Gå til innhold

Fiskeboller til middag

Anbefalte innlegg

Gjest Ny på kjøkkenet
Skrevet

Jeg vet det er skrvet om det før, men jeg er ikke flink til å søke, så jeg klarte ikke å finne det.

Jeg skal lage fiskeboller til to personer. Lager en boks tenker jeg. PÅ boksen står det så merkelig oppskrift, fløte og mye rart. Sånn lagde jeg ikke sist.

Kan noen fortelle meg hvordan man lager hvitsausen og alt? Fra grunnen av.

Takk!

Skrevet

Smelt litt smør i en kjele - kanskje en spiseskje eller to?

Ha oppi litt mel og visp inn. Spe med melk og kraft fra fiskebollboksen (kan også lages uten kraft - bare melk).

Det må koke "lenge nok" for å unngå melsmak, men smatidig er det fort gjort at det svir seg i bunnen, så rør godt!

Ha oppi bollene først når sausen er ferdiggkokt.

Du kan også smakssette den med revet muskat, pepper etc, men til fiskeboller bruker jeg den "naturelle"!

Gjest Ny på kjøkkenet
Skrevet

Smelt litt smør i en kjele - kanskje en spiseskje eller to?

Ha oppi litt mel og visp inn. Spe med melk og kraft fra fiskebollboksen (kan også lages uten kraft - bare melk).

Det må koke "lenge nok" for å unngå melsmak, men smatidig er det fort gjort at det svir seg i bunnen, så rør godt!

Ha oppi bollene først når sausen er ferdiggkokt.

Du kan også smakssette den med revet muskat, pepper etc, men til fiskeboller bruker jeg den "naturelle"!

Takk for svar!

Skal jeg ha mye melk oppi?

Skrevet

Takk for svar!

Kommer an på hvor mye saus du vil ha! ;-)

Spe annenhver gang med melk og kraft. Hvis sausen blir for tykk, kan du alltids spe med mer.

Om man vil bruke mest kraft eller mest melk eller fifty-fifty er en smakssak. Personlig bruker jeg vel ikke all kraften som er i en boks, mens jeg bruker grovt antatt 20-50% mer melk enn kraft.

Gjest 4 dl pr 2 ss mel
Skrevet

Takk for svar!

2 ss smør, 2 ss mel, 4 dl væske (ca)

Doble gjerne porsjonen.

Gjest et par tips til
Skrevet

Det er en fordel om du bruker matolje istedenfor smør/margarin(feks solsikkeolje eller maisolje, men ikke olivenolje). Smaker like godt, og er mye sunnere!

Det er også en fordel om du bruker teflon-kjele el.lign. Da setter det seg ikke fast. Jeg klarer ikke lage hvit saus i vanlig kjele, for det blir så lett brent fast i bunnen syns jeg...

Skrevet

Det er en fordel om du bruker matolje istedenfor smør/margarin(feks solsikkeolje eller maisolje, men ikke olivenolje). Smaker like godt, og er mye sunnere!

Det er også en fordel om du bruker teflon-kjele el.lign. Da setter det seg ikke fast. Jeg klarer ikke lage hvit saus i vanlig kjele, for det blir så lett brent fast i bunnen syns jeg...

*S*

Her har vi ulike erfaringer, gitt! ;-)

Min erfaring med matolje er at det blir lett FOR varmt, slik at melet svir seg når man har det oppi.

Og den store fordelen med stålkjel e at den kan skrubbes hskikkelig vis uhellet først er ute og man har svidd sausen! ;-)

Skrevet

Hjemme hos meg har vi alltid hatt masse karry oppi sausen og det er jo helt _sinnsykt_ godt!!

Men hvis noen ikke liker det er det jo greit å la folk velge sjøl hvor gul de vil ha sausen :)

Gjest Ny på kjøkkenet
Skrevet

Hvor var du i heimstadlære-timene på skolen?

vi lagde faktisk aldri fiskeboller i heimkunnskap!

hare1365380455
Skrevet

Godt med muskatnøtt (revet) i sausen!

hare1365380455
Skrevet

Hjemme hos meg har vi alltid hatt masse karry oppi sausen og det er jo helt _sinnsykt_ godt!!

Men hvis noen ikke liker det er det jo greit å la folk velge sjøl hvor gul de vil ha sausen :)

Vi drysser av og til karry rett oppå maten.

Skrevet

Stek svinekoteletter med karry, det er digg.

Skrevet

Stek svinekoteletter med karry, det er digg.

Og eple!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...