Gjest Mr Papp Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Jeg ser av ditt innlegg at vi ikke er helt uenige -- dog må det sies at jeg mener "humanist" er langt mer inkluderende enn "feminist". Like lite som jeg tror en "maskulinist" ville kjempe for kvinners rettigheter, tror jeg en feminist ville kjempe for menns rettigheter. Jeg er humanist fordi jeg vil kjempe for alle menneskers rettigheter -- uavhengig av kjønn. Jeg tror den som spurte har fått meget å tenke på. Og det var vel det viktigste. God aften... Jeg er også humanist fordi jeg mener at ethvert individ er et mål i seg sjøl. Sånn sett har denne diskusjonen dreid mer i retning av kamp om definisjonene. (Surprise, surprise..) Ellers er jeg enig med deg i at kvinnebevegelsen ikke har vært flinke nok til å se at ulike former for undertrykking (f.eks. vold mot menn utført av menn, kvinner, hvem som helst) hører sammen. (Bortsett fra sosialistfeminister vil noen understreke, men jeg vil være enig med den som hevder at sosialistfeminismen i utgangspunktet er for ekskluderende.) OK, da har jeg også sagt mitt. God aften. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Hva gjør deg mer til feminist enn til humanist? At jeg brenner for kvinners rettigheter. 0 Siter
Meg1365380063 Skrevet 16. februar 2005 Skrevet 16. februar 2005 Som feminist er jeg uenig med de som hevder at feminister jobber for å gjøre kvinner like menn. Det er ingen grunn til at kvinner MÅ være like menn. Jeg sier ikke dette fordi jeg skulle mene at menn ikke er bra nok. Og jeg sier det heller ikke fordi jeg mener det kvinnelige er så himla unikt og skal ha en særegen status. For meg handler det om likeverd. Like muligheter, like rettigheter, like plikter, like sjanser, lik verdi og status. Men samtidig må man anerkjenne - og dermed ta hensyn til visse forskjeller. Noen er biologiske, og vanskeligere å modifisere. Andre er sosialt betinget, og dermed mye enklere å gjøre en slutt på. Men kjønnsforskjell behøver ikke å være noe negativt, så lenge det ikke fører til hierarki og rangering. Det er jo mye mer akseptert med individuelle forskjeller, for eksempel. Jeg mener at det er så sterke forskjeller mellom INDIVID at det er umulig å snakke om likestilling i den forstand at alle skal være like. For meg handler feminisme om å jobbe for å motbevise mytene og å sette kvinnen på samme linje som menn. Altså at hun ikke skal være underordnet eller sett på som noe annet eller den andre. Men for meg som feminist er det også viktig å jobbe for mannen (til de av dere som hevder at feminister ikke bryr seg om menn: Slutt å generalisere!) og å forstå mannen. Like lite som man kan snakke om hva kvinnen i entall er, kan vi snakke om mannen i entall. Det mannlige, det kvinnelige - det finnes ikke. Det er viktig med mannsforskning, for å forstå hvordan menn opplever sine roller og forventninger, og hvordan maskuliniteter konstrueres. Menn og kvinner kan ikke jobbe på hver sin kant med sine kjønnskamper. Vi må samarbeide. Menn og kvinner skal faktisk bo på samme planet og fungere sammen i samfunnet. Vi er ikke vesensforskjellige - vi har bare blitt sosialisert og verdsatt forskjellig. Det er ulike føringer som er sterkt kjønnede, som dermed koder hvordan en ekte mann og en ekte kvinne skal være. Det er denne kodingen som må til livs. Samt en anerkjennelse av at det finnes flere maskuliniteter og flere femininiteter. Du spør også hvor mange feminismer som finnes. Det kommer jo an på om du mener i dag eller gjennom historien. Jeg verken kan eller vil gi deg et tall. På den ene siden kan man si at det finnes like mange feminismer som det finnes feminister, fordi alle kvinner har forskjellige liv og dermed forskjellige agendaer for sitt feministiske engasjement. På den annen side kan man si at det bare finnes én feminisme, for når det kommer til alt så handler all feminisme om kvinnens situasjon her på jorda. Men det finnes i hvert fall en del hovedretninger, utifra hva slags teoretisk utgangspunkt man har, hvordan man jobber, hva målet er, også videre. Forskjellsfeminister og likhetsfeminister er to kategorier, poststrukturalistisk feminisme en annen. Marxistisk feminisme er kanskje ikke veldig 2005, men er der. Rettighetsfeminisme hører kanskje mer til den franske revolusjonen og den tid, men var og er et grunnlag for dagens kvinnebevegelser. Hvis du vil ha litteraturtips for å lese selv og lære mer er det bare å si ifra. 0 Siter
