Sør Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Er det tull å svade å si at om man tillater noe ett sted, åpner det for å tillate det andre steder også? Og ikke minst, om man pålegger noen noe ett sted, osv... Du har jo nettopp innrømmet at det ikke er noen som pålegger noen noe som helst. Et firma jeg vet om har et svømmebasseng for de ansatte. Betyr det at de ikke bør gjøre det, fordi da kan alle ansatte i alle andre firma kreve et svømmebasseng? 0 Siter
Sør Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Det slår meg at du er veldig opptatt av påstander, og her-og-nå effekten... Ser du aldri langtidsvirkninger? Og ikke minst, setter du aldri ting i litt perspektiv for å forstå dem bedre? Jo, det er nettopp det jeg gjør, og derfor er det viktig å verne om religionsfrihet i et samfunn. Alternativet er land som Iran, Afghanistan under Taliban, Sovjet, og lignende. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Du har jo nettopp innrømmet at det ikke er noen som pålegger noen noe som helst. Et firma jeg vet om har et svømmebasseng for de ansatte. Betyr det at de ikke bør gjøre det, fordi da kan alle ansatte i alle andre firma kreve et svømmebasseng? Med et slikt krav kan det lett komme pålegg. Oslo Taxi ønsker ikke å tilrettelegge for bønnerom, ansatte går til sak for å få gjennomslag, OT blir dømt til (dermed pålagt) fremskaffe et bønnerom. Resultat & konsekvenser; 1 - andre trosretninger krever samme behandling, og det må opprettes rom for jøder, kristne, hinduer, buddister, etc i tillegg. (Beklager de jeg glemte) 2 - muslimer i andre firmaer bruker denne dommen som presedens, og krever det samme fra sin arbeidsgiver. 3 - arbeidsgivere vegrer seg for å ansette muslimer fordi de vet de kan kreve dette. 4 - muslimer og andre trosretninger på samme arbeidsplass havner i konflikt pga forskjellsbehandling = dårlig miljø etc... Det er ikke bønnerommet i seg selv det er noe galt med, har man plass til dette, greit nok. Men når man nå har valgt å _ikke_ ha det, så er det farlig å pålegge noen å ha det. Og ingen har pålagt noen noe, men det _kan_ komme slik dette fremstilles. Bedre å være litt føre var synes jeg, se konsekvens og resultat før man evnt. gjennomfører noe sånt. See? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Du har jo nettopp innrømmet at det ikke er noen som pålegger noen noe som helst. Et firma jeg vet om har et svømmebasseng for de ansatte. Betyr det at de ikke bør gjøre det, fordi da kan alle ansatte i alle andre firma kreve et svømmebasseng? Glemte å si at svært mange firmaer nå tilbyr sine ansatte goder i form av treningssentre etc, nettopp fordi dette tilbys andre steder, og fordi man ikke vil være dårligere.... 0 Siter
Goliath Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Med et slikt krav kan det lett komme pålegg. Oslo Taxi ønsker ikke å tilrettelegge for bønnerom, ansatte går til sak for å få gjennomslag, OT blir dømt til (dermed pålagt) fremskaffe et bønnerom. Resultat & konsekvenser; 1 - andre trosretninger krever samme behandling, og det må opprettes rom for jøder, kristne, hinduer, buddister, etc i tillegg. (Beklager de jeg glemte) 2 - muslimer i andre firmaer bruker denne dommen som presedens, og krever det samme fra sin arbeidsgiver. 3 - arbeidsgivere vegrer seg for å ansette muslimer fordi de vet de kan kreve dette. 4 - muslimer og andre trosretninger på samme arbeidsplass havner i konflikt pga forskjellsbehandling = dårlig miljø etc... Det er ikke bønnerommet i seg selv det er noe galt med, har man plass til dette, greit nok. Men når man nå har valgt å _ikke_ ha det, så er det farlig å pålegge noen å ha det. Og ingen har pålagt noen noe, men det _kan_ komme slik dette fremstilles. Bedre å være litt føre var synes jeg, se konsekvens og resultat før man evnt. gjennomfører noe sånt. See? Godt resonert:-) 0 Siter
