Gå til innhold

Kanskje i Irak likevel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=264828

Kanskje er det slik at vi får et skjevt bilde av situasjonen i Irak?

Er det mulig at det nå gjennomføres et valg med en deltakelse på 60-80%, i så fall på nivå med Norge og vel så det?

Hvor sier sosialistene, usa-haterne og bin Ladens klakkører hvis dette blir resultatet?

Skrevet

Er du så virkelighetsfjern at du tror det er noen her som håper valgdeltakelsen skal være liten?

*sjokkert*

Skrevet

De bare finner noe annet galt de kan fokusere på, og gi USA skylden for.

De notoriske diktaturtilhengerne blir vi desverre aldri kvitt.

Skrevet

Er du så virkelighetsfjern at du tror det er noen her som håper valgdeltakelsen skal være liten?

*sjokkert*

Du har jo hele tiden hevdet "hva-sa-jeg"-linjen.

I dine spådommer inngikk neppe det at valget skulle bli en suksess. Du får i alle fall vansker med å si "hva-sa-jeg" i fortsettelsen, og jeg tror nok innerst inne at du helst hadde sett at valget eksploderte i en voldsorgie.

For da kunne sør si..."hva sa jeg"..

Skrevet

De bare finner noe annet galt de kan fokusere på, og gi USA skylden for.

De notoriske diktaturtilhengerne blir vi desverre aldri kvitt.

Ja, de er nok skuffet nå. Det stemmer liksom ikke helt med elendighetsbeskrivelsen.

Skrevet

Du har jo hele tiden hevdet "hva-sa-jeg"-linjen.

I dine spådommer inngikk neppe det at valget skulle bli en suksess. Du får i alle fall vansker med å si "hva-sa-jeg" i fortsettelsen, og jeg tror nok innerst inne at du helst hadde sett at valget eksploderte i en voldsorgie.

For da kunne sør si..."hva sa jeg"..

Du har en skremmende dårlig virkelighetsforståelse, Grip.

Det blir sånn: "Alle som ikke mener det samme som meg er kommunister, terrorister, marxister, osv."

Konseptet om at man kan ha andre meninger/strategier om hvordan man innfører demokrati i Irak, har tilsynelatende aldri fallt deg inn?

Skrevet

Det blir sånn: "Alle som ikke mener det samme som meg er kommunister, terrorister, marxister, osv."

Konseptet om at man kan ha andre meninger/strategier om hvordan man innfører demokrati i Irak, har tilsynelatende aldri fallt deg inn?

Selvsagt kan man ha mange meninger om hva som er den beste vei for Irak. Selv er jeg slett ikke (i motsetning til sør) i stand til å opptre skråsikkert i spørsmålet.

Skrevet

Sør, et spørsmål litt på siden...er du EU-motstander?

Skrevet

Sør, et spørsmål litt på siden...er du EU-motstander?

Hei,

Nei, jeg er for at Norge skal inn i EU. Hvorfor?

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Kanskje er det slik at vi får et skjevt bilde av situasjonen i Irak?"

Det er selfølgelig ikke umulig.

"Hvor sier sosialistene, usa-haterne og bin Ladens klakkører hvis dette blir resultatet?"

Du vet inderlig godt at det ikke er noen her som støtter bin laden - å bruke slike uttalelser er bare barnslige, meningsløse forsøkt på dårlig utført hersketeknikk. Det blir bare for dumt å påstå at de som er imot USA's "krig mot terror" støtter terroren - det er både du og de fleste andre her voksne og intelligente nok til å forstå.

Imidlertid er jeg personlig meget kritisk til USA's deltakelse der ned, i tillegg til USA som land i det hele og det store. Men å være kritisk er ikke det samme som å påberope seg kunnskaper man ikke har, og ikke har mulighet til å inneha.

Så - hvis det faktisk ender opp med å fungere der, og hvis USA's innblanding på sikt fører til at ting blir bedre enn de var, så all honør til USA's innsats der. Imidlertid gjenstår det å se om det faktisk blir tilfellet. Og det betyr i såfall heller ikke at USA's politikk og fremtreden er fritatt for kritikk.

".........................."

Skrevet

Åh, det er langt igjen til demokrati i Irak. Etniske, politiske og ikke minst religiøse motsetninger kommer til å skape friksjon i lange tider fremover, der en overfladisk «fred» er avhengig av et sterkt militært nærvær.

Sånn sett tror jeg dette valget er bare skuebrød.

Skrevet

Du skriver: "Hvor sier sosialistene, usa-haterne og bin Ladens klakkører hvis dette blir resultatet?"

Tja, jeg har ikke sett noen usa-hatere eller bin Laden støttespillere her (du er vel den som kommer nærmest), men her er hva oberstløytnant Terje Torsteinson ved Forsvarets stabsskole sier:

"- Valget i Irak er et spill som amerikanerne styrer fra A til Å, sier Terje Torsteinson til NTB.

