Gå til innhold

Er det kvinnediskriminerende å ta mannens navn?

Anbefalte innlegg

Gjest enig (men ikke med deg!)
Skrevet

Så lenge hun er inneforstått og fornøyd med ditt syn, er jo alt vel og bra.

Du trives med å være den med vilje, makt og evner til å holde familien deres oppe? Du skrev jo at det var riktig at hun tok ditt navn, siden det er du som sørger for inntektene.

Hun trives sikkert med sitt liv, og er glad du stiller opp, siden helsen hennes er dårlig?

Sier ikke at det skjer med dere, men det er ikke unormalt å få en sterk trang til å realisere seg selv når barna blir større. Særlig hvis man har følt seg som en anonym, mindre viktig i forhold til resten av verden og omhendetatt person i mange år.

Du ga meg det inntrykket her, mitt råd er at du passer på at det ikke er inntrykket du gir av forholdet deres til resten av verden. Selv om det gjør godt for egoet ditt.

Og dette er ikke slemt ment :-)

"Du ga meg det inntrykket her, mitt råd er at du passer på at det ikke er inntrykket du gir av forholdet deres til resten av verden. Selv om det gjør godt for egoet ditt."

Du misforstår fullstendig og tillegger meg slikt som ikke stemmer. Vi var enige om hvordan vil skulle ha det. Og vi greier oss godt uten rødstrømpers fordømmelser og innblanding. Problemet er heller at rødstrømper blir hisser seg unødvendig opp over å se noen som gir beng i deres moralsme !

Diskrimmingering på grunn av navnebytte liksom ! PØHHHH !!!

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

8

• mil1365380270

7

• Babette

5

• petter smart

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Du ga meg det inntrykket her, mitt råd er at du passer på at det ikke er inntrykket du gir av forholdet deres til resten av verden. Selv om det gjør godt for egoet ditt."

Du misforstår fullstendig og tillegger meg slikt som ikke stemmer. Vi var enige om hvordan vil skulle ha det. Og vi greier oss godt uten rødstrømpers fordømmelser og innblanding. Problemet er heller at rødstrømper blir hisser seg unødvendig opp over å se noen som gir beng i deres moralsme !

Diskrimmingering på grunn av navnebytte liksom ! PØHHHH !!!

"Diskrimmingering på grunn av navnebytte liksom ! PØHHHH !!! "

Noen mener kanskje det, men hvis du leser mitt svar til hovedinnlegget lenger opp, så mener jeg at vi nå er (bør være) forbi dette stadiet.

Det er derimot helt andre sider ved dine innlegg som får meg til å riste på hodet, og da er det en fullstendig avsporing å snakke om at du gir beng i hva "rødstrømper" måtte mene om vanebytte! ;-)

Skrevet

Er det mindre diskriminerende om mannen tar kvinnens navn?

Pussig at kvinner som kjemper så standhaftig for at kvinner ikke skal ta etternavnet til mannen, samtidig kjemper for at mannen skal ta hennes etternavn.

Jeg synes en bør ha samme etternavn når en er gift. Men skjønner også at mange ikke ønsker å skifte etternavn.

Kanskje begge burde ta et helt nytt etternavn?

Skrevet

Pussig at kvinner som kjemper så standhaftig for at kvinner ikke skal ta etternavnet til mannen, samtidig kjemper for at mannen skal ta hennes etternavn.

Jeg synes en bør ha samme etternavn når en er gift. Men skjønner også at mange ikke ønsker å skifte etternavn.

Det er selvsagt ikke dirskriminerende dersom det er like naturlig for menn å ta kvinnens navn som omvendt, og at man valgte det fineste / det sjeldneste / det som man har mest tilknytning til (feks en gård) osv osv. Hvis det ble slik, ville det vært omtrent like mange menn som tok hennes navn, som kvinner som tok hans.

mil1365380270
Skrevet

Tror problemet oppstår når mannen tar det som en selvfølge at kvinnen bytter, eller til og med tar det som negativt om hun ikke vil. Samtidig som han ikke ser det som et alternativ at han skal gjøre det :-)

Skrevet

Trodde den gamle navneskikken kom fra bondesamfunnet. Man tok navn etter den gården man flyttet til, og ettersom menn hadde odelsretten, så ble det også hans gårdsnavn som ble familiens navn.

