Gjest trenger begrepsavklaring Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 hva legger dere i ordet. og hvor mange typer feminister finnes det? 0 Siter
Gjest tips Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En feminist er en som er opptatt av at kvinner skal ha samme rettigheter som menn. Det er vel bare i Norge hvor "feminist" blir sett på (av en del mennesker) som noe radikalt, noen som motarbeider (eller hater) menn eller hvor det automatisk settes i sammenheng med radikale grupperinger. I de fleste andre land jeg har bodd / studert i, og ellers vet litt om, er feminisme noe "alle oppegående" mennsker sier er viktig (selvsasgt med utgangspunkt i sin virkelighet / sitt lands virkelighet). 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En feminist er en sexist; hennes/hans sexisme går ut på at hun/han anser en viss type tanke som genuint feminin -- som oftest vil en feminist hevde at menn er skyld i alt det fæle, og at verden ville være mye bedre om bare kvinner hadde all makt. Kort sagt: en feminist anser kvinner for å være menn overlegen, ikke bare rent moralsk men også kognitivt sett. Meget inhuman tenkemåte -- dessverre er den blitt politisk korrekt, det er blitt populært å kalle seg feminist. Men få vet hva styggedommen er for noe 0 Siter
Lurveline Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring. Det finnes nok et utall mange forskjellige feminister. 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring. Det finnes nok et utall mange forskjellige feminister. Er ikke dette mer en *humanist*? 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En feminist er en som er opptatt av at kvinner skal ha samme rettigheter som menn. Det er vel bare i Norge hvor "feminist" blir sett på (av en del mennesker) som noe radikalt, noen som motarbeider (eller hater) menn eller hvor det automatisk settes i sammenheng med radikale grupperinger. I de fleste andre land jeg har bodd / studert i, og ellers vet litt om, er feminisme noe "alle oppegående" mennsker sier er viktig (selvsasgt med utgangspunkt i sin virkelighet / sitt lands virkelighet). Du har helt rett. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Jeg betrakter meg selv som feminist siden jeg arbeider for kvinners rettigheter. Jeg arbeider for kvinners rett til å bestemme på lik linje og menn overalt. Jeg arbeider også for at salg av kvinner opphører, og at menn ikke har makt til å utnytte kvinnekroppen slik de gjør. Jeg ble glad i går da jeg hørte dommen over en som hadde holdt kvinner som slaver i en leilighet i Oslo, og torturert og voldtatt dem i tillegg til å selge dem til diverse menn. Jeg var helt enig med det som dommeren la til grunn. Jeg er også feminist siden jeg arbeider mot det slankehysteriet hos unge jenter, og prøver å få de til å forstå at det viktigste er å være et selvstendig, sunt individ. 0 Siter
Gjest Mr Papp Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En feminist er en sexist; hennes/hans sexisme går ut på at hun/han anser en viss type tanke som genuint feminin -- som oftest vil en feminist hevde at menn er skyld i alt det fæle, og at verden ville være mye bedre om bare kvinner hadde all makt. Kort sagt: en feminist anser kvinner for å være menn overlegen, ikke bare rent moralsk men også kognitivt sett. Meget inhuman tenkemåte -- dessverre er den blitt politisk korrekt, det er blitt populært å kalle seg feminist. Men få vet hva styggedommen er for noe Vås. 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Vås. Enkelt å slenge ut et "vås", verre å påvise sannhetsgehalten i det du påstår. Slik sett fremstår du som lettere patetisk. 0 Siter
Velouria Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En feminist er en sexist; hennes/hans sexisme går ut på at hun/han anser en viss type tanke som genuint feminin -- som oftest vil en feminist hevde at menn er skyld i alt det fæle, og at verden ville være mye bedre om bare kvinner hadde all makt. Kort sagt: en feminist anser kvinner for å være menn overlegen, ikke bare rent moralsk men også kognitivt sett. Meget inhuman tenkemåte -- dessverre er den blitt politisk korrekt, det er blitt populært å kalle seg feminist. Men få vet hva styggedommen er for noe Fint å se smiletegnet i slutten av innlegget ditt. 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Fint å se smiletegnet i slutten av innlegget ditt. Ja, jeg har visst et vinnende smil 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Jeg betrakter meg selv som feminist siden jeg arbeider for kvinners rettigheter. Jeg arbeider for kvinners rett til å bestemme på lik linje og menn overalt. Jeg arbeider også for at salg av kvinner opphører, og at menn ikke har makt til å utnytte kvinnekroppen slik de gjør. Jeg ble glad i går da jeg hørte dommen over en som hadde holdt kvinner som slaver i en leilighet i Oslo, og torturert og voldtatt dem i tillegg til å selge dem til diverse menn. Jeg var helt enig med det som dommeren la til grunn. Jeg er også feminist siden jeg arbeider mot det slankehysteriet hos unge jenter, og prøver å få de til å forstå at det viktigste er å være et selvstendig, sunt individ. Hva gjør deg mer til feminist enn til humanist? 0 Siter
