Gå til innhold

Alternativ behandling ved irritable tarm syndrom?

Anbefalte innlegg

Hei,Jeg er under utredning for mageproblemer. Det er kun ultralyd av magen som gjenstår for å utelukke annen alvorlig sykdom. Alle blodprøver jeg har tatt samt aføringsprøver har vært normale. Hvis ultralyden også viser at alt er normalt regner jeg med at konklusjonen blir irritabel tarm syndrom. Plagene jeg har føyer seg greit inn i kjente symptomer på denne tilstanden. Det ser dermed ikke ut til at skolemedisinen kan hjelpe meg særlig mer. Da dukker det jo opp tanker om det finnes noe annet som kan hjelpe. Jeg har startet å mosjonere, fordi jeg tror dette hjelper, det ser slik ut også. Videre lurer jeg på om det finnes noen kjent alternativ behandling som kan ha god effekt. Hva med kosten, burde jeg f.eks prøve et annet kosthold enn det vanlige norske? Jeg føler at når magen ikke er i orden, så går det ut over humør og gir tafatthet, derfor har jeg lyst å finne ut av dette. Håper på god faglig tilbakemelding.

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Irritabel tarm syndrom er en plagsom og svært vanlig mageplage der årsaken er ukjent. Tarmen er et følsomt organ og kan reagere på stress, forstyrrelser i bakteriefloraen og være intolerant for ulike former for matvarer. Oftest anbefales å styrke bakteriefloraen i tarmen med regelmessig tilførsel av melkesyrebakterier i form av kapsler eller biola og andre syrnede melkeprodukter. Mosjon og mye fiber i kosten regnes også for å fremme god motorikk i tarmen. Vær oppmerksom på at en del mennesker kan reagere negativt på belgfrukter som erter, mais, nøtter etc og ikke alle tåler hvete like godt. Fibertilskudd i form av loppefrø eller linfrø tolereres vanligvis bra. Blant urtene er peppermynte best dokumentert ved irritabel tarm og den inntas best som te. Ved mye luft kan den eventuelt kombineres med fennikkel. Effekten kommer langsom så du må regne med å drikke tre kopper daglig i tre uker før du har full effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...