Gå til innhold

Master i Norge eller England?

Anbefalte innlegg

girl-next-door
Skrevet

Jeg avslutter dette semesteret bachelorgraden min i London.

Etter sommeren planlegger jeg aa ta en master. I Norge tar denne to aar, men i London "slipper jeg unna" med ett aar.

Det er egentlig det samme for meg om jeg studerer i England eller i Norge sosialt og trivselsmessig sett.

Det jeg lurer paa er hva vil ta seg best ut. Norsk eler britisk master? Hva er lurest? Jeg klarer ikke aa bestemme meg.....

Skrevet

Det vil være forskjeller fra mastergrad til mastergrad, men i utgangspunktet er en toårig MA i Norge en grad som består av ett år med vanlige studiepoengskurs, og ett år der man skriver masteroppgaven sin. I en ettårige engelske MA er som regel oppgaven kuttet vekk, slik at en bare står igjen med en del kurs.

Ofte er det også slik at en

ettårig MA i England er et slags forberedende år til PhD, altså doktorgraden, og dermed skriver man ikke en avhandling i sin MA fordi man jo skal skrive en mens man er PhD.

For å få et skikkelig svar må du nesten se på det eksaktet innholdet i begge de alternative mastergradene før du bestemmer deg.

I tillegg er det vesentlig hva du har tenkt å gjøre senere. Ønsker du en akademisk karriere og forske videre må du veie for og i mot om du ønsker erfaring med å skrive avhandling på forhånd eller ikke, og ønsker du deg ut i et mer "ordinært" arbeidsliv bør du kanskje se etter profesjonsrettede MA-utdanninger.

Jeg ville tatt kontakt med en studieveileder ved en av universitetene i Norge for å få et skikkelig svar på spørsmålet.

girl-next-door
Skrevet

Det vil være forskjeller fra mastergrad til mastergrad, men i utgangspunktet er en toårig MA i Norge en grad som består av ett år med vanlige studiepoengskurs, og ett år der man skriver masteroppgaven sin. I en ettårige engelske MA er som regel oppgaven kuttet vekk, slik at en bare står igjen med en del kurs.

Ofte er det også slik at en