Gå til innhold

Oppdra ei katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at man kan gi ei katt moderat straff for å bli kvitt uønsket atferd, som feks sprute med blomsterdusjflaske.Noen som har erfaring? har prøvd det to ganger når katta klorer på dattera mi,hun blir veldig fornærmet og går ut og blir det over natta, ellers er hun alltid inne på nattestid.

Skrevet

Jeg har ikke prøvd med å dusje katten når hun gjør noe galt, for katta vår er en raring som liker vann... men jeg har lest at det er en grei metode å bruke.

Katten vår er ca 1 år nå, og jeg har vel oppdratt henne som en hund - snakket strengt med henne og tatt henne vekk fra situasjoner der hun ikke får være eller gjøre det hun driver med.

Hun skjønner ordet "nei" og "gå ned" og slike små kommandoer. Og det rare er at hun stort sett lyder meg - jeg trodde ikke det gikk an å oppdra katter da jeg fikk henne, men har vært konsekvent.

Når hun vil ut så pleier hun å gjøre noe hun vet er galt og lar være å høre på meg slik at jeg reiser meg, og da løper hun mot verandadøra for å komme ut...

Men, i dag gikk hun bort til verandaen og snudde seg mot meg og mjauet... flinke jenta til mor det, tenker jeg...

Vet ikke om du fikk svar på spm ditt, jeg... mulig jeg snakket meg bort her...

Skrevet

Vi gjorde det da katten vår hoppet opp på bordene. Etter noen dager med dusjeflaske, ble hun kurert :-)

Tror det er en lur metode. Vann er ikke vondt, bare ubehagelig, for de fleste katter.

Skrevet

Å "oppdra" katten med en spruteflaske e.l kan fungere på den måten at den lærer at den ikke skal gjøre det når du er der. Veldig ofte vil de likevel gjøre det de ikke får lov til når de er alene. Problemet er at det er nesten umulig å bruke denne metoden uten at katten assosierer vannspruten i sammenheng med DEG, og ikke bare handlingen. Altså: DEG + ULOVLIG HANDLING = UBEHAGELIG VANNSPRUT. ULOVLIG HANDLING - DEG = VERDT Å PRØVE.

".........................."

Skrevet

Jeg fikk iallefall katta til å slutte å rasere potteplantene ved å sprute vann på den. Og å gå på bordet.... når vi ikke er der iallfall... Av og til hører jeg *dunk* når han hopper ned fra et sted, men det er sjeldnere og sjeldnere. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...