Gå til innhold

Til AnneGunn eller andre som baker italiensk pizza på pizzastein

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legger denne inn som en ny tråd også, ikke alle som kikker på 100 nyeste (la først dette inn som svar i en gammel tråd fra des. 2004)

Har ikke testet pizzasteinen ennå, men skal gjøre det idag.

Men hvordan i huleste får man sånn kjempetynn pizza(deig) over på steinen? Bakepapir under? Eller - det blir kanskje helt feil?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Hei du!

Vi prøvde min svigerinnes nye pizzaovn i går, som da selvfølgelig har stenbunn... Regner med det funker litt på samme måte som den steinen som man legger i stekeovnen.

Vår erfaring fra i går, er at du IKKE bør ha noe bakepapir mellom pizza og stein. Vi prøvde å strø litt mel på og det sa poff så var flammene løs. Katastrofe ble avverget ved å sette på lokket :-)

Vi kjevlet ut tynn tynn bunn før vi la den på to tresleiver som fulgte med. Disse to satt sammen ble like stor som pizzaen skal være. Vi hadde mye mel på tresleivene før vi la på pizzabunn, sånn at pizzaen skled lett ned på "steinen" i ovnen. Vi la på fyll etter at vi hadde fått bunnen over på tresleivene.

Denne steinen blir nok VELDIG varm, så ikke ha mer enn selve pizzaen (og eventuelt mel som har festet seg på undersiden av pizzaen) i ovnen.

Pizzaene i går, ble MEGET bra :-)

Ble litt knotete forklart, men bare spør mer hvis det er noe du lurer på :-)

Lykke til!

Skrevet

Hei du!

Vi prøvde min svigerinnes nye pizzaovn i går, som da selvfølgelig har stenbunn... Regner med det funker litt på samme måte som den steinen som man legger i stekeovnen.

Vår erfaring fra i går, er at du IKKE bør ha noe bakepapir mellom pizza og stein. Vi prøvde å strø litt mel på og det sa poff så var flammene løs. Katastrofe ble avverget ved å sette på lokket :-)

Vi kjevlet ut tynn tynn bunn før vi la den på to tresleiver som fulgte med. Disse to satt sammen ble like stor som pizzaen skal være. Vi hadde mye mel på tresleivene før vi la på pizzabunn, sånn at pizzaen skled lett ned på "steinen" i ovnen. Vi la på fyll etter at vi hadde fått bunnen over på tresleivene.

Denne steinen blir nok VELDIG varm, så ikke ha mer enn selve pizzaen (og eventuelt mel som har festet seg på undersiden av pizzaen) i ovnen.

Pizzaene i går, ble MEGET bra :-)

Ble litt knotete forklart, men bare spør mer hvis det er noe du lurer på :-)

Lykke til!

Tusen takk!!!

Følger med en sånn trespade-sak til min stein også, så da satser vi på å bruke den... Får heller bli litt små pizzaer da.

Men mens jeg ventet på svaret så så jeg en nettside der det var brukt bakepapir mellom stein og pizza, så sannelig om jeg vet...

Skrevet

Tusen takk!!!

Følger med en sånn trespade-sak til min stein også, så da satser vi på å bruke den... Får heller bli litt små pizzaer da.

Men mens jeg ventet på svaret så så jeg en nettside der det var brukt bakepapir mellom stein og pizza, så sannelig om jeg vet...

Her er den forresten

http://www.rk-smia.no/produktene/pizzastein.htm

Gjest lille rosinen
Skrevet

Tusen takk!!!

Tror ikke jeg hadde turt å prøve det altså... Hvertfall hvis stenen blir like varm som den i pizzaovnen...

Litt av poenget med sånn stenbunn, er at den trekker til seg fuktighet fra deigen, vil tro at bakepapir vil "ødelegge" den effekten litt...?

En annen ting, man må visst være litt nøye med at ikke noe av fyllet havner på stenen, nettopp fordi den da vil "trekke det til seg"... Eller noe sånt...

Jeg har litt lyst til å kjøpe sånn sten som man legger i stekeovn. Hvor fikk du kjøpt din? Og hva koster den? Kan du fortelle hvordan det gikk når du har prøvd den?

NB: Husk at fyllet skal legges i denne rekkefølgen hvis det skal være "italiensk": pizzasaus, OST, så resten... Jeg hadde pepperoni, ananas, løk og champingnon på. Kjempegodt!

Og husk å kjevle ut bunnen kjempetynn...

Skrevet

Tror ikke jeg hadde turt å prøve det altså... Hvertfall hvis stenen blir like varm som den i pizzaovnen...

Litt av poenget med sånn stenbunn, er at den trekker til seg fuktighet fra deigen, vil tro at bakepapir vil "ødelegge" den effekten litt...?

En annen ting, man må visst være litt nøye med at ikke noe av fyllet havner på stenen, nettopp fordi den da vil "trekke det til seg"... Eller noe sånt...

Jeg har litt lyst til å kjøpe sånn sten som man legger i stekeovn. Hvor fikk du kjøpt din? Og hva koster den? Kan du fortelle hvordan det gikk når du har prøvd den?

