Gå til innhold

ADHD vs. Asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en sønn på 5 år som har ... vel jeg vet ikke hva han har- stadig i bevegelse, prater som en foss, er veldig sint, er veldig negativ, gråter/skriker ofte, er veldig støyende, ser ikke folk i øynene, er avhengig av voksenkontakt og (mye) mer. Jeg har lest meg gull og grønn på internett om både ADHD og Asperger. Sønnen min har mange av "symptomene" for begge diagnoser. Da blir jeg fortvilet... Hva er de vesentlige forskjellene mellom ADHD og Asperger? (vel, det finnes sikkert ingen enkel oppskrift på dette, men jeg må bare spørre). Takk for svar! NB: han er nå henvisst til BUP etter 1/2 år hos PPT.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg håper du får svar fra noen andre som vet mer om dette enn meg... Jeg har lest LITT om disse to diagnosene, men kan langt fra kalle meg noen fagperson og har ingen erfaring i forhold til verken aspbergers eller ADHD.

ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Eller noe slikt. ADHD er biologisk forankret, og medfører konsentrasjonssvikt og hyperaktivitet. Det finnes en diagnose som ligner, men der man har tatt bort hyperaktivitetdelen. Vansker med konsentrasjon er mest fremtreden.

Aspberger er slik jeg har forstått det, noe ganske annet... Jeg vil nesten si at det er "autisme light". Har man denne diagnosen kan man ha vansker i forhold til relasjoner. Vansker med å forstå sosiale koder... Jeg husker ikke mer. Ganske lenge siden jeg leste om dette...

Men som sagt, håper noen som har mer kunnskaper enn meg om dette kan svare deg.

Lykke til videre med å finne ut hva gutten din sliter med. Kan tenke meg at det ikke er så lett...

Skrevet

Det kan godt tenkes at han har begge deler, jeg mener å ha hørt at nesten 80% av de med Asperger har en tilleggsdiagnose.

Skrevet

Hei!

Din beskrivelse kunne like gjerne vært om en av mine sønner da han var på samme alder. Han fikk ADHD/TS diagnose som 5 1/2åring.

Ut ifra den kunnskapen jeg har med to, muligens tre ADHD barn, synes jeg dette høres ut som typisk ADHD problematikk.

Godt at dere har kommet så langt at BUP er neste innstans.

Stå på og lykke til!

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Jeg håper du får svar fra noen andre som vet mer om dette enn meg... Jeg har lest LITT om disse to diagnosene, men kan langt fra kalle meg noen fagperson og har ingen erfaring i forhold til verken aspbergers eller ADHD.

ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Eller noe slikt. ADHD er biologisk forankret, og medfører konsentrasjonssvikt og hyperaktivitet. Det finnes en diagnose som ligner, men der man har tatt bort hyperaktivitetdelen. Vansker med konsentrasjon er mest fremtreden.

Aspberger er slik jeg har forstått det, noe ganske annet... Jeg vil nesten si at det er "autisme light". Har man denne diagnosen kan man ha vansker i forhold til relasjoner. Vansker med å forstå sosiale koder... Jeg husker ikke mer. Ganske lenge siden jeg leste om dette...

Men som sagt, håper noen som har mer kunnskaper enn meg om dette kan svare deg.

Lykke til videre med å finne ut hva gutten din sliter med. Kan tenke meg at det ikke er så lett...

Asperger er helt riktig kalt for autisme light av enkelte fagfolk. Det er en autismespekterdiagnose og de fleste er usikre på hvor skillet går mellom høytfungerende autisme og asperger syndrom. Selv mener jeg at de ikke burde skilles i det hele tatt, da man misvisende kan tro at den med asperger har mindre plager av sin autisme enn en som har høytfungerende autisme. Det er ikke tilfelle.

Skrevet

Tusen takk til dere alle som tok dere tid til å svare meg. Jeg er imponert og spesielt rørt over responsen.

d62: kan jeg få spørre hvem som stilte diagnosen på din 5 1/2 åring? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at fagfolk kvier seg for å stille diagnose på så små barn Var det BUP? Med den lange ventetiden PPT/BUP har, hvordan i all verden klarte de å stille en diagnose så tidlig??? som du kanskje forstår er jeg helt oppgitt over tregheten i saksgangen i systemet.... jeg er faktisk ganske desperat. Men jeg skal ikke klage, du har jo kanskje 3 barn med ADHD, og jeg har "bare" 1 barn med problemer... Du må være wonderwoman eller supermann som finner tid og energi til å være med på å hjelpe andre på denne siden.

Lykke til videre og takk for hjelpen!

Boyinou

Skrevet

Tusen takk til dere alle som tok dere tid til å svare meg. Jeg er imponert og spesielt rørt over responsen.

d62: kan jeg få spørre hvem som stilte diagnosen på din 5 1/2 åring? Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at fagfolk kvier seg for å stille diagnose på så små barn Var det BUP? Med den lange ventetiden PPT/BUP har, hvordan i all verden klarte de å stille en diagnose så tidlig??? som du kanskje forstår er jeg helt oppgitt over tregheten i saksgangen i systemet.... jeg er faktisk ganske desperat. Men jeg skal ikke klage, du har jo kanskje 3 barn med ADHD, og jeg har "bare" 1 barn med problemer... Du må være wonderwoman eller supermann som finner tid og energi til å være med på å hjelpe andre på denne siden.

Lykke til videre og takk for hjelpen!

Boyinou

Hei boyinou!

Jeg er nok ikke noe supermenneske, men vi har hatt mange prøvelser under veis som nesten har tatt knekken på meg på flere måter. Dette gjør at en vet litt om hva andre sliter med, både i forhold til systemet og på hjemmebane.

Ja da, det var BUP som utredet begge guttene.

På den eldste, som i dag er ni, kontaktet vi PPT relativt tidlig, da atferden var så ekstrem som den var.

De brukte nok i overkant av 1 1/2 år før de henviste videre. Vi fikk hele tiden høre at han var jo så liten... Da hadde vi hatt et ukjent antall skjemaer, observasjoner og video opptak i forkant. I tillegg så var ventetiden på BUP da ca. 6 mnd.

Med gutt nr.2 ble vi henvist direkte til BUP, uten at PPT hadde mange og lange observasjoner og vi ventet kun 14 dager før han begynte utredningen.

Med gutt nr.3 som snart er fire, regner jeg med at det vil gå like fort, når han blir gammel nok til å bli utredet.

Men, jeg må jo tilføye at etter mange år med en bortimot uholdbar hverdag, saksbehandlere som ikke har kunnskap om denne problematikken og anke til fylkesmannen har vi i dag kommet et godt stykke videre.

Vi har vært igjennom hele spekteret av medisiner på begge to og endelig funnet det som fungerer best. I tillegg har vi fått innvilget en 100% stilling i hjemmet pga. den store belastningen, samt at guttene trenger så mye oppfølging og heller ikke fungerer under samme tak. Vi har også 6 døgn avlastning i mnd. på hver av de tre guttene.

Så dere må bare stå på, mulighetene til å få til en løsning finnes, men en må desverre ofte kjempe mange og lange kamper før en kommer i mål.

Gi ikke opp og lykke til videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...