Lurveline Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Er ikke dette mer en *humanist*? En humanist er vel heller en som legger vekt på livssyn som menneskets egenverdi og verdier som frihet, rett og sannhet. 0 Siter
flisa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Kvinner og jenter har og er undertrykt av menn. Dette handler om vold, politisk og sosial undertrykking, færre rettigheter, mindre respekt, lavere lønn og annet i arbeidsliv, færre muligheter m.m. En feminist er kort sagt en som ser det som en selvfølge at alle mennesker, uavhengig av kjønn og status, skal respekteres og ha like muligheter og rettigheter når det gjelder skole, arbeide, familie, samfunnsliv, politisk liv osv. Ingen skal begrenses og undertrykkes på grunn av sitt kjønn, her: det undertrykte kjønn, altså kvinner. Komisk nok er det endel som da tror at dette betyr at alle må gjøre alt. Feminisme betyr kort og godt: Alle skal ha muligheten til å velge og ikke pålegges innskrenkninger på grunn av kjønn. Kvinnen er ikke det andre kjønn, kvinnen er subjekt på linje med menn. Betyr det at en mann kan være feminist om han deler de tankene? 0 Siter
flisa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Som feminist er jeg uenig med de som hevder at feminister jobber for å gjøre kvinner like menn. Det er ingen grunn til at kvinner MÅ være like menn. Jeg sier ikke dette fordi jeg skulle mene at menn ikke er bra nok. Og jeg sier det heller ikke fordi jeg mener det kvinnelige er så himla unikt og skal ha en særegen status. For meg handler det om likeverd. Like muligheter, like rettigheter, like plikter, like sjanser, lik verdi og status. Men samtidig må man anerkjenne - og dermed ta hensyn til visse forskjeller. Noen er biologiske, og vanskeligere å modifisere. Andre er sosialt betinget, og dermed mye enklere å gjøre en slutt på. Men kjønnsforskjell behøver ikke å være noe negativt, så lenge det ikke fører til hierarki og rangering. Det er jo mye mer akseptert med individuelle forskjeller, for eksempel. Jeg mener at det er så sterke forskjeller mellom INDIVID at det er umulig å snakke om likestilling i den forstand at alle skal være like. For meg handler feminisme om å jobbe for å motbevise mytene og å sette kvinnen på samme linje som menn. Altså at hun ikke skal være underordnet eller sett på som noe annet eller den andre. Men for meg som feminist er det også viktig å jobbe for mannen (til de av dere som hevder at feminister ikke bryr seg om menn: Slutt å generalisere!) og å forstå mannen. Like lite som man kan snakke om hva kvinnen i entall er, kan vi snakke om mannen i entall. Det mannlige, det kvinnelige - det finnes ikke. Det er viktig med mannsforskning, for å forstå hvordan menn opplever sine roller og forventninger, og hvordan maskuliniteter konstrueres. Menn og kvinner kan ikke jobbe på hver sin kant med sine kjønnskamper. Vi må samarbeide. Menn og kvinner skal faktisk bo på samme planet og fungere sammen i samfunnet. Vi er ikke vesensforskjellige - vi har bare blitt sosialisert og verdsatt forskjellig. Det er ulike føringer som er sterkt kjønnede, som dermed koder hvordan en ekte mann og en ekte kvinne skal være. Det er denne kodingen som må til livs. Samt en anerkjennelse av at det finnes flere maskuliniteter og flere femininiteter. Du spør også hvor mange feminismer som finnes. Det kommer jo an på om du mener i dag eller gjennom historien. Jeg verken kan eller vil gi deg et tall. På den ene siden kan man si at det finnes like mange feminismer som det finnes feminister, fordi alle kvinner har forskjellige liv og dermed forskjellige agendaer for sitt feministiske engasjement. På den annen side kan man si at det bare finnes én feminisme, for når det kommer til alt så handler all feminisme om kvinnens situasjon her på jorda. Men det finnes i hvert fall en del hovedretninger, utifra hva slags teoretisk utgangspunkt man har, hvordan man jobber, hva målet er, også videre. Forskjellsfeminister og likhetsfeminister er to kategorier, poststrukturalistisk feminisme en annen. Marxistisk feminisme er kanskje ikke veldig 2005, men er der. Rettighetsfeminisme hører kanskje mer til den franske revolusjonen og den tid, men var og er et grunnlag for dagens kvinnebevegelser. Hvis du vil ha litteraturtips for å lese selv og lære mer er det bare å si ifra. Du sier; "Det mannlige, det kvinnelige - det finnes ikke. " Klart det gjør! 0 Siter
