Gå til innhold

Huskjøp med forviklingar

Anbefalte innlegg

Gjest troublehereicome
Skrevet

Jeg ser ut til å være en magnet på problemer. I høst kjøpte jeg meg hus. En liten enebolig med stor tomt i ei lita bygd. I kjelleren skulle jeg ha verksted med maskiner og lager av materialer. Kjøpet ble gjort gjennom megler. Samme megler hadde solgt huset i år 2000. Det forelå ikke takst, kun egenerklæring fra selger som hadde som eneste anmerkning at det hadde kommet litt vann inn i garasjen i senere tid. I prospektet hvor det står boareal, henviser megler til en takst fra år 2000, hvor arealet et oppgitt til å være xx kvm. I prospektet stod det at det er septiktank. Egen vannbrønn på egen tomt med vannpumpe i kjelleren. Da jeg så på huset før kjøp, var deler av en fortøtningsmur med vinkel på nedsiden av tomta knekt av og falt ned på nedsiden av muren. Dette fixer jeg lett selv, tenkte jeg. Det er jo bare å hugge opp betongbiten med slegge og bruke den som fyllmasse nedenfor muren. Ikkeno problem. Jeg ble fortalt at septiken var tømt for ikke så lenge siden, så det trengte jeg ikke å tenke på på lang tid. Jeg kjøpte huset uten å få noen ytterligere opplysninger fra hverken megler eller selger. Ingenting i prospektet sa meg at det kunne være noe galt med huset.... Vel, på kontraktsmøtet, ETTER at kontrakten var undertegnet sa selger at hun brukte å få noen bønder til å tømme septiktanken... (?) Noe megleren også oppfordret meg til å gjøre. (!)Men... Da jeg flyttet inn så jeg at det var fukt i kjeller. Uffda! Her var det meningen at det skulle bli verksted. Vel, det er jo bare å montere et vifte, så blir det nok bra. (optimistisk) Magefølelsen min sa meg at jeg burde få tømt septiken før jeg flyttet inn. Som tenkt så gjort. Renovasjonsvesenet kom og tømte tanken. Som var breddfull av mannskit. Sjåføren på septikbilen kunne også opplyse at septiktanken lå i hjørnet på ovennevnte forstøtningsmur... -som det var skader på. Attpåtil stod det i renovasjonsvesenets dokumenter at tanken kun tømmes om sommeren når det er tørt. Dette grunnet bratt bakke. Forøvrig var det første gang at renovasjonsvesenet tømte denne tanken...Noen få dager gikk og høstregnet kom. Kjelleren rant full av vann. Ideen jeg hadde om å montere vifte i kjelleren for å fjerne fukt viser seg å være en særdeles ubra løsning, idet det står vann på gulvet. Ikke mulighet til å benytte kjelleren til annet enn froskeoppdrett, med andre ord. Noe jeg ikke hadde tidligere sett mulighet for ;-) Vel, Nå hadde jeg et hus med stående vann på kjellergulvet (betonggulv)og en septiktank som lå innenfor en forstøtningsmur med skader på.. Aldri så galt at det ikke kunne bli værre, må vite. Da jeg hilste på naboen på nedsiden av huset opplyste de meg om at de hadde gitt pålegg om at den forrige eieren skulle fjerne betongbiten fra muren (nå min mur) og dette hadde blitt lovt utført innen tidligsommeren år 2004. Hva?? Jeg hadde ikke blitt opplyst om dette og ble svært overrasket over å få vite at nevnte mur stod helt i grensen mellom tomtene. Attpåtil gav naboen meg beskjed om at jeg måtte tømme septiken ofte, så det ikke rant over på deres tomt. WHAT? Det var ikke noe godkjent overløp på septiktanken...Verre skulle det bli. Jeg avventet murprosjektet siden det var høst. Slike ting tar man på våren. Men.. da snøen hadde lagt seg kunne der høres et dunder og brak. Det hørtes ut som... Jodda, helt riktig! Muren veltet. Bare hjørnet med septiktanken står nå igjen. Resten ligger på naboens tomt hvor terrenget er bratt skrånende. I ptraksis vil dette si at det er bare et tidsspørsmål om når det gjenstående hjørnet på muren samt septiktanken raser ned på naboens tomt..Jeg kontaktet entreprenør og fikk overslag på utbedring av mur, drenering rundt huset og ny ordning med kloakk. Ettersom det ikke er mulig å legge septiktank med godkjent overløp er jeg nødt til å koble meg til det offentlige nettet. Total kostnad på denne pakken er satt til 260 000,- Jeg har anskaffet meg advokat og krever hevi8ng av kjøpet. Men hva hjelper det når selger er sannsynlig uten midler til å kunne ta tilbake huset? Help anyone? Har noen ideer om hva man gjør i en slik situasjon? For å gjøre det hele komplett så er det oljeforurensning i vannbrønnen, så vannet er ikke engnet til så veldig mye.... I ettertid har jeg anmodet tre ganger om å få kopi av taksten som ble gjort i år 2000, som det henvises til i prospektet på huset vedrørende boareal. Jeg får først oppgitt at "Den er ikke relevant i dag" og til slutt at "Vi har den ikke." Jeg antar at det i denne taksten finnes opplysninger om at septiktanken ikke har godkjent overløp. Dette ville ha vært en svært avgjørende faktor for meg ved kjøp av huset.. Jeg har nå hatt takstmann for takstering av huset. Han kunne opplyse meg at det for få år siden (etter 2000) var meldt naturskade på hus/tomt. Han og lensmann var på befaring etter meldte skade. Han trodde ikke forrige eier fikk erstatning for skader. Derved heller ikke utberdret noe. Spennende å kjøpe hus, gitt...........

