Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ikke-psykotisk, men personlighetsforstyrret

Hva er likheten?

Jeg mener, man kan godt ha en personlighetsfortyrrelse uten å være psykotisk. Man kan sikkert det motsatte også.

Selv har jeg visst blitt diagnostisert engstelig/unnvikende personlighetsfortsyrrelse, men jeg har aldri vært i nærheten av å ha noen psykose.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172628-forskjell/#findComment-1138702
Del på andre sider

Gjest det kan skrives mye om dette

Når man er psykotisk har man en annen virkelighetsoppfatning enn andre rundt en. En kan f.e. høre eller se ting som andre ikke hører og ser eller en kan ha spesielle forestillinger om saker som ikke stemmer med virkeligheten. For den som er psykotisk oppleves det jo som virkelig.

Personlighetsforstyrrelser finnes det flere slag av. Personlighetsforstyrrelser er psykiske lidelser der en har avvik i personlighetstrekk. Veit ikke om der er så mange likheter mellom personlighetsforstyrrelser og psykoser. Psykoser er vel egentlig bare symptomer på psykiske lidelser. Men man kan da være psykotisk i forbindelse med fe..en personlighetsforstyrrelse som kalles paranoid presonlightetsforstyrrelse, da man kan få vrangforestillinger om at noen forfølger en, f.e.

Også borderline/emosjonelt ustabil perosnlighetsforstyrrelse har blitt regna som en tilstand på grensen mellom nevrose og psykose

Veit ikke om du blei noe klokere...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172628-forskjell/#findComment-1140305
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...