Gå til innhold

Kattepensjonat eller gå løs i ferien??

Anbefalte innlegg

Gjest Humlepungen

Håper noen tar seg tid til å svare meg på dette. Har en guttepus som snart skal kastreres. Han er snart to år og er vant med å fly ute og vase rundt. I det siste har han slåss så mye så nå får jeg fjerna "nøttene" hans. Jeg har forresten omtrent null erfaring fra kattehold før.

Altså... mitt spørsmål. Har du erfaring med kattepensjonat? Er det et sted pus vil trives? Skal reise bort i 14 dager til sommeren og ønsker at han ha det best mulig. Bør jeg heller la han fly ute og få noen til å sette mat og vann på trappa her?

Fortsetter under...

Gjest Humlepungen

Ingen god ide`og sette mat ut på trappa, det blir sikkert spist av andre katter:-)

Har du ikke en god nabo eller noen i nærheten som kan hjelpe til? et kattepensjonat er sikkert bra men tror nok en katt liker seg best hjemme..

Det er ikke så mange i nabolaget som jeg kan spørre siden jeg forholdsvis nylig har flytta inn. Sukk. Jeg også vet at pus liker seg best hjemme, det er derfor jeg har skikkelig problem med å bestemme meg. Kanskje jeg skal fikse en slik katteluke i døra. Så kan pus ha hjemme alene fest med andre katter i nabolaget. Og en eller annen grevling;o)

skorpionfisken

Innstaller en kattedør sånn at han kan gå ut og inn som han selv vil. Så får du noen til å mate ham inne (og samtidig vanne blomstene).

Et par jeg kjenner var borte i en måned. Naboene så til katta, og ga den mat hver dag, og familien deres var der hver helg og var selskap for katta, tok inn post og vanna blomster. Fungerte bra, katta var mye inne og var sitt vanlige jeg da paret kom hjem etter en måned.

Det er ikke så mange i nabolaget som jeg kan spørre siden jeg forholdsvis nylig har flytta inn. Sukk. Jeg også vet at pus liker seg best hjemme, det er derfor jeg har skikkelig problem med å bestemme meg. Kanskje jeg skal fikse en slik katteluke i døra. Så kan pus ha hjemme alene fest med andre katter i nabolaget. Og en eller annen grevling;o)

hehe ja det hadde de nok likt, enda godt at du har hatt ferie før du må begynne med rengjøringen samt oppussingen:-)

Et kattepensjonat er sikkert fin det, men har ingen erfaring med det selv..

Gjest katta vår

Helt klart kattepensjonat. Han kan finne på å "flytte hjemmefra" hvis dere bare reiser fra ham selv om han får mat.

Katter er sosiale dyr, og når flokken deres forsvinner så går de på leit etter en ny.

Vi har hatt katta på pensjonat mange ganger. Han stortrives der. Blir stelt og dilla med, og får sitte og glane på de andre kattene og "synge" OOOOOOAAAAAAooooooo gjennom nettingen!! Når vi henter ham er han bestandig fet og fornøyd og maler verre.

Annonse

Gjest Humlepungen

Innstaller en kattedør sånn at han kan gå ut og inn som han selv vil. Så får du noen til å mate ham inne (og samtidig vanne blomstene).

Et par jeg kjenner var borte i en måned. Naboene så til katta, og ga den mat hver dag, og familien deres var der hver helg og var selskap for katta, tok inn post og vanna blomster. Fungerte bra, katta var mye inne og var sitt vanlige jeg da paret kom hjem etter en måned.

Kattedør er nok vel og bra så lenge vi er hjemme mesteparten av dagene. Men jeg har hørt historier der folk har kommet hjem og det har flydd flere enn en katt der og herja villt. Takk for tipsene ihvertfall. Skal prøve å smiske litt med en nabo så ho kanskje orker å mate han:o)

skorpionfisken

Kattedør er nok vel og bra så lenge vi er hjemme mesteparten av dagene. Men jeg har hørt historier der folk har kommet hjem og det har flydd flere enn en katt der og herja villt. Takk for tipsene ihvertfall. Skal prøve å smiske litt med en nabo så ho kanskje orker å mate han:o)

Dette paret bor på landet, og det er katter i nærheten der de bor, men de har aldri brukt den kattedøra.

De har derimot hatt problemer med at katta har dratt med seg inn levende mus og fugler for så å fortsette jakta innendørs.

Etter de fire ukene de var borte var eneste sporet etter det, noen fjær i et hjørne i gangen.

Gjest Humlepungen

Helt klart kattepensjonat. Han kan finne på å "flytte hjemmefra" hvis dere bare reiser fra ham selv om han får mat.

Katter er sosiale dyr, og når flokken deres forsvinner så går de på leit etter en ny.

Vi har hatt katta på pensjonat mange ganger. Han stortrives der. Blir stelt og dilla med, og får sitte og glane på de andre kattene og "synge" OOOOOOAAAAAAooooooo gjennom nettingen!! Når vi henter ham er han bestandig fet og fornøyd og maler verre.

Åå så glad jeg ble nå siden du hadde erfaring fra å ha pus på slike pensjonat.

Min største bekymring har vært at katten vår er veldig hjemmekjær(sikker som de fleste katter). Har vært redd for at han skal mistrives borte fra hjemlige trakter.

Katten min er forresten så lite interessert i lek at han ikke reagerer på leker med slik kattemynte en gang. Håper det endrer seg litt når vi tar nøttene hans. De blir vel gjerne litt mer lekne da.

Takk for svaret

Gjest katta vår

Åå så glad jeg ble nå siden du hadde erfaring fra å ha pus på slike pensjonat.