Sør Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Med et slikt krav kan det lett komme pålegg. Oslo Taxi ønsker ikke å tilrettelegge for bønnerom, ansatte går til sak for å få gjennomslag, OT blir dømt til (dermed pålagt) fremskaffe et bønnerom. Resultat & konsekvenser; 1 - andre trosretninger krever samme behandling, og det må opprettes rom for jøder, kristne, hinduer, buddister, etc i tillegg. (Beklager de jeg glemte) 2 - muslimer i andre firmaer bruker denne dommen som presedens, og krever det samme fra sin arbeidsgiver. 3 - arbeidsgivere vegrer seg for å ansette muslimer fordi de vet de kan kreve dette. 4 - muslimer og andre trosretninger på samme arbeidsplass havner i konflikt pga forskjellsbehandling = dårlig miljø etc... Det er ikke bønnerommet i seg selv det er noe galt med, har man plass til dette, greit nok. Men når man nå har valgt å _ikke_ ha det, så er det farlig å pålegge noen å ha det. Og ingen har pålagt noen noe, men det _kan_ komme slik dette fremstilles. Bedre å være litt føre var synes jeg, se konsekvens og resultat før man evnt. gjennomfører noe sånt. See? Jada, og det kan (bare man er paranoid nok) komme pålegg om svømmebasseng også. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Og det er bare _minst_! Vi jobber i 24 etasje, så her tar det minst ett kvarter å røyke. Det blir en halvtime med to røyk om dagen, 2,5 timer i uken, ti timer i mnd. Med 11 mndr på jobb, blir det 110 timer! Det er jo faktisk tre ferieuker det.... Dette er en sak for politikeren!! Ja til å danne et nytt parti som tar nordmenn på alvor! 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Dette er en sak for politikeren!! Ja til å danne et nytt parti som tar nordmenn på alvor! *ler* Sånne politikere finnes ikke 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Jada, og det kan (bare man er paranoid nok) komme pålegg om svømmebasseng også. Ja, det kan det. Men om et firma selv _velger_ å ha basseng, så er det en annen sak. Her er det snakk om at et firma har valgt å _ikke_ ha bønnerom/basseng - og da er saken en annen. Du som er så opptatt av rettigheter må vel vite forskjellen på selvvalgt og pålagt? Posten har _valgt_ å ha bønnerom til sine ansatte, ett rom for alle religioner - dem om det. Det er _ikke_ det samme som om Oslo Taxi blir _pålagt_ å ha det på Gardermoen, fordi sjåførene mener de bør ha det. Ser du forskjellen? Diskusjonen går på om arbeidstakere skal kunne kreve goder av arbeidsgiverne sine. Det være seg gratis kaffe, basseng, bønnerom, utdannelse - hva som helst. De aller aller fleste firmaer har jo frynsegoder for sine ansatte, så også Oslo Taxi, men akkurat dette ville de ikke være med på, og det må arbeidstakerne respektere. Det handler ikke om å ikke ha respekt for de ansattes religion, det handler om hvor langt man skal strekke seg for de ansatte før det ikke er å betegne som rimelig lenger. Og som sagt; jeg har ingenting imot bønnerom, uansett religion. Jeg er imot at ansatte skal kunne kreve å få denne typen tilretteleggelser på arbeidsplassen. Kanskje jeg som kvinne skulle vurdere å ha kreve et eget kvinnerom? Et rom med dempet belysning, duftlys og rolig musikk. Og gjerne ubegrenset tilgang på sjokolade og lettbrus. Et rom som jeg kan gå inn i ti minutter to ganger daglig for å kontakte mitt indre jeg, og kjenne på mine kvinnelige sanser. Ville det vært urimelig synes du? Jeg er sikker på at jentene på jobben min ville synes det var et kjempeforslag! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 *ler* Sånne politikere finnes ikke Vi får vel starte vårt egent parti. DOL-partiet 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Vi får vel starte vårt egent parti. DOL-partiet Ok, fritt for sjef! Men hva skal vi gjøre med de som ikke er enige med oss? De får ikke være med å leke.... Vi vil bare ha med de vi liker Og ingen røykere! 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Ok, fritt for sjef! Men hva skal vi gjøre med de som ikke er enige med oss? De får ikke være med å leke.... Vi vil bare ha med de vi liker Og ingen røykere! Vi må selvfølgelig ha audition får å luke ut de som ikke passer inn. Nå i disse Idol-tider så kan vi være dommere og bestemme hvem som skal gå videre. Viktig å ha et parti der man er på bølgelengde (les: har samme mening som oss) 0 Siter
Sør Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Ja, det kan det. Men om et firma selv _velger_ å ha basseng, så er det en annen sak. Her er det snakk om at et firma har valgt å _ikke_ ha bønnerom/basseng - og da er saken en annen. Du som er så opptatt av rettigheter må vel vite forskjellen på selvvalgt og pålagt? Posten har _valgt_ å ha bønnerom til sine ansatte, ett rom for alle religioner - dem om det. Det er _ikke_ det samme som om Oslo Taxi blir _pålagt_ å ha det på Gardermoen, fordi sjåførene mener de bør ha det. Ser du forskjellen? Diskusjonen går på om arbeidstakere skal kunne kreve goder av arbeidsgiverne sine. Det være seg gratis kaffe, basseng, bønnerom, utdannelse - hva som helst. De aller aller fleste firmaer har jo frynsegoder for sine ansatte, så også Oslo Taxi, men