Men en av mine tippoldemødre var odelsjente, og hennes mann tok hennes navn i attenhundre-og-den-tid.

Jeg er forresten helt enig med deg. helt uaktuelt og unaturlig for meg å skifte etternavn.

Ja, selv om jeg hadde hett Anussen, ville jeg ha beholdt navnet mitt. Det er et prinsipp.

Jeg kjenner mange ektepar med hvert sitt navn, der barna har kun farens etternavn.

Så kjenner jeg også mange der kona har føyd mannens etternavn etter sitt eget. Og i disse tilfellene har også ungene begge navn.

Det pussige er at ikke ungene har begge etternavn i tilfeller hvor mann og kone har hvert sitt.

Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men jeg kommer ikke på noen i farten.

Skrevet

Ja, selv om jeg hadde hett Anussen, ville jeg ha beholdt navnet mitt. Det er et prinsipp.

Jeg kjenner mange ektepar med hvert sitt navn, der barna har kun farens etternavn.

Så kjenner jeg også mange der kona har føyd mannens etternavn etter sitt eget. Og i disse tilfellene har også ungene begge navn.

Det pussige er at ikke ungene har begge etternavn i tilfeller hvor mann og kone har hvert sitt.

Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men jeg kommer ikke på noen i farten.

"Det pussige er at ikke ungene har begge etternavn i tilfeller hvor mann og kone har hvert sitt."

Mitt inntrykk er at det er vel så vanlig dette, som at barnet har dobbelt etternavn.

Hos oss har barnet kun farens etternavn. Hadde han hatt begge, så ville jo familien på en måte hatt tre etter navn, da, A, B og AB.... ;-)

Men den viktigste grunnen til at barnet har kun det ene navnet, er at navnene er så lange, og at det samme leddet gjentas i begge navnene, og det ser rett og slett ikke bra ut.

Dessuten har poden fått min fars navn som fornavn nr 2, og hvis mitt etternavn skulle komme rett etter det, så betyr det at barnet får hele navnet til morfar midt inne i sitt. Og det ville vært litt rart for meg, særlig ettersom faren min døde for mange år siden.

Så det at barnet kun skulle ha det ene etternavnet var et lett valg. Men om han skulle ha mitt eller farens navn, se DET er jo også noe man må ta stilling til.

Min hovedargumentasjon for å beholde navnet mitt var at jeg har hett det hele livet. Sønnen vår hadde ved fødselen like stor tilknytning til begge navnene, og det som vi valgte vil _han_ ha hele livet (presumptivt).

Vi kunne selvsagt ha kastet mynt og kron. Samtidig så vet jeg at det nok for mannen min betød mer å ha et barn som har samme navn som han, enn det det gjorde for meg.

Jeg har aldri syntes det har vært noe problem å ha annet etternavn enn barnet mitt. Så snart man blir mor så har man knapt noe fornavn lenger heller! *ha ha* Man er bare "moren til xx"

Skrevet

"Det pussige er at ikke ungene har begge etternavn i tilfeller hvor mann og kone har hvert sitt."

Mitt inntrykk er at det er vel så vanlig dette, som at barnet har dobbelt etternavn.

Hos oss har barnet kun farens etternavn. Hadde han hatt begge, så ville jo familien på en måte hatt tre etter navn, da, A, B og AB.... ;-)

Men den viktigste grunnen til at barnet har kun det ene navnet, er at navnene er så lange, og at det samme leddet gjentas i begge navnene, og det ser rett og slett ikke bra ut.

Dessuten har poden fått min fars navn som fornavn nr 2, og hvis mitt etternavn skulle komme rett etter det, så betyr det at barnet får hele navnet til morfar midt inne i sitt. Og det ville vært litt rart for meg, særlig ettersom faren min døde for mange år siden.