Skrevet

Dette kjøpet får du hevet fordi det ikke er opplyst om de faktiske forhold som en huseier burde vite før han solgte eiendommen.

Gå til megler og kjør saken gjennom dem og true dem med rettsak hvis de ikke finner en løsning.

At forrige huseier ikke har midler til å gjøre om kjøpet er ikke ditt problem.

Forresten så er avsnitt en veldig fin ting:-)

Skrevet

Dette kjøpet får du hevet fordi det ikke er opplyst om de faktiske forhold som en huseier burde vite før han solgte eiendommen.

Gå til megler og kjør saken gjennom dem og true dem med rettsak hvis de ikke finner en løsning.

Enig med hver ett ord!

Gjest troublehereicome
Skrevet

Problemet er at megleren (en av de største, men ikke Notar) blir tredjepart i saken. (heter det ikke det?) De har ikke gjort jobben sin. De avviser meg totalt..

Skrevet

Problemet er at megleren (en av de største, men ikke Notar) blir tredjepart i saken. (heter det ikke det?) De har ikke gjort jobben sin. De avviser meg totalt..

Få en advokat til å hjelpe deg.

mil1365380270
Skrevet

Hadde selger eierskifteforsikring?

Skrevet

Hvorfor kommenterte du ikke det mrxx skrev om avsnitt??

Gjest troublehereicome
Skrevet

Hadde selger eierskifteforsikring?

Nope

Gjest troublehereicome
Skrevet

Hvorfor skulle jeg kommentere det?

Kommentaren var virkelig på sin plass og tatt til etterretning :-)

Skrevet

*riste på hodet*

Gjest troublehereicome
Skrevet

Få en advokat til å hjelpe deg.

Jeg har hyret advokat.

mil1365380270
Skrevet

Nope

Har du sendt klage til reklamasjonsnemden for eiendomsmeglere? Og du har advokat, ikke sant?

Gjest troublehereicome
Skrevet

Har du sendt klage til reklamasjonsnemden for eiendomsmeglere? Og du har advokat, ikke sant?

Jeg skal klage til nevnte, og, ja, jeg har advokat.

Skrevet

ÅÅ, jeg syns så synd på deg! håper du får tatt den megleren skikkelig og får hevet kjøpet.

Jeg har bygd hus 2 ganger før og skal igang nå igjen - DET er den beste måten å få seg et hus - billig på. Og da vet man om alt sjøl.

Gjest troublehereicome
Skrevet

ÅÅ, jeg syns så synd på deg! håper du får tatt den megleren skikkelig og får hevet kjøpet.

Jeg har bygd hus 2 ganger før og skal igang nå igjen - DET er den beste måten å få seg et hus - billig på. Og da vet man om alt sjøl.

Takk for litt medlidende ord :-)

God helg!

mil1365380270
Skrevet

Jeg skal klage til nevnte, og, ja, jeg har advokat.

Bra! Pass på at advokaten følger opp saken din ordentlig :-) Bare av nysgjerrighet, hva slags kontrakt har du? Var det en sånn "selges som den er"?

Veldig hyggelig og informativt om du gidder å fortelle hva som skjer i saken :-)

Lykke til!

Gjest troublehereicome
Skrevet

Bra! Pass på at advokaten følger opp saken din ordentlig :-) Bare av nysgjerrighet, hva slags kontrakt har du? Var det en sånn "selges som den er"?

Veldig hyggelig og informativt om du gidder å fortelle hva som skjer i saken :-)

Lykke til!

Jeg kjøpte huset "Som forevist"

Men det betyr ikke at selger ikke har plikt til å opplyse om forhold som hun vet om og som har betydning for salg/kjøp.

Hun unnlater elegant å skrive noe negativt i egenerklæringsskjemaet om heftelser (pålegg om fjerning av forstøtningsmur) og at det ikke er godkjent overløp på nuværende kloakk, samt at septiktanken ligger (ennå ihvertfall) innenfor forstøtningsmuren som har rast ut.

Joda, fortsettelse følger...

God helg!

mil1365380270
Skrevet

Jeg kjøpte huset "Som forevist"

Men det betyr ikke at selger ikke har plikt til å opplyse om forhold som hun vet om og som har betydning for salg/kjøp.

Hun unnlater elegant å skrive noe negativt i egenerklæringsskjemaet om heftelser (pålegg om fjerning av forstøtningsmur) og at det ikke er godkjent overløp på nuværende kloakk, samt at septiktanken ligger (ennå ihvertfall) innenfor forstøtningsmuren som har rast ut.

Joda, fortsettelse følger...

God helg!

Dumt av henne å ikke skrive noe, særlig når det er flust av vitner og dokumenter.

Du skrev at hun ikke hadde nok midler til å kjøpe tilbake eiendommen. Hvis du får hevet kjøpet, er det sånn at du skal ha tilbake pengene dine ved dom? Kemneren krever de inn for deg, eller?

Skrevet

Har ikke meglerfirmaet gjort jobben sin så har du jo en enda sterkere sak. Det er bare å kjøre på så det holder. Kjenner de som har fått reversert kjøpet bare på grunn av utsikten ble forandret kort tid etter kjøpet, så du har en sterk sak. Det viktigste nå er at du ikke gir deg.

Ut fra det lille du har skrevet virker det som om du bare ser problemer med å omgjøre kjøpet i stedenfor å se muligheter.

Gjest troublehereicome
Skrevet

Dumt av henne å ikke skrive noe, særlig når det er flust av vitner og dokumenter.

Du skrev at hun ikke hadde nok midler til å kjøpe tilbake eiendommen. Hvis du får hevet kjøpet, er det sånn at du skal ha tilbake pengene dine ved dom? Kemneren krever de inn for deg, eller?

Jeg har ikke undersøkt om dette enda. Kontaktet advokat for et par iuker siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...