Gå til innhold

Muslimer igjen:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Det er vel velkjent?

Med vennlig hilsen

Dette hadde jeg ingen anelse om:)

Dårlig oppdatert jeg da, vel, vel:-)

Skrevet

Dette hadde jeg ingen anelse om:)

Dårlig oppdatert jeg da, vel, vel:-)

Hei,

En annen sak er at Beethoven var ateist, og etter at noen venner hadde invitert en prest da han lå på dødsleiet, og presten var ferdig, så sa han:

"Smil venner, komedien er over!"

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

En annen sak er at Beethoven var ateist, og etter at noen venner hadde invitert en prest da han lå på dødsleiet, og presten var ferdig, så sa han:

Med vennlig hilsen

Visste ikke det heller jeg:-) å jeg som trodde jeg visste alt!! hehe

Skrevet

Den samme Yngvar Ustvedt som er kilde til denne påstanden, presterer også å hevde at Wergeland døde av lungekreft. Diagnosen de fleste andre er enige om er - lungebetennelse!

Noen hevder også at Darwin, utviklingslærens far, ble kristen på sitt dødsleie, så en kan jo tro hva en vil.

Det gjør i hvert fall jeg.

Skrevet

Den samme Yngvar Ustvedt som er kilde til denne påstanden, presterer også å hevde at Wergeland døde av lungekreft. Diagnosen de fleste andre er enige om er - lungebetennelse!

Noen hevder også at Darwin, utviklingslærens far, ble kristen på sitt dødsleie, så en kan jo tro hva en vil.

Det gjør i hvert fall jeg.

så du mener dette ikke stemmer??

Gjest '!-o-!'
Skrevet

så du mener dette ikke stemmer??

Yngvar Ustvedt er neppe verdens mest troverdige kilde.

Skrevet

Yngvar Ustvedt er neppe verdens mest troverdige kilde.

aner ikke hvem mannen er, som sagt i inlegget mitt ble jeg forundret, lurte på om noen visste noe mer:-)

Skrevet

Visste ikke det heller jeg:-) å jeg som trodde jeg visste alt!! hehe

Du vet at Hamsun var nazist? ;)

Skrevet

ja de sier så;) hehe men dette med wergeland visste jeg faktisk ikke...

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

...og at Bach var svært religiøs/kristen.

Men hvor interessant slike opplysninger kan være, er vel noe usikkert.

Slikt forklarer neppe hvorfor Bach var en utrolig mye bedre komponist enn Beethoven. Ei heller Beethovens begeistring for diktatorer...

Skrevet

Ut fra det Wergeland sa på dødsleiet kan man like godt definere han som jøde eller kristen.

Har lest flere artikler om dette og Wergeland gikk aldri over til islam. Han snakket kun varmt om religionen på dødsleiet. Han gjorde det samme om jødedommen og kristendommen.

Skrevet

...og at Bach var svært religiøs/kristen.

Men hvor interessant slike opplysninger kan være, er vel noe usikkert.

Slikt forklarer neppe hvorfor Bach var en utrolig mye bedre komponist enn Beethoven. Ei heller Beethovens begeistring for diktatorer...

Var Bach mye bedre enn Beethoven? De to kan vel neppe sammenliknes, eller hva? Det eneste de har til felles, er vel at de begge var døde før vi ble født...

Personlig må jeg dog innrømme at jeg har et noe nærere forhold til Bach enn til Beethoven, men det er nok mest fordi jeg har mer sans for barokken enn romantikken sånn generelt..

Du er klar over at Bach komponerte etter "skjema", eller hva? Han er jo et ypperlig eksempel på at musikk og matematikk henger tettere sammen enn man skulle tro. Men du verden så utrolig vakker "skjemamusikk" kan være!

Hva nå dette har med muslimer å gjøre...

Skrevet

Dog en rimelig misforstått nazist. Han skjønte f.eks ikke hvorfor Hitler var ute etter jødene. Nei, han har nok blitt tilskrevet noen egenskaper han neppe hadde.

"............................"

Skrevet

Dog en rimelig misforstått nazist. Han skjønte f.eks ikke hvorfor Hitler var ute etter jødene. Nei, han har nok blitt tilskrevet noen egenskaper han neppe hadde.

Ja, det er jeg overbevisst om - han var nok en romatisk nazi - om det finnes sånne - han så bare "fordelene" med grunnideologien - han hadde vel muligens ikke internett :)

Skrevet

Jeg har kjøpt boken om han - men har ikke lest den enda - spent på den!

Skrevet

Ja, det er jeg overbevisst om - han var nok en romatisk nazi - om det finnes sånne - han så bare "fordelene" med grunnideologien - han hadde vel muligens ikke internett :)

Nepp interenett, eller helt oversikten over hva "filosofien" innebar :-)

Skrevet

Var Bach mye bedre enn Beethoven? De to kan vel neppe sammenliknes, eller hva? Det eneste de har til felles, er vel at de begge var døde før vi ble født...

Personlig må jeg dog innrømme at jeg har et noe nærere forhold til Bach enn til Beethoven, men det er nok mest fordi jeg har mer sans for barokken enn romantikken sånn generelt..

Du er klar over at Bach komponerte etter "skjema", eller hva? Han er jo et ypperlig eksempel på at musikk og matematikk henger tettere sammen enn man skulle tro. Men du verden så utrolig vakker "skjemamusikk" kan være!

Jeg tror de fleste musikkvitere vil kunne skrive under på at Bach går Beethoven en høy gang. En av de få komponistene fra denne tiden som kan matche Bach, er Schubert.

Skrevet

Beethoven tilhører ikke romantikken! ;) Han går inn under wienerklassisismen, men en del romantiske komponister tok utgangspunkt i Beethoven...

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...