Torsteinson advarer mot å feste lit til opplysningene om høy valgdeltagelse, og mener også at det er gode grunner til å ta resultatet med en klype salt.

- Det er helt umulig å si om de tallene vi får oppgitt er reelle, eller om de er ledd i informasjonsoperasjoner fra amerikanernes side, sier Torsteinson til NTB."

Kilde: Aftenposten

Mener du at ansatte i Forsvarets stabsskole er blant "bin Ladens klakkører"?

Eller?

Skrevet

Du skriver: "Hvor sier sosialistene, usa-haterne og bin Ladens klakkører hvis dette blir resultatet?"

Tja, jeg har ikke sett noen usa-hatere eller bin Laden støttespillere her (du er vel den som kommer nærmest), men her er hva oberstløytnant Terje Torsteinson ved Forsvarets stabsskole sier:

"- Valget i Irak er et spill som amerikanerne styrer fra A til Å, sier Terje Torsteinson til NTB.

Torsteinson advarer mot å feste lit til opplysningene om høy valgdeltagelse, og mener også at det er gode grunner til å ta resultatet med en klype salt.

- Det er helt umulig å si om de tallene vi får oppgitt er reelle, eller om de er ledd i informasjonsoperasjoner fra amerikanernes side, sier Torsteinson til NTB."

Kilde: Aftenposten

Mener du at ansatte i Forsvarets stabsskole er blant "bin Ladens klakkører"?

Eller?

Nei, du fant nok en halmstrå der.

Leter høyt og lavt etter tegn på at du valget skal gå i dass...slik du egnetlig håper?

Skrevet

Nei, du fant nok en halmstrå der.

Leter høyt og lavt etter tegn på at du valget skal gå i dass...slik du egnetlig håper?

1) Du unnlot å svare på spørsmålet: "Mener du at ansatte i Forsvarets stabsskole er blant "bin Ladens klakkører"?"

2) Hvor har jeg skrevet at jeg var imot valget?

Skrevet

Hei,

Nei, jeg er for at Norge skal inn i EU. Hvorfor?

Med vennlig hilsen

Hvorfor Norge bør inn i EU, eller hvorfor jeg spurte?

Jeg regner med at du lurte på det siste. Jeg spurte vel fordi jeg ville "plassere deg" og dine synspunkter inn i en større sammenheng. Må bare si at jeg likte svaret du ga på spørsmålet mitt.;-)

Skrevet

Hvorfor Norge bør inn i EU, eller hvorfor jeg spurte?

Jeg regner med at du lurte på det siste. Jeg spurte vel fordi jeg ville "plassere deg" og dine synspunkter inn i en større sammenheng. Må bare si at jeg likte svaret du ga på spørsmålet mitt.;-)

Så nå er jeg trygt plassert i en bås? ;-)

Et par ting til som gjerne er verdt å få med:

Jeg er meget "for" verdiene i USAs Grunnlov, og idéene i Menneskerettighetserklæringen. Jeg er sosialdemokrat, og egentlig et stor fan av "Vestlig demokrati"!

Jeg er ateist (og personlig uenig med islam, kristendom og resten), men jeg er for religionsfrihet (så lenge man holder seg innenfor straffeloven.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Så nå er jeg trygt plassert i en bås? ;-)

Et par ting til som gjerne er verdt å få med:

Jeg er meget "for" verdiene i USAs Grunnlov, og idéene i Menneskerettighetserklæringen. Jeg er sosialdemokrat, og egentlig et stor fan av "Vestlig demokrati"!

Jeg er ateist (og personlig uenig med islam, kristendom og resten), men jeg er for religionsfrihet (så lenge man holder seg innenfor straffeloven.

Med vennlig hilsen

Grei "avklaring".;-)

Skrevet

Grei "avklaring".;-)

Grei avklaring?

Tja..signaturen sør har jo sutret i et par år nå over at Saddam ble fjernet fra makten, men er veeeldig opptatt av menneskerettigheter.

Sør har sutret over at amerikanerne ikke trekker seg ut, mens USA heller satser på å avholde valg, et valg som ser ut til å bli en suksess. Trist for sør naturligvis, men tilhenger av demokrati?

Skrevet

Grei avklaring?

Tja..signaturen sør har jo sutret i et par år nå over at Saddam ble fjernet fra makten, men er veeeldig opptatt av menneskerettigheter.

Sør har sutret over at amerikanerne ikke trekker seg ut, mens USA heller satser på å avholde valg, et valg som ser ut til å bli en suksess. Trist for sør naturligvis, men tilhenger av demokrati?

Det var forsåvidt greit å få avklart hans forhold til EU, selv om det ikke var temaet i tråden.

Siden undertegnede er ganske "ja-engasjert" i EU-spørsmålet, var jeg litt nysgjerrig på hvor han stod.

Jeg har forøvrig forlengst registrert at Sør i mange andre spørsmål ikke er helt på bølgelengde med hverkan meg eller mange andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...