Min største bekymring har vært at katten vår er veldig hjemmekjær(sikker som de fleste katter). Har vært redd for at han skal mistrives borte fra hjemlige trakter.

Katten min er forresten så lite interessert i lek at han ikke reagerer på leker med slik kattemynte en gang. Håper det endrer seg litt når vi tar nøttene hans. De blir vel gjerne litt mer lekne da.

Takk for svaret

Vi har gjort tante av katta vår og. Han er ikke nevneverdig leken han heller og det ble ikke bedre uten nøtter. *S*

Men på pensjonatet er det mange andre katter vet du. Og DET er stas, så de glemmer hjemlengsel og tid og alt. Dessuten er de som jobber der flinke til å bruke tid på hver enkelt katt.

Kjøp i såfall en kattedør med magnetåpning. Pus bærer halsbånd med en magnet som åpner dører - nabokattene slipper ikke inn.

Før hadde vi en vanlig luke, kom hjem til traumatisert katt som hadde hatt "besøk" i dagesvis - hele huset lukta kattepiss, helt grusomt.

Vi har forresten ogås en matdispenser kjøpt på dyrebutikk, fyller den opp med tørrfor og vann og pusen klarer seg selv i en uke.

Gjest alive&kicking

Jeg har ikke katt selv, men i fjor vinter var det noen som "bare" hadde satt ut mat til katten sin og enden på visa var at han skrapte på terrassedøra vår hver dag og ville inn. Mjaua sårt og var egentlig litt "pain in the ass". Men jeg synes også synd i katten. I vårt nabolag vrimler det av katter og jeg synes ikke det er så poppis at kattene driter overalt (terrassen, inngangsparti o.l), så jeg synes kanskje at folk kan passe litt bedre på kattene sine. Og sist men ikke minst; har du "ordentlig" pass til katten din, så vet du jo at den har det bra.

Jeg har gode erfaringer fra kattepensjonat, og hadde ikke turt å la pus gå løs i ferien. Da hadde jeg brukt hele ferien på å bekymre meg for han.

Siden pus er veldig bilvandt har vi prøvd mange kattepensjonat omkring i landet. Det kattepesjonatet som er desidert best er http://www.standal.no/ Det er verdt hver en krone og pus nekter å dra når vi skal hjem. Mye kos og oppmerksomhet.

Det er også et bra et på gardermoen, men forbi oslo og nedover til moss er der et grusomt et. Pus ble ikke den samme igjen før etter 2 uker hjemme. Satt bare stille i en krok og såg ut i luften. Jeg skulle gjerne vist hva som skjedde der.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er viktig å se ann pensjonatene og høre med andre. Noen pensjonater kaster kattene i et bur på 1x1m og bare setter inn vann og mat, mens andre kanskje har større bur med luftegård. Jeg ser ann folket som driver pensjonatet og ikke burene. På de gode pensjonatene får kattene mye kos, stell og oppmerksomhet i løpet av en dag.

Lykke til!

Annonse

Det finnes visstnok kattedører som kun "godtar" egen katt, ved at egen katt har på seg et halsbånd med en sender som "låser opp" kattedøra. På den måten så kommer ingen andre katter inn. Sjekk zoologiske forretninger og nettbutikker.

Når vi var borte på sommers tid og naboene var hjemme var pusekatta ute (med mulighet for å gå under tak) og naboene satte ut mat og vann til henne. Funka helt greit det. Nå var ikke vi borte så lenge som to uker i strekk, men...

Her må du vurdere fordeler og ulemper opp mot hverandre.

Skal katten være alene, så er det en mulighet for at den stikker av fordi den tror dere har forlatt hjemmet. Sjangsene for dette varierer fra katt til katt.

På et pensjonat får den naturlig nok ikke like mye tid til å løpe rundt fritt, men den vil være i trygge omgivelser.

Selv har jeg brukt et pensjonat ved gardermoen og et i nittedal før. Men den katten var nærmest ren innekatt, så det bli litt annerldes enn en utekatt. Imidlertid vet jeg at flere har gode erfaringer med utekatter på disse pensjonatene, så lenge det ikke er snakk om mer enn et par uker.

".........................."

Gjest Humlepungen

Jeg har gode erfaringer fra kattepensjonat, og hadde ikke turt å la pus gå løs i ferien. Da hadde jeg brukt hele ferien på å bekymre meg for han.

Siden pus er veldig bilvandt har vi prøvd mange kattepensjonat omkring i landet. Det kattepesjonatet som er desidert best er http://www.standal.no/ Det er verdt hver en krone og pus nekter å dra når vi skal hjem. Mye kos og oppmerksomhet.

Det er også et bra et på gardermoen, men forbi oslo og nedover til moss er der et grusomt et. Pus ble ikke den samme igjen før etter 2 uker hjemme. Satt bare stille i en krok og såg ut i luften. Jeg skulle gjerne vist hva som skjedde der.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det er viktig å se ann pensjonatene og høre med andre. Noen pensjonater kaster kattene i et bur på 1x1m og bare setter inn vann og mat, mens andre kanskje har større bur med luftegård. Jeg ser ann folket som driver pensjonatet og ikke burene. På de gode pensjonatene får kattene mye kos, stell og oppmerksomhet i løpet av en dag.

Lykke til!

Har sjekka litt på nettet. Det nedover mot moss het det per og pia eller noe slikt? Huffa meg. Veldig bra at du advarte meg.

Skal sjekke info om det som er nærmere gardermoen. Det standal pensjonatet du nevnte virka kjempebra, men dessverre ligger det litt for langt unna.

God helg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...