NB: Husk at fyllet skal legges i denne rekkefølgen hvis det skal være "italiensk": pizzasaus, OST, så resten... Jeg hadde pepperoni, ananas, løk og champingnon på. Kjempegodt!

Og husk å kjevle ut bunnen kjempetynn...

OK, da sjanser jeg på uten bakepapir. Får håpe jeg klarer det uten for mye søl... hihi

Fikk pizzasteinen i gave til jul vi, men kjøpte også en sånn i gave til noen andre. Tror vi kjøpte vår på Obs!, ellers har de sånne på Jernia også, og sikkert flere butikker som fører kjøkkenvarer. Det er ganske nytt her i landet imidlertid, for et par-tre år siden var de umulig å oppdrive. Koster 100-200 kr.

Skrevet

på det bildet blir det brukt bakepapir...

Ja, det var liksom det jeg sa da... At noen sier jeg ikke må bruke bakepapir, mens andre tydeligvis mener det er helt greit når de legger ut bilde av det på nettet.

Fikk uansett ikke den over på steinen uten bakepapir jeg, så det ble nå det uansett.

Spent på resultatet da, pizzaen står i ovnen nå. Men ble nok ikke riktig tynn nok deig heller, var vanskelig å jobbe med og flytte over osv. Så neste gang prøver jeg den som mariaflyfly anbefalte her.

Skrevet

Med den opskrifta jeg bruker, blir deigen veldig elastisk, men tynn og fin, og det går helt greit å lempe den over på steikeplate/stein.

Skrevet

Jeg bruker ikke bakepapir under. Pizzaen steikes bedre uten! :)

Skrevet

Med den opskrifta jeg bruker, blir deigen veldig elastisk, men tynn og fin, og det går helt greit å lempe den over på steikeplate/stein.

Selv med fyll oppå?

Skrevet

Selv med fyll oppå?

Når jeg bruker steikeplater, legger jeg fyllet på etter at jeg har lempa deigen over på plata.

Når jeg bruker pizzaovn, lemper jeg deigen med fyllet over ed de to "trespadene" om følger med.

Skrevet

Når jeg bruker steikeplater, legger jeg fyllet på etter at jeg har lempa deigen over på plata.

Når jeg bruker pizzaovn, lemper jeg deigen med fyllet over ed de to "trespadene" om følger med.

Har du bakepapir på steikeplata? Eller smurt plate?

Skrevet

Har du bakepapir på steikeplata? Eller smurt plate?

Ingen av delene. Bruker bare veldg mye mel, både over og under når jeg kjevler ut deigen. Trenger ikke smøre plata da. Men det kommer kanskje an på hvilken oppskrift man bruker. Jeg tror det er ganske mye olje i den jeg har.

Skrevet

Jeg begynner visst å fortjene bildet som mff la ut for noen dager siden :-)

Snarversjonen: Vi bruker bakepapir. Ellers blir pizzaen liggende i en krøll med fyll over, mellom og under deigen og steinen. (Been there, done that.) Bakepapirer klarer varmen fint - vi steker på 260 grader :-)

Detaljene: Vi bruker snabbdeigen som det er link til i det forrige innlegget, lager ofte 2/3 siden det passer til to voksne og en liten pizzamage. Kjevler ut tynt på bakepair, har på tomatsuaus fra glass og ost, og fyll deretter.

Steinen setter vi i ovnen på 260 grader når deigen settes til heving, slik at den blir knallvarm.

Skyver pizza og bakepapir over på steinen, steker i 5-6 minutter,og trekker opp rødvinen.

Fyllfavorittene er blåost og mais og-eller paprika, eller karri- og hvitløksmarinerte reker. Jentungen vil ha skinke.

Når pizzaen er ferdig sniker vi trespaden mellon pizzaen og bakepapiret og løfter den ut.

Ehh... Glemte jeg noe nå? Denne uken har vi spist pizza både torsdag og i dag :-)

Skrevet

Jeg begynner visst å fortjene bildet som mff la ut for noen dager siden :-)

Snarversjonen: Vi bruker bakepapir. Ellers blir pizzaen liggende i en krøll med fyll over, mellom og under deigen og steinen. (Been there, done that.) Bakepapirer klarer varmen fint - vi steker på 260 grader :-)

Detaljene: Vi bruker snabbdeigen som det er link til i det forrige innlegget, lager ofte 2/3 siden det passer til to voksne og en liten pizzamage. Kjevler ut tynt på bakepair, har på tomatsuaus fra glass og ost, og fyll deretter.

Steinen setter vi i ovnen på 260 grader når deigen settes til heving, slik at den blir knallvarm.

Skyver pizza og bakepapir over på steinen, steker i 5-6 minutter,og trekker opp rødvinen.

Fyllfavorittene er blåost og mais og-eller paprika, eller karri- og hvitløksmarinerte reker. Jentungen vil ha skinke.

Når pizzaen er ferdig sniker vi trespaden mellon pizzaen og bakepapiret og løfter den ut.

Ehh... Glemte jeg noe nå? Denne uken har vi spist pizza både torsdag og i dag :-)

Jo - før noen spør - snabbdeigen:

http://web.telia.com/~u19509478/deg_i.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...