Gå til innhold

Hvor kom naboene til Adam og Eva fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke skryte på meg noen inngående bibelkunnskap, men regner med at noen smartinger her kan hjelpe meg; i boka jeg leser (En tid for alt, Karl Ove Knausgård) beskrives bygda der Adam og Eva bor med Kain og Abel. Men det er altså et mer eller mindre yrende folkeliv i denne bygda - det arrangeres f.eks midtsommerfest med dans og moro - men såvidt jeg har fått med meg var det Adam og Eva som skulle "bli mange".

Jeg går ut ifra at Adam og Eva ikke har produsert alle innbyggerne selv, men hvor kom de fra da? Skapte Gud likevel fler? Har Knausgård tillatt seg full kunstnerisk frihet, eller kan ikke skapelsesberetningen tas bokstavelig!? *forskrekket*

Skrevet

Det var sikkert noen muslimer eller hinduer... ;)

Skulle ikke forundre meg!! :-)

Skrevet

Skulle ikke forundre meg!! :-)

Skal ikke se bort fra det, nei. :)

Skrevet

Tror nok Gud tok seg den frihet og skape noen flere med det samme han var så godt i gang ja.

I bibelen mener jeg å huske at det står at Kain, ja for det var vel han som ble igjen etter å drept Abel, at han dro til nærmeste by og giftet seg eller noe i den stil.

Det er nok noe som skurrer her, tror kanskje han moses ikke fikk med hele budskapet fra Gud, når han skrev det ned.

Ellers er mine bibelkunnskaper også veldig labre.

Gjest homo sapiens agnosticus
Skrevet

Det var sikkert noen muslimer eller hinduer... ;)

muslimer var det vel neppe, siden det er en nyere religion og først ble etablert lenge etter kristus :-)

Gjest også en kristen
Skrevet

De fleste kristne regner vel Bibelens skapelsesberetning som en symbolsk historie.

Skrevet

Tror nok Gud tok seg den frihet og skape noen flere med det samme han var så godt i gang ja.

I bibelen mener jeg å huske at det står at Kain, ja for det var vel han som ble igjen etter å drept Abel, at han dro til nærmeste by og giftet seg eller noe i den stil.

Det er nok noe som skurrer her, tror kanskje han moses ikke fikk med hele budskapet fra Gud, når han skrev det ned.

Ellers er mine bibelkunnskaper også veldig labre.

"tror kanskje han moses ikke fikk med hele budskapet fra Gud, når han skrev det ned. "

Prøv dette: de som diktet opp den delen var ikke så altfor fremsynte og smarte, og undervurderte intelligensen til de senere leserne :-)

".........................."

Gjest Beautiful Day
Skrevet

De kom fra Strømstad. Billig flesk, og yrende folkeliv ;o)

Skrevet

"tror kanskje han moses ikke fikk med hele budskapet fra Gud, når han skrev det ned. "

Prøv dette: de som diktet opp den delen var ikke så altfor fremsynte og smarte, og undervurderte intelligensen til de senere leserne :-)

".........................."

"Prøv dette: de som diktet opp den delen var ikke så altfor fremsynte og smarte, og undervurderte intelligensen til de senere leserne :-)"

Det kan du ha ganske så rett i, ja.

Skrevet

"Prøv dette: de som diktet opp den delen var ikke så altfor fremsynte og smarte, og undervurderte intelligensen til de senere leserne :-)"

Det kan du ha ganske så rett i, ja.

Med fare for å virke arrogant, så vil jeg påstå til jeg stuper at jeg har rett i akkurat det :-)

"............................."

Skrevet

muslimer var det vel neppe, siden det er en nyere religion og først ble etablert lenge etter kristus :-)

Ta det med en klype salt da...

Det var jo bare en spøk. :)

Gjest agnoztiker
Skrevet

De fleste kristne regner vel Bibelens skapelsesberetning som en symbolsk historie.

Hvordan har det seg da at kristne sier de TROR på Bibelens innhold?

Skrevet

Ta det med en klype salt da...

Det var jo bare en spøk. :)

Spøk? Driver vi med sånt her inne, da? :-)

"............................"

Skrevet

Hvordan har det seg da at kristne sier de TROR på Bibelens innhold?

Det forklarte h*n nettopp. En "ligning" eller en "lignelse" er ikke noen motsetning for å tro på innholdet. Selv tror jeg det kan være så enkelt at for flere tusen år siden så hadde de ikke vitenskapen til å forstå det vi "forstår" i dag. Ergo er det logisk at det ble brukt symbolikk i større grad enn vi bruker det i dag.

Skrevet

Spøk? Driver vi med sånt her inne, da? :-)

Nei, kanskje ikke.

Jeg skal aldri gjøre det igjen.

*gravalvorlig*

Skrevet

Nei, kanskje ikke.

Jeg skal aldri gjøre det igjen.

*gravalvorlig*

:-)

"........................."

Skrevet

Har du ikke hørt "Campingvogna" med Øystein Sunde? Han har svar på det meste.

Skrevet

Heh-heh :-)

"..........................."

Gjest så ergelig!
Skrevet

Kan du oppdatere meg på det? Jeg hører den teksten laaaaangt bak i hodetet sted, men får den ikke frem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...