akkurat dette ville de ikke være med på, og det må arbeidstakerne respektere. Det handler ikke om å ikke ha respekt for de ansattes religion, det handler om hvor langt man skal strekke seg for de ansatte før det ikke er å betegne som rimelig lenger. Og som sagt; jeg har ingenting imot bønnerom, uansett religion. Jeg er imot at ansatte skal kunne kreve å få denne typen tilretteleggelser på arbeidsplassen. Kanskje jeg som kvinne skulle vurdere å ha kreve et eget kvinnerom? Et rom med dempet belysning, duftlys og rolig musikk. Og gjerne ubegrenset tilgang på sjokolade og lettbrus. Et rom som jeg kan gå inn i ti minutter to ganger daglig for å kontakte mitt indre jeg, og kjenne på mine kvinnelige sanser. Ville det vært urimelig synes du? Jeg er sikker på at jentene på jobben min ville synes det var et kjempeforslag! Du skriver: "Du som er så opptatt av rettigheter må vel vite forskjellen på selvvalgt og pålagt?" Du har nettopp innrømmet at det ikke er pålagt. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Vi må selvfølgelig ha audition får å luke ut de som ikke passer inn. Nå i disse Idol-tider så kan vi være dommere og bestemme hvem som skal gå videre. Viktig å ha et parti der man er på bølgelengde (les: har samme mening som oss) håhå - dette skal bli så moro! Kan vi si akkurat hva vi mener til dem da? Om hva de har på seg, og alt mulig? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Du skriver: "Du som er så opptatt av rettigheter må vel vite forskjellen på selvvalgt og pålagt?" Du har nettopp innrømmet at det ikke er pålagt. Leser du ikke hva jeg skriver?? Jeg sier - Oslo Taxi har sagt "nei, det blir ikke bønnerom". Men slik denne saken utvikler seg nå, så _KAN_ det gå mot søksmål mot dem, og med søksmål er det alltid risiko for tap. Dermed blir de pålagt. Jeg vet du ikke er dum, så nå er du bare vanskeligere enn vanlig. Trodde jeg hadde tatt opp dette med deg tidligere? At du måtte holde deg til saken og ikke fokusere på idiotiske ting som at man er paranoid dersom man ser en mulig konsekvens av noe. Kanskje ikke... I så fall; Når man diskuterer noe er det viktig å holde seg til tema. Dersom noen sier at en mulig konsekvens av dette kan være sånn eller slik - må man enten komme med motstridende konsekvenser dersom forslaget ikke får gjennomslag, eller motstride konsekvensene. Ikke beskylde folk som setter ting i perspektiv for å være paranoide. På track? 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 håhå - dette skal bli så moro! Kan vi si akkurat hva vi mener til dem da? Om hva de har på seg, og alt mulig? Selvfølgelig kan vi kommentere klærne. Klær sier jo masse om personligheten. Så det blir jo en viktig faktor. Vi kan si hva som helst! Tor Milde kan bare gå å legge seg!! 0 Siter
Sør Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Leser du ikke hva jeg skriver?? Jeg sier - Oslo Taxi har sagt "nei, det blir ikke bønnerom". Men slik denne saken utvikler seg nå, så _KAN_ det gå mot søksmål mot dem, og med søksmål er det alltid risiko for tap. Dermed blir de pålagt. Jeg vet du ikke er dum, så nå er du bare vanskeligere enn vanlig. Trodde jeg hadde tatt opp dette med deg tidligere? At du måtte holde deg til saken og ikke fokusere på idiotiske ting som at man er paranoid dersom man ser en mulig konsekvens av noe. Kanskje ikke... I så fall; Når man diskuterer noe er det viktig å holde seg til tema. Dersom noen sier at en mulig konsekvens av dette kan være sånn eller slik - må man enten komme med motstridende konsekvenser dersom forslaget ikke får gjennomslag, eller motstride konsekvensene. Ikke beskylde folk som setter ting i perspektiv for å være paranoide. På track? Ja, det er jo mulig at de blir pålagt svømmebasseng også. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Selvfølgelig kan vi kommentere klærne. Klær sier jo masse om personligheten. Så det blir jo en viktig faktor. Vi kan si hva som helst! Tor Milde kan bare gå å legge seg!! Kult! Jeg gleder meg skikkelig! Har vi noe bra navn da? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Ja, det er jo mulig at de blir pålagt svømmebasseng også. Ja, det er mulig. Og det er det jeg sier - det er ingen bra tendens. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 17. februar 2005 Skrevet 17. februar 2005 Kult! Jeg gleder meg skikkelig! Har vi noe bra navn da? Dette blir råbra!! Navn ja.. det var verre. Må neste tenke litt på den. Har du forslag? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.