Så det at barnet kun skulle ha det ene etternavnet var et lett valg. Men om han skulle ha mitt eller farens navn, se DET er jo også noe man må ta stilling til.

Min hovedargumentasjon for å beholde navnet mitt var at jeg har hett det hele livet. Sønnen vår hadde ved fødselen like stor tilknytning til begge navnene, og det som vi valgte vil _han_ ha hele livet (presumptivt).

Vi kunne selvsagt ha kastet mynt og kron. Samtidig så vet jeg at det nok for mannen min betød mer å ha et barn som har samme navn som han, enn det det gjorde for meg.

Jeg har aldri syntes det har vært noe problem å ha annet etternavn enn barnet mitt. Så snart man blir mor så har man knapt noe fornavn lenger heller! *ha ha* Man er bare "moren til xx"

Du sier jo akkurat det samme som meg i de to første avsnittene. Overser du et ikke?

Skrevet

Du sier jo akkurat det samme som meg i de to første avsnittene. Overser du et ikke?

Jeg så begge ikke-ene, og at du kommenterte dem di kjenner, og ikke kom med generelle uttalelser.

Men ettersom du sier at det er pussig at det er et slikt "system" blant dem du kjenner, så ville jeg bare si at mitt inntrykk er at dette "systemet" blant dine bekjente ikke er det mest vanlige.

Skrevet

Jeg så begge ikke-ene, og at du kommenterte dem di kjenner, og ikke kom med generelle uttalelser.

Men ettersom du sier at det er pussig at det er et slikt "system" blant dem du kjenner, så ville jeg bare si at mitt inntrykk er at dette "systemet" blant dine bekjente ikke er det mest vanlige.

Og det jeg sier er at de jeg kjenner har det slik som dere, at foreldrene har hvert sitt etternavn og barna har bare farens.

Enten det, eller at moren og barna har begge etternavn.

Skrevet

Og det jeg sier er at de jeg kjenner har det slik som dere, at foreldrene har hvert sitt etternavn og barna har bare farens.

Enten det, eller at moren og barna har begge etternavn.

Ja, slik oppfattet jeg deg også! :-)

Men samtidig så ville jeg si at MITT inntrykk er ikke at dette er mer vanlig enn at det ikke er slik. De fleste jeg kjenner hvor foreldrene har hvert sitt navn, så har barna begge navnene.

Skrevet

Det er selvsagt ikke dirskriminerende dersom det er like naturlig for menn å ta kvinnens navn som omvendt, og at man valgte det fineste / det sjeldneste / det som man har mest tilknytning til (feks en gård) osv osv. Hvis det ble slik, ville det vært omtrent like mange menn som tok hennes navn, som kvinner som tok hans.

Er det bedre å diskriminere ut fra om et navn er sjelden eller ikke? Hva om begge er like sjeldne?

Og hvem avgjør om et navn er stygt? Hadde dama mi sagt at jeg måtte ta hennes navn da mitt er så stygt så hadde det ikke blitt noe giftemål på ei stund.

Våre etternavn er både sjeldne og har tilhørighet til hjemstedene våre. Begge er like pene. Hva gjør vi?

Skrevet

Tror problemet oppstår når mannen tar det som en selvfølge at kvinnen bytter, eller til og med tar det som negativt om hun ikke vil. Samtidig som han ikke ser det som et alternativ at han skal gjøre det :-)

Ja jeg bytter i alle fall ikke. Og har'a lyst på brullyp så er det bare å bytte.

Skrevet

Ja, slik oppfattet jeg deg også! :-)

Men samtidig så ville jeg si at MITT inntrykk er ikke at dette er mer vanlig enn at det ikke er slik. De fleste jeg kjenner hvor foreldrene har hvert sitt navn, så har barna begge navnene.

OK, da er jeg med. Jeg er litt sein i dag, hesp, hesp.

Jeg kjenner også til en del tilfeller hvor barna kun har morens etternavn, men da er de ikke gift.

Skrevet

Er det bedre å diskriminere ut fra om et navn er sjelden eller ikke? Hva om begge er like sjeldne?

