Gå til innhold

Noen ganger er verden urettferdig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et vennepar som har prøvd å få barn i ett år nå uten og lykkes...

Har også en venninne som ikke er i noe fast forhold og som bare lever livet. Hun har blitt gravid og skal nå ta abort...

Skrevet

Ja, verden er urettferdig for begge de du nevner.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt er dette urettferdig. Men det finnes langt større urett og urettferdighet i verden om man skal tenke på det.

Kan fortelle om en mor jeg kjenner, hun hadde 3 sønner, alle med en svært alvorlig funksjonshemning, alle tre er døde, den yngste ble ikke mer enn 2 år, den eldste 24. To av barna døde med ca en måneds mellomrom, grunnet komplikasjoner ved sin helsetilstand. Andre får det ene friske barnet etter det andre, uten å tenke på hvor heldige de er... Er det rettferdig? Kan man tenke sånn?

Enhver må prøve å gjøre det beste ut av sin situasjon, og ikke sammenligne, det blir man bare gal av. For urettferdighet er hvor enn man snur seg, om man velger å fokusere på det.

Det jeg synes er fantastisk med denne moren som jeg nevnte, er at hun ikke er bitter, men bruker sin erfaring til støtte for andre foreldre som får barn med samme diagnose. Hun gjør det beste ut av sin situasjon, og øser av sin erfaring.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg liker ikke sånne sammenligninger. Da kan man finne urettferdighet i alt. Med et perspektivet på livet vil man oppleve at livet i seg selv er grådig urettferdig.

Din venninne opplever konsekvensen av å ikke bruke skikkelig prevansjon. Det var kanskje ikke urettferdig at hennes handlinger fikk konsekvenser?

Venneparet som ikke har fått barn på ett år har vel ennå litt tid igjen før de trenger føle panikken. Utredninger er vel knapt startet. Det finnes også andre måter å bli foreldre på, så det er godt mulig de i framtiden er lykkelige foreldre.

Jeg synes urettferdighet ligger i at noen gjør noe aktivt for å skape denne urettferdigheten. Om jeg gir mer til ett av barna mine enn den andre er det urettferdig.

Det er ikke sånn at om et menneske ikke ønsker seg barnet sitt, så har hun brukt opp et barn som det barnløse paret kunne hatt.

Skrevet

Jeg liker ikke sånne sammenligninger. Da kan man finne urettferdighet i alt. Med et perspektivet på livet vil man oppleve at livet i seg selv er grådig urettferdig.

Din venninne opplever konsekvensen av å ikke bruke skikkelig prevansjon. Det var kanskje ikke urettferdig at hennes handlinger fikk konsekvenser?

Venneparet som ikke har fått barn på ett år har vel ennå litt tid igjen før de trenger føle panikken. Utredninger er vel knapt startet. Det finnes også andre måter å bli foreldre på, så det er godt mulig de i framtiden er lykkelige foreldre.

Jeg synes urettferdighet ligger i at noen gjør noe aktivt for å skape denne urettferdigheten. Om jeg gir mer til ett av barna mine enn den andre er det urettferdig.

Det er ikke sånn at om et menneske ikke ønsker seg barnet sitt, så har hun brukt opp et barn som det barnløse paret kunne hatt.

"Det er ikke sånn at om et menneske ikke ønsker seg barnet sitt, så har hun brukt opp et barn som det barnløse paret kunne hatt. "

Godt sagt!

Skrevet

Ja, verden er urettferdig for begge de du nevner.

Med vennlig hilsen

Enig.

Skrevet

"Det er ikke sånn at om et menneske ikke ønsker seg barnet sitt, så har hun brukt opp et barn som det barnløse paret kunne hatt."

Det er riktig, men det hender jeg tenker tanken at det er synd det er så høye abort-tall i Norge. Når barnløse ønsker å adoptere er det uhyre sjelden at det er norske barn tilgjengelig...

Skrevet

Godt skrevet. Fikk fram mange gode poeng der.

Skrevet

"Det er ikke sånn at om et menneske ikke ønsker seg barnet sitt, så har hun brukt opp et barn som det barnløse paret kunne hatt."

Det er riktig, men det hender jeg tenker tanken at det er synd det er så høye abort-tall i Norge. Når barnløse ønsker å adoptere er det uhyre sjelden at det er norske barn tilgjengelig...

Tviler på at det ville blitt så veldig mange barn "tilgjengelige" for adopsjon selv om færre tok abort.

I USA f.eks., der det er mer vanlig med adopsjon av innenlandske barn, dreier det seg veldig ofte om tenåringsmødre.

I Norge har antall aborter blant tenåringene sunket.

Tror det er mer vanlig at abort tas av gifte kvinner som allerede har flere barn enn at tenårsingsjenter tar det.

fei1365380229
Skrevet

Det kunne kanskje vært flere norske barn som ble adoptert bort fordi de har "dårlige" foreldre. Men jeg syns ikke at noen som ikke ønsker seg barn skal gå gravide i 9 måneder, kanskje være masse syke, legge på seg, bli sett ned på av andre, få et følelsesmessig forhold til dette livet inni magen, fordi de heller kunne adoptert det bort i steden for å ha tatt abort.

Skrevet

Tviler på at det ville blitt så veldig mange barn "tilgjengelige" for adopsjon selv om færre tok abort.

