Gå til innhold

Demokrati, fred og islamisme....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei sør!

Hvorfor har du så mye imot kristendommen?

Har de kristne gjort deg noe?

Bare lurer :)

Hei,

Jeg har faktisk ikke noe mer imot kristendommen enn jeg har mot islam og andre religioner. Jeg er ateist og humanist, og en forkjemper for religionsfrihet. Det er en del både av Menneskerettighetene og av den norske Grunnlov. (Så lenge man holder seg innenfor straffeloven.)

Men når man diskuterer livssyn, så er det klart at jeg kritiserer kristendommen (og andre religioner), fordi det da er det vi diskuterer. Det er det samme som at jeg f. eks. kritiserer Senterpartiet hvis vi diskuterer politikk, og betyr selvsagt ikke at jeg "hater" de som støtter SP.

Dog er saken den at det ikke er noen muslimer her på DOL (aktive), slik at det ikke blir noen å debattere mot. Sånne "din religion er dum" innlegg når det ikke finnes noen å argumentere mot, er jo rimelig bortkastet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Jeg har faktisk ikke noe mer imot kristendommen enn jeg har mot islam og andre religioner. Jeg er ateist og humanist, og en forkjemper for religionsfrihet. Det er en del både av Menneskerettighetene og av den norske Grunnlov. (Så lenge man holder seg innenfor straffeloven.)

Men når man diskuterer livssyn, så er det klart at jeg kritiserer kristendommen (og andre religioner), fordi det da er det vi diskuterer. Det er det samme som at jeg f. eks. kritiserer Senterpartiet hvis vi diskuterer politikk, og betyr selvsagt ikke at jeg "hater" de som støtter SP.

Dog er saken den at det ikke er noen muslimer her på DOL (aktive), slik at det ikke blir noen å debattere mot. Sånne "din religion er dum" innlegg når det ikke finnes noen å argumentere mot, er jo rimelig bortkastet.

Med vennlig hilsen

Gi deg da. Det har da stadig vært innlegg fra noen muslimer her inne. Og så Taj Mahal etterlyste deg også.

Det er sikkert noen vi ikke vet om også. Er ikke alle som har sagt hva slags religion de har ev ikke har her inne.

Skrevet

Gi deg da. Det har da stadig vært innlegg fra noen muslimer her inne. Og så Taj Mahal etterlyste deg også.

Det er sikkert noen vi ikke vet om også. Er ikke alle som har sagt hva slags religion de har ev ikke har her inne.

Hei,

Men det har vel aldri vært noen som jeg har kjeftet på så mye som Taj Mahal heller?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Men det har vel aldri vært noen som jeg har kjeftet på så mye som Taj Mahal heller?

Med vennlig hilsen

He he, jeg husker ikke jeg o)

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Takk for svar.

Det var veldig oppklarende.

Selv er jeg kristen, men jeg tror ikke jeg kommer til å gå inn i en diskusjon med deg nå, kanskje en gang senere, når det høver seg slik.

Skrevet

Akkurat det samme kan sies om kristendom, eller en hvilken som helst annen religion.

Det kan sikkert sies om andre religioner også.

Men nå i år 2005 så er det islamittene, og ikke tilhengere av de andre religonene, som går over alle grenser når det gjelder terrorisme for "sin sak".

Skrevet

Det er intet som tilsier at det skal være forskjellig fra kristendommen.

Tyrkia er, for øvrig, et eksempel på at du tar feil.

Det er intet som tilsier at det skal være noen forskjell, men likefullt så er verden i dag full av eksempler på at slik er det.

Og det er realitetene vi må forholde oss til.

Skrevet

"Problemet er jo at i et land der Islam praktiseres av flertallet av befolkningen, så blir Islam også "staten"."

Det finnes vel unntak til den "regelen" også. I Libanon er vel litt over 50% muslimer men de har likevel en kristen president og en sunni og en shia statsminister (dog de kom til frem til denne fordelingen etter en lang borgerkrig).

Unntak finnes alltid.

Skrevet

Akkurat det samme kan sies om kristendom, eller en hvilken som helst annen religion.

...eller livssyn.

Skrevet

Det kan sikkert sies om andre religioner også.

Men nå i år 2005 så er det islamittene, og ikke tilhengere av de andre religonene, som går over alle grenser når det gjelder terrorisme for "sin sak".

Det avhenger jo bare av din definisjon av hvem som er "terrorist".

Skrevet

Det avhenger jo bare av din definisjon av hvem som er "terrorist".

Selvfølgelig.

Og det avhenger igjen av om man ønsker frihet og demokrati, eller tvang og diktatur.

Jeg heller til det førstnevnte, mens du til stadighet forsvarer de som heller til det sistnevnte - selv om du påstår at du står for det førstnevnte.

Det er vel en av grunnene til at så få her klarer å ta deg seriøst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...