Gjest Mr Papp Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Enkelt å slenge ut et "vås", verre å påvise sannhetsgehalten i det du påstår. Slik sett fremstår du som lettere patetisk. Mjo, du kan ha rett i det. Hva du legger i begrepet er opp til deg, jeg så ikke før nå at spørsmålsstilleren lurte på nettopp det, og ikke hva begrepsinnholdet egentlig innebærer. Men du er på villspor. Feminisme er ikke sexisme. Sorry, mac. 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Mjo, du kan ha rett i det. Hva du legger i begrepet er opp til deg, jeg så ikke før nå at spørsmålsstilleren lurte på nettopp det, og ikke hva begrepsinnholdet egentlig innebærer. Men du er på villspor. Feminisme er ikke sexisme. Sorry, mac. Feminisme er i sitt vesen sexistisk. Den innebærer en kobling mellom variabelen "kjønn" og moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. Humanisme har enkeltindividet i fokus, den forutsetter å kjempe for alles rettigheter -- uavhegngig av kjønn (rase, etnisk tilhørighet, kulturell bakgrunn, alder etc.). Derfor er jeg humanist, ikke feminist eller rasist... 0 Siter
Gjest Martin og Marte Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Kvinner og jenter har og er undertrykt av menn. Dette handler om vold, politisk og sosial undertrykking, færre rettigheter, mindre respekt, lavere lønn og annet i arbeidsliv, færre muligheter m.m. En feminist er kort sagt en som ser det som en selvfølge at alle mennesker, uavhengig av kjønn og status, skal respekteres og ha like muligheter og rettigheter når det gjelder skole, arbeide, familie, samfunnsliv, politisk liv osv. Ingen skal begrenses og undertrykkes på grunn av sitt kjønn, her: det undertrykte kjønn, altså kvinner. Komisk nok er det endel som da tror at dette betyr at alle må gjøre alt. Feminisme betyr kort og godt: Alle skal ha muligheten til å velge og ikke pålegges innskrenkninger på grunn av kjønn. Kvinnen er ikke det andre kjønn, kvinnen er subjekt på linje med menn. 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Kvinner og jenter har og er undertrykt av menn. Dette handler om vold, politisk og sosial undertrykking, færre rettigheter, mindre respekt, lavere lønn og annet i arbeidsliv, færre muligheter m.m. En feminist er kort sagt en som ser det som en selvfølge at alle mennesker, uavhengig av kjønn og status, skal respekteres og ha like muligheter og rettigheter når det gjelder skole, arbeide, familie, samfunnsliv, politisk liv osv. Ingen skal begrenses og undertrykkes på grunn av sitt kjønn, her: det undertrykte kjønn, altså kvinner. Komisk nok er det endel som da tror at dette betyr at alle må gjøre alt. Feminisme betyr kort og godt: Alle skal ha muligheten til å velge og ikke pålegges innskrenkninger på grunn av kjønn. Kvinnen er ikke det andre kjønn, kvinnen er subjekt på linje med menn. ...og hva er da forskjellen på en "feminist" og en "humanist"? Dere glemmer at det fins kvinner som undertrykker menn, kvinner som undertrykker kvinner og menn som undertrykker andre menn. Feminisme handler om å favorisere kvinner, ikke om noen som helst likestilling. Det er nok noe av grunnen til at så få feminister skriker opp om menns rettigheter -- og noe av grunnen til at det var feminister som var motstander av at fedre skulle få rett til å kreve DNA-test -- den samme rett mødrene hadde. 0 Siter
Gjest Mr Papp Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Feminisme er i sitt vesen sexistisk. Den innebærer en kobling mellom variabelen "kjønn" og moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. Humanisme har enkeltindividet i fokus, den forutsetter å kjempe for alles rettigheter -- uavhegngig av kjønn (rase, etnisk tilhørighet, kulturell bakgrunn, alder etc.). Derfor er jeg humanist, ikke feminist eller rasist... Jeg ser ikke helt hvordan man kan sammenligne feminisme med rasisme. Jeg mener du tar feil i det du skriver i første avsnitt. Feminisme (slik jeg opplever at de fleste slutter seg til den), tar ikke utgangspunkt i at kvinner har høyere kognitive evner enn menn. Snarere tvert om. Eksempelvis kan jeg nevne kritikken mot Lawrence Kohlbergs kjente utviklingsmodell for moralske stadier. Denne har, av feminister, blitt kritisert for å ta utgangspunkt i gutters sosialisering. Jenter vil derfor havne lenger ned på stigen. Sett i lys av dette kan man si at feminismen slett ikke går hånd i hånd med sexismen, men opponerer mot den. Om derimot en kvinne som kaller seg feminist, mener at kvinner faktisk har høyere kognitive evner eller moralske kvaliteter enn menn, så er jeg delvis enig med deg i at denne kvinnen vil være en sexist. Hun vil da kunne puttes i bås med en rasist. 