Velouria Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Betyr det at en mann kan være feminist om han deler de tankene? Ja, menn kan selvsagt være feminister. 0 Siter
Meg1365380063 Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Du sier; "Det mannlige, det kvinnelige - det finnes ikke. " Klart det gjør! Nei, jeg mener at det ikke gjør det. Hmm.. Hvordan skrives det rent grammatisk... Jeg mener det finnes kvinneliger og mannliger. Men jeg tror ikke på en kvinnelighet i entall - noe stabilt og uforanderlig som siden tidenes morgen alltid har vært kvinnelig og det alene. Jeg tror ikke på at det finnes en sann mannlig essens utelukkende for mannen. Jeg tror ikke på at definisjonen av hva som er kvinnelig er stabil. Det holder jo med å se noen tiår tilbake i historien, så ser vi at hva som er regnet som en kvinne og en mann har forandret seg drastisk. Derfor mener jeg at man ikke kan snakke om det kvinnelige: Fordi det konstant er i forandring, og derfor ikke finnes - i entall. Jeg kan for så vidt være med på å snakke om kvinneliger og mannliger - altså i flertall. Fordi det har vært forskjeller gjennom historien, fordi det er forskjeller på tvers av kulturer, og fordi det er plastisk og i bevegelse. Men samtidig liker jeg ikke å snakke om det kvinnelige, fordi det er begrensende. Ja, det finnes noen forskjeller mellom menn og kvinner. Men først og fremst burde ikke de ha noen betydning! Hvilket de likevel får. Fordi du er kvinne, fordi du er mann - så forventes eller forlanges det at du skal gjøre eller mene eller planlegge ditt og datt. Det er utrolig begrensende å bli tillagt noe fordi jeg har et bestemt kjønn, og å bli fratatt andre forventninger fordi jeg ikke er det kjønnet. Kjønn burde ikke spille noen rolle, men i dagens samfunn spiller det en himla stor rolle. Derfor liker ikke jeg å snakke om at noe akkurat nå sees på som kvinnelig eller mannlig, fordi det stenger noen ute og sperrer andre inne. La egenskaper, handlinger, meninger - livet! - være kjønnsløst, så blir det enklere å være menneske her på jorden. 0 Siter
flisa Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Jeg betrakter meg selv som feminist siden jeg arbeider for kvinners rettigheter. Jeg arbeider for kvinners rett til å bestemme på lik linje og menn overalt. Jeg arbeider også for at salg av kvinner opphører, og at menn ikke har makt til å utnytte kvinnekroppen slik de gjør. Jeg ble glad i går da jeg hørte dommen over en som hadde holdt kvinner som slaver i en leilighet i Oslo, og torturert og voldtatt dem i tillegg til å selge dem til diverse menn. Jeg var helt enig med det som dommeren la til grunn. Jeg er også feminist siden jeg arbeider mot det slankehysteriet hos unge jenter, og prøver å få de til å forstå at det viktigste er å være et selvstendig, sunt individ. Og sentralt i denne trafficingsaken sitter statssekretær Rita Sletner - en FLOTT kvinne i Venstre som ikke sitter og diller - men går til aksjon. Les mer om henne her i en av mange saker hun engasjerer seg i: http://64.233.183.104/search?q=cache:Gdb_oYI1eFcJ:www.dagbladet.no/nyheter/2002/05/13/330538.html+%22rita+sletner%22+&hl=no 0 Siter
Gjest feminist Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Fra Caplex: feminisme (av lat. femina, kvinne), del av det teoretiske grunnlaget for kvinnebevegelsen; oppfatning el. bevegelse som hevder og aktivt arbeider for kvinnens likestilling med mannen. F.s røtter går tilbake til den fr. revolusjon. 0 Siter
Scholar Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 At jeg brenner for kvinners rettigheter. ...ja, og dermed er du sexist -- med mindre du også brenner for menns rettigheter. Og i så fall er begrepet "feminist" temmelig tåpelig. 0 Siter
