Gå til innhold

Er det forskjell på fliser?

Anbefalte innlegg

Gjest bad på vei

Vi skal lage bad og skal kjøpe fliser.

Utrolig store prisforskjeller på fliser fra 100.- til 800.- pr kvm så vi i dag da vi var innom diverse butikker...

De store kjedene var billigst. Lokale butikker dyrest.

En snekker vi kjenner mener at kjeden Megaflis har elendige fliser.

Men er det så forskjell på fliser at vi må styre unna denne butikken?

Vi må tenke økonomi i dette badet da vi ikke har råd til det dyreste...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172327-er-det-forskjell-p%C3%A5-fliser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pris= kvalitet.

Ellers:

Jo hardere flisene er, jo mer vannavstøtende er de. MEN, i følge denne håndtverkersamboeren min , så henger det ikke alltid sammen med pris.

Alle fliser skal (som sør er inne på) være gradert, også her i norge. Om ikke annet skal selgeren kunne svare deg på dette.

Jeg hadde gått i en spesialbutikk, ikke "alt muligbutikker", og be om råd!

Og..jeg ville vel heller lagt noen tusen ekstra i badet nå, og ha et tett bad som holder våtromsnormen, enn å måtte renovere om kort tid pga fuktkader pga "billige" fliser.

Husk å legge membran i gulv og vegger!!! Mer viktig enn tette fliser!!!

Lykke til!

Mvh

Pris= kvalitet.

Ellers:

Jo hardere flisene er, jo mer vannavstøtende er de. MEN, i følge denne håndtverkersamboeren min , så henger det ikke alltid sammen med pris.

Alle fliser skal (som sør er inne på) være gradert, også her i norge. Om ikke annet skal selgeren kunne svare deg på dette.

Jeg hadde gått i en spesialbutikk, ikke "alt muligbutikker", og be om råd!

Og..jeg ville vel heller lagt noen tusen ekstra i badet nå, og ha et tett bad som holder våtromsnormen, enn å måtte renovere om kort tid pga fuktkader pga "billige" fliser.

Husk å legge membran i gulv og vegger!!! Mer viktig enn tette fliser!!!

Lykke til!

Mvh

Hei,

Verken fliser eller fuger skal betraktes som tette, så membran trenger man jo uansett. Ettersom fugene er porøse, er det vel rimelig irrelevant om flisene er "vanntette" eller ei? Vannet renner jo bare rundt, uansett.

Med vennlig hilsen

Hei,

Verken fliser eller fuger skal betraktes som tette, så membran trenger man jo uansett. Ettersom fugene er porøse, er det vel rimelig irrelevant om flisene er "vanntette" eller ei? Vannet renner jo bare rundt, uansett.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg sa jo at membran må til (men det er det ikke alle som vet!)

Hva fliser angår, så vil levetiden på en hard flis være mye lenger enn levetiden på en porøs-flis.Harde fliser tåler også mer slitasje, og "trøkk" (feks harde ting som går i gulvet).

Fliser kan suge til seg vann opp til 70-80% av sin egen tyngde. Men jo mere masse flis på samme mm3, altså jo hardere flisa er , jo mer vann vil prelle av. Jo mindre "gjennomtrekk" i flisa.

Når man vet at det ofte slurves med membran og forarbeide, er det slett ikke irellevant med en hard flis. Ei heller om man tenker på levetid.

Annonse

Hei,

Med vennlig hilsen

Man kan også få tettere fugemasse enn "standarden", og på ett gitt antall kvm, vil det være betydelig mindre fuger enn fliser.

Ja, jeg sa jo at membran må til (men det er det ikke alle som vet!)

Hva fliser angår, så vil levetiden på en hard flis være mye lenger enn levetiden på en porøs-flis.Harde fliser tåler også mer slitasje, og "trøkk" (feks harde ting som går i gulvet).

Fliser kan suge til seg vann opp til 70-80% av sin egen tyngde. Men jo mere masse flis på samme mm3, altså jo hardere flisa er , jo mer vann vil prelle av. Jo mindre "gjennomtrekk" i flisa.

Når man vet at det ofte slurves med membran og forarbeide, er det slett ikke irellevant med en hard flis. Ei heller om man tenker på levetid.

Og motsatt, at dersom grunnarbeidet er gjort skikkelig, så blir flis-kvaliteten mindre viktig, nettopp pga at det viktige underlaget er så bra?

Og motsatt, at dersom grunnarbeidet er gjort skikkelig, så blir flis-kvaliteten mindre viktig, nettopp pga at det viktige underlaget er så bra?

Hm...nja...tror vel grunnarbeidet må være 100% uansett, skal fuktskader forhindres.

Fliskvaliteten er proposjonal med levetid, forutsatt 100% grunnarbeid.

Men klart - dårlig forarbeid og dårlige fliser er en dårligere kombinasjon enn godt forarbeid og dårlige fliser.

Hihi...hvorfor i all verden bryr jeg meg om denne diskusjonen? ;-)

Egentelig kan jeg ikke bry meg mindre! (Jo fler fuktskadde bad, jo mer jobb og penger for sambo ;-))

Ha fin kveld :-)

Gjest Persille

Jeg har bare gode erfaringer med Megaflis, men som flere andre har nevnt her inne er grunnarbeidet en viktig faktor!

Husk på at du har skikkelig med smøremembran på veggene, heller et strøk for mye enn et for lite, og at du bruker fagfolk til å legge membranmatter på gulvet - da kommer du hvertfall bedre ut :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...