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Jeg ser ikke helt hvordan man kan sammenligne feminisme med rasisme. Jeg mener du tar feil i det du skriver i første avsnitt. Feminisme (slik jeg opplever at de fleste slutter seg til den), tar ikke utgangspunkt i at kvinner har høyere kognitive evner enn menn. Snarere tvert om. Eksempelvis kan jeg nevne kritikken mot Lawrence Kohlbergs kjente utviklingsmodell for moralske stadier. Denne har, av feminister, blitt kritisert for å ta utgangspunkt i gutters sosialisering. Jenter vil derfor havne lenger ned på stigen. Sett i lys av dette kan man si at feminismen slett ikke går hånd i hånd med sexismen, men opponerer mot den. Om derimot en kvinne som kaller seg feminist, mener at kvinner faktisk har høyere kognitive evner eller moralske kvaliteter enn menn, så er jeg delvis enig med deg i at denne kvinnen vil være en sexist. Hun vil da kunne puttes i bås med en rasist. En rasist kobler variabelen "rase" med moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. En feminist kobler variabelen "kjønn" med moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. ...ser du den strukturelle likheten? Selve betegnelsen "feminist" er i seg selv sexistisk -- den impliserer at det fins en genuint feminin måte å tenke på. Sml. "maskulinist". Slik du bruker feminist-begrepet, er det vanskelig å se forskjell på "humanist" og "feminist". I så fall er ikke bare termen dårlig, men den er unødvendig. Humanist-begrepet er mye eldre enn "feminist"-begrepet. Det er dessuten langt mer inkluderende og kjønnsnøytralt enn "feminisme"-begrepet, som jo i prinsippet er temmelig sexistisk i seg selv. En humanist kobler ikke "kjønn" eller "rase" med moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. 0 Siter
Scholar Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Jeg ser ikke helt hvordan man kan sammenligne feminisme med rasisme. Jeg mener du tar feil i det du skriver i første avsnitt. Feminisme (slik jeg opplever at de fleste slutter seg til den), tar ikke utgangspunkt i at kvinner har høyere kognitive evner enn menn. Snarere tvert om. Eksempelvis kan jeg nevne kritikken mot Lawrence Kohlbergs kjente utviklingsmodell for moralske stadier. Denne har, av feminister, blitt kritisert for å ta utgangspunkt i gutters sosialisering. Jenter vil derfor havne lenger ned på stigen. Sett i lys av dette kan man si at feminismen slett ikke går hånd i hånd med sexismen, men opponerer mot den. Om derimot en kvinne som kaller seg feminist, mener at kvinner faktisk har høyere kognitive evner eller moralske kvaliteter enn menn, så er jeg delvis enig med deg i at denne kvinnen vil være en sexist. Hun vil da kunne puttes i bås med en rasist. Jeg ser av ditt innlegg at vi ikke er helt uenige -- dog må det sies at jeg mener "humanist" er langt mer inkluderende enn "feminist". Like lite som jeg tror en "maskulinist" ville kjempe for kvinners rettigheter, tror jeg en feminist ville kjempe for menns rettigheter. Jeg er humanist fordi jeg vil kjempe for alle menneskers rettigheter -- uavhengig av kjønn. Jeg tror den som spurte har fått meget å tenke på. Og det var vel det viktigste. God aften... 0 Siter
Gjest Mr Papp Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 En rasist kobler variabelen "rase" med moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. En feminist kobler variabelen "kjønn" med moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. ...ser du den strukturelle likheten? Selve betegnelsen "feminist" er i seg selv sexistisk -- den impliserer at det fins en genuint feminin måte å tenke på. Sml. "maskulinist". Slik du bruker feminist-begrepet, er det vanskelig å se forskjell på "humanist" og "feminist". I så fall er ikke bare termen dårlig, men den er unødvendig. Humanist-begrepet er mye eldre enn "feminist"-begrepet. Det er dessuten langt mer inkluderende og kjønnsnøytralt enn "feminisme"-begrepet, som jo i prinsippet er temmelig sexistisk i seg selv. En humanist kobler ikke "kjønn" eller "rase" med moralske kvaliteter og/eller kognitive evner. Jeg hadde sett den strukturelle likheten hvis jeg hadde vært enig i premissene dine, men det er jeg ikke! Det blir noe vanskelig å møtes da.. Med fare for å gjenta meg sjøl: Jeg mener du oppfatter begrepsinnholdet feil. Feminismen tar ikke utgangspunkt i at det ene kjønnet på noe område er bedre enn det andre. Jeg har likevel sett enkelte såkalte "livmorsfeminister" hevde at kvinnen av natur er sosialt klokere, men jeg har et klart inntrykk av at disse er i mindretall. Jeg er for øvrig den første til å kritisere disse. Om termen "feminisme" er nødvendig: Kanskje, kanskje ikke, men jeg vil ikke umiddelbart avvise den. Ting kan ses i ulike perspektiver. Sett i et kjønnsperspektiv, ser man at maktforholdene i denne verden er høyst ubalansert, bl.a. mellom kjønnene. To grupper: menn og kvinner. Den siste er kraftig undertrykt. Sett i et annet perspektiv, ser man også at fattige sulter, ikke rike. En humanist vil bekjempe alt dette, men det vil også en feminist og en egalitarist. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.