Og hvem avgjør om et navn er stygt? Hadde dama mi sagt at jeg måtte ta hennes navn da mitt er så stygt så hadde det ikke blitt noe giftemål på ei stund.

Våre etternavn er både sjeldne og har tilhørighet til hjemstedene våre. Begge er like pene. Hva gjør vi?

Beholder hvert deres, og gir unga begge. Eventuelt tar dere hverandres, slik at hele familien får begge. Og gir blaffen i hvordan det klinger.

mil1365380270
Skrevet

Ja jeg bytter i alle fall ikke. Og har'a lyst på brullyp så er det bare å bytte.

;-)

Skrevet

Nei, jeg bare skrev noen kjønnsnøytrale kriterier man kunne velge ut fra, så lenge alle velger relativt fritt, er det jo ikke kjønnsdiskriminerende.

Jeg er enig med "gullfisk", dere snakker sammen, og finner en løsning som er god for begge (og gjerne som heller ikke svigerforeldrene dør av, men det er mindre viktig).

Dere kan lage et nytt etternavn ("Eek-Lind" eller "Lind-Eek"), den ene kan "gi seg" og degradere sitt navn til felles mellomnavn ("Eek Lind"), dere kan beholde hvert deres, og ta kampen når barna kommer (om dere skal gi dem et helt nytt navn ingen av dere har, "Eek-Lind", eller om hans navn skal bli deres mellomnavn og hennes etternavn "Eek Lind", eller omvendt "Lind Eek", eller bestemme dere for at døtre får hans navn og sønner får hennes eller omvendt, eller eller..

Skrevet

Jeg syns man kan ta det navnet som passer best, jeg.

Kjenner noen som giftet seg og mannen het Pettersen. Hun hadde et mer spesielt navn, derfor tok de det.

Andre jeg kjenner, tok kvinnens navn fordi hun er enebarn, og ville føre navnet sitt videre.

Det er helt naturlig syns jeg, å diskutere hvilket etternavn man skal ta. Det er ikke relevant om det er 'tradisjon' å ta mannens etternavn. Det er gammeldags.

Skrevet

Jeg synes egentlig også det er fint at hele familien heter det samme til etternavn. Men i vårt tilfelle, heter unga og jeg det samme, og gubben har beholdt sitt navn.

Vi vurderte en stund om han skulle ta mitt navn, men siden han heter det samme som broren min til fornavn, var det uaktuelt. At jeg skulle bytte navn, var uaktuelt, for det første har han et av de vanligste -sen navna (og mine etternavn er det bare broren min og meg som heter i hele landet - i tillegg til begge unga nå), og jeg hadde ingen intensjon om å bytte navn i det hele tatt.

I slike navnetilfeller som ditt hadde ikke jeg byttet navn heller! Men kanskje pappan kunne?

Om jeg gifter meg igjen vil vi ha 3 etternavn i familien. :o)

Skrevet

Nei, jeg bare skrev noen kjønnsnøytrale kriterier man kunne velge ut fra, så lenge alle velger relativt fritt, er det jo ikke kjønnsdiskriminerende.

Jeg er enig med "gullfisk", dere snakker sammen, og finner en løsning som er god for begge (og gjerne som heller ikke svigerforeldrene dør av, men det er mindre viktig).

Dere kan lage et nytt etternavn ("Eek-Lind" eller "Lind-Eek"), den ene kan "gi seg" og degradere sitt navn til felles mellomnavn ("Eek Lind"), dere kan beholde hvert deres, og ta kampen når barna kommer (om dere skal gi dem et helt nytt navn ingen av dere har, "Eek-Lind", eller om hans navn skal bli deres mellomnavn og hennes etternavn "Eek Lind", eller omvendt "Lind Eek", eller bestemme dere for at døtre får hans navn og sønner får hennes eller omvendt, eller eller..

Eller hun kan ta mitt etternavn. Så slipper en svært lange navn, det blir i meste laget med dobbelt fornavn + dobbelt etternavn. Så skjønner alle at vi er gift. Så får alle samme etternavn som barna. Så slipper en masse problemer.

Eller hva?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...