Scholar Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 En humanist er vel heller en som legger vekt på livssyn som menneskets egenverdi og verdier som frihet, rett og sannhet. Poenget er at en humanist kjemper for alles rettigheter -- ikke bare for medlemmer av et kjønn... Det er det sexister som gjør; feminister kjemper først og fremst for kvinners rettigheter. 0 Siter
Scholar Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Fra Caplex: feminisme (av lat. femina, kvinne), del av det teoretiske grunnlaget for kvinnebevegelsen; oppfatning el. bevegelse som hevder og aktivt arbeider for kvinnens likestilling med mannen. F.s røtter går tilbake til den fr. revolusjon. Å henvise til Caplex er -- mildt sagt -- irrelevant. 0 Siter
Lurveline Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Poenget er at en humanist kjemper for alles rettigheter -- ikke bare for medlemmer av et kjønn... Det er det sexister som gjør; feminister kjemper først og fremst for kvinners rettigheter. "feminister kjemper først og fremst for kvinners rettigheter." Og det var akkurat det jeg skrev også. 0 Siter
Scholar Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 "feminister kjemper først og fremst for kvinners rettigheter." Og det var akkurat det jeg skrev også. Så da *er* altså feminismen sexistisk. Fint å få avklart det. 0 Siter
Gjest feminist Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Å henvise til Caplex er -- mildt sagt -- irrelevant. Tja, begrepsinnholdet som oppgis sammenfaller helt med mitt eget syn på hva feminisme er, nemlig en bevegelse og en oppfattning om at kvinnen er og bør være likestilt med mannen, noe kvinner historisk sett ikke har vært, og fortsatt ikke er i store deler av verden. 0 Siter
Lurveline Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Så da *er* altså feminismen sexistisk. Fint å få avklart det. Sexistisk vil si å ha et menneskesyn som går ut på at de to kjønnene har ulik verdi, oftest et kvinnediskriminerende syn . 0 Siter
Scholar Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Tja, begrepsinnholdet som oppgis sammenfaller helt med mitt eget syn på hva feminisme er, nemlig en bevegelse og en oppfattning om at kvinnen er og bør være likestilt med mannen, noe kvinner historisk sett ikke har vært, og fortsatt ikke er i store deler av verden. Hva er da forskjell på feminisme og humanisme? At du har en feilaktig oppfatning av begrepet, gjør ikke saken bedre. Ta heller en titt på hva ledende feminister, som f.eks. E.S. Fiorenza skriver -- da ser vi hva feminisme egentlig er. Å kjempe for alles rettigheter er helt naturlig for en humanist -- og er det kvinners rettigheter det skorter på, kjemper en selvsagt for disse. Interessant nok er selve begrepet "feminisme" like ekskluderende og sexistisk som f.eks. "maskulinist". 0 Siter
Scholar Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Sexistisk vil si å ha et menneskesyn som går ut på at de to kjønnene har ulik verdi, oftest et kvinnediskriminerende syn . Sludder og vås. Sexisme vil si å favorisere et av kjønnene. Humanisme er å kjempe for at både menn og kvinner skal ha de samme rettigheter. 0 Siter
Gjest feminist Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 En feminist er en sexist; hennes/hans sexisme går ut på at hun/han anser en viss type tanke som genuint feminin -- som oftest vil en feminist hevde at menn er skyld i alt det fæle, og at verden ville være mye bedre om bare kvinner hadde all makt. Kort sagt: en feminist anser kvinner for å være menn overlegen, ikke bare rent moralsk men også kognitivt sett. Meget inhuman tenkemåte -- dessverre er den blitt politisk korrekt, det er blitt populært å kalle seg feminist. Men få vet hva styggedommen er for noe Jeg er veldig uenig med deg her og mener din oppfatning av begrepet er totalt feil og misforstått. En feminist er en som ønsker at kvinner skal være likestilt med menn. En oppfatning av at kvinner er menn overlegne, eller at kvinner skal ha all makt har intet med likestilling/likeverd/feminisme å gjøre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.