I USA f.eks., der det er mer vanlig med adopsjon av innenlandske barn, dreier det seg veldig ofte om tenåringsmødre.

I Norge har antall aborter blant tenåringene sunket.

Tror det er mer vanlig at abort tas av gifte kvinner som allerede har flere barn enn at tenårsingsjenter tar det.

"Tror det er mer vanlig at abort tas av gifte kvinner som allerede har flere barn enn at tenårsingsjenter tar det."

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være mer naturlig for en tenåringsjente å adoptere bort barnet sitt i stedet for å ta abort enn for gifte flerbarnsmødre?

Skrevet

Det kunne kanskje vært flere norske barn som ble adoptert bort fordi de har "dårlige" foreldre. Men jeg syns ikke at noen som ikke ønsker seg barn skal gå gravide i 9 måneder, kanskje være masse syke, legge på seg, bli sett ned på av andre, få et følelsesmessig forhold til dette livet inni magen, fordi de heller kunne adoptert det bort i steden for å ha tatt abort.

Nå var det nylig flere oppslag i avisene om kvinner som slet psykisk i mange år etter en abort de ble presset til å ta av barnefaren.

For denne gruppen ville kanskje adopsjon vært et bedre alternativ?

skorpionfisken
Skrevet

Likevel er det barn nok rundt i verden som trenger foreldre. Det er foreldreknapphet, ikke barneknapphet.

Vi klarer oss fint med de utenlandske barna. Selv har jeg en nydelig jente fra Kina.

Skrevet

"Tror det er mer vanlig at abort tas av gifte kvinner som allerede har flere barn enn at tenårsingsjenter tar det."

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være mer naturlig for en tenåringsjente å adoptere bort barnet sitt i stedet for å ta abort enn for gifte flerbarnsmødre?

Nå ville ikke jeg brukt ordet naturlig om det å bortadoptere barnet sitt - uansett.

Men jeg er ikke et sekund i tvil om at det - ihvertfall i vår rike del av verden - er vanskeligere å adoptere bort en attpåklatt som er født inn i et etablert parforhold med flere barn enn det er for en ung jente som kanskje ikke har kjæreste en gang og fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa.

Men hvis du overhodet ikke kan se at disse to situasjonene er ulike, så er det ingen grunn til å fortsette å diskutere dette! ;-)

Skrevet

Nå var det nylig flere oppslag i avisene om kvinner som slet psykisk i mange år etter en abort de ble presset til å ta av barnefaren.

Da hadde de kanskje slitt psykisk i mange år fordi de hadde følt seg tvunget til å adoptere bort barnet sitt - kanskje pga press fra barnefaren.

Skrevet

Det mener du ikke?

Det er selvsagt enda vanskeligere for en som allerede har flere barn, er i et etablert forhold, hennes barn og alle andre ser hun er gravid (hun kan ikke reise bort siste halvdel av svangerskapet hvis hun har barn hjemme), og så adopterer hun bort en av søsknene?

Selvsagt er dette enda vanskeligere enn for en 16-åring som får støtte av sine foreldre til å reise bort et semester / skoleår til en annen skole, føder et barn som adopteres bort og som reiser hjem til sitt vanlige liv.

Jeg sier ikke at siste senario er enkelt, men tror ikke noen mener oppriktig at første senario ikke er enda vanskeligere.

fei1365380229
Skrevet

Tror faktisk de ville sliti mer om de hadde visst de hadde et barn et sted som de hadde adoptert bort.

Selvfølgelig er det forferdelig når kvinner blir presset av barnefaren, men disse barna hadde nok ikke blitt adoptert bort hvis kvinnene ikke hadde tatt abort. I Norge er det heldigvis gode ordninger og helt legitimt å være alenemor.

Skrevet

Likevel er det barn nok rundt i verden som trenger foreldre. Det er foreldreknapphet, ikke barneknapphet.

Vi klarer oss fint med de utenlandske barna. Selv har jeg en nydelig jente fra Kina.

Tviler ikke på at du har en nydelig datter fra Kina.

Likevel kan det være barnløse som ønsker å adoptere barn der det i ettertid ikke alltid er åpenbart at barna er adoptert.

Skrevet

Det mener du ikke?

Det er selvsagt enda vanskeligere for en som allerede har flere barn, er i et etablert forhold, hennes barn og alle andre ser hun er gravid (hun kan ikke reise bort siste halvdel av svangerskapet hvis hun har barn hjemme), og så adopterer hun bort en av søsknene?

Selvsagt er dette enda vanskeligere enn for en 16-åring som får støtte av sine foreldre til å reise bort et semester / skoleår til en annen skole, føder et barn som adopteres bort og som reiser hjem til sitt vanlige liv.

Jeg sier ikke at siste senario er enkelt, men tror ikke noen mener oppriktig at første senario ikke er enda vanskeligere.

Men for en som alt har vært mor, og erfart hva spiren i magen ville kunne ha blitt, må det da være fryktelig vanskelig å ta abort?

Skrevet

Tviler ikke på at du har en nydelig datter fra Kina.

Likevel kan det være barnløse som ønsker å adoptere barn der det i ettertid ikke alltid er åpenbart at barna er adoptert.

Åpenbart for hvem? Barnet selv? Naboene, sladrekjerrringe og lokalsamfunnet?

Eller er det noen helt andre du tenker på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...