skrevet

Jeg liker meg ikke i Norge. Jeg skal bare bo her et par år til, til jeg er ferdig med det jeg skal. Prøver likevel å la være å klage og syte så forferdelig mye over situasjonen her til lands. Ikke alltid like lett men :-)

Skrevet

Hva hvis man er politisk engasjert da, men partiet man er enig med kommer ikke gjennom???

Skrevet

Tiltredes. Det er utrolig mange sytepaver i dette landet som ikke evner å se hvor fint vi egentlig har det her.

Jepp. Og de som faller mellom stolene, og sitter med levekår som i beste fall kan kalles kummerlige - de skal ikke klage, fordi flertallet har det jo så bra...

".............................."

Skrevet

Hvor rakker jeg ned på noe "norsk"?

Med vennlig hilsen

Du fremstiller det norske UDI som preget av rasisme.

Skrevet

Dette er feil. Vi velger riktignok politikerne, men vi må leve med et partis hele partiprogram, selv om vi er uenig i mesteparten. Dette er fordi vi har indirekte demokrati.

Hadde det vært folkeavstemninger for alle større saker hadde det vært noe annet.

Så kunne man jo bare klaget over folkeavstemningene...

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du fremstiller det norske UDI som preget av rasisme.

Hvor da? Vennligst kom med en konkret lenke.

Jeg skriver at menneskene som jobber i UDI selvsagt blir påvirket av all det populistiske hardkjøret i media, og derfor (naturlig nok) presses tli å lage vurderinger som de ikke ville gjort hvis det ikke var polulistisk hardkjør mot dem.

Skrevet

Jeg skriver at menneskene som jobber i UDI selvsagt blir påvirket av all det populistiske hardkjøret i media, og derfor (naturlig nok) presses tli å lage vurderinger som de ikke ville gjort hvis det ikke var polulistisk hardkjør mot dem.

I og med at vi lever i et mediesamfunn, så vil det vel være utenkelig at UDI skulle kunne foreta en eneste helt uhildet avgjørelse -- m.a.o. kan det godt hende at mange av de avvisningene du er enig i, i virkeligheten er resultat av rasistisk inspirert propaganda i media.

For å være sikker på at det ikke forekommer noen form for rasisme innen UDI bør vel alle som vil, få komme inni Norge og bli her.

Folk som mener noen annet, er kanskje rasister?

Skrevet

I og med at vi lever i et mediesamfunn, så vil det vel være utenkelig at UDI skulle kunne foreta en eneste helt uhildet avgjørelse -- m.a.o. kan det godt hende at mange av de avvisningene du er enig i, i virkeligheten er resultat av rasistisk inspirert propaganda i media.

For å være sikker på at det ikke forekommer noen form for rasisme innen UDI bør vel alle som vil, få komme inni Norge og bli her.

Folk som mener noen annet, er kanskje rasister?

Vennligst kom med en konkret lenke.

Skrevet

Press fra "den brune berme"=nazister, har nå blitt til: "populistisk hardkjør i media".

Du er en narr! En løgner og en sjarlatan.

Skrevet

Press fra "den brune berme"=nazister, har nå blitt til: "populistisk hardkjør i media".

Du er en narr! En løgner og en sjarlatan.

Lenke?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...