Gå til innhold

Tips til hvordan klare medikamentprøven?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil klare dette
Skrevet

Er ikke særlig god i matte og gruer meg selvsagt til denne prøven jeg snart skal ha i sykepleie. Har kun 2 forsøk før jeg skal kunne gå ut i praksis. Fikk også med meg at det var så mye som 50% stryk. Noen sa til meg at hvis jeg dobbeltganget var det bra, uten at jeg forsto hva meningen var. Tips tas i mot med stor takk.

Skrevet

Den prøven har jeg hørt er vanskelig ja!

Lykke til:-))

Skrevet

Dattera mi sa den ikke var så vanskelig *trøster* Hun grudde seg skikkelig hun også.

Skrevet

*Ha klart for deg omregning fra mikrogram, milligram, gram...milliliter, centiliter osv.

* Ha klart for deg IE-systemet.

* Vær oppmerksom på oppgaver hvor et medikament skal tilsettes til væske. Skal medikament-volumet først trekkes ut fra væsken? På mitt kull strøk 70% på en slik oppgave.

* Prøv å tenk logisk! Tenk gjennom de medikamentene du "kan", så du har noe referanseramme! Får du flere hundre/tusen mg av en medisin er det sannsynelig at du br kontrollere! Eller hvis du får flere desiliter med flytende paracet til treåringen ;-)

* Regn mange oppgaver på forhånd!

Lykke til!

Skrevet

Den prøven har jeg hørt er vanskelig ja!

Lykke til:-))

Men en slik prøve burde vel innskriver klare og det ganske så bra også. Jeg mener at det er direkte farlig hvis det er sånn at hun så vitt greier å stå.

Det er nok av skrekkens eksempel på folk som gir feil dose medisiner. Trenger igrunn ikke flere av dem, så dette børe hun jaggu pugge ut og inn.

Gjest Vil klare dette
Skrevet

Men en slik prøve burde vel innskriver klare og det ganske så bra også. Jeg mener at det er direkte farlig hvis det er sånn at hun så vitt greier å stå.

Det er nok av skrekkens eksempel på folk som gir feil dose medisiner. Trenger igrunn ikke flere av dem, så dette børe hun jaggu pugge ut og inn.

Ja det er jo derfor jeg spør om tips, fordi jeg vil lære det 100% og ikke bare hangle meg gjennom for så å glemme. Det er mer alvorlig enn som så ja.

Skrevet

*Ha klart for deg omregning fra mikrogram, milligram, gram...milliliter, centiliter osv.

* Ha klart for deg IE-systemet.

* Vær oppmerksom på oppgaver hvor et medikament skal tilsettes til væske. Skal medikament-volumet først trekkes ut fra væsken? På mitt kull strøk 70% på en slik oppgave.

* Prøv å tenk logisk! Tenk gjennom de medikamentene du "kan", så du har noe referanseramme! Får du flere hundre/tusen mg av en medisin er det sannsynelig at du br kontrollere! Eller hvis du får flere desiliter med flytende paracet til treåringen ;-)

* Regn mange oppgaver på forhånd!

Lykke til!

Hvilken kalkulator blir brukt til medikamentregning?

Skrevet

Den er faktisk ikke så ille. Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke flere regner med x og y, istede for å gjøre det så gudsjammerlig komplisert.

Skrevet

Jeg sto på første forsøk på min. Og jeg la merke til en ting.

Du får 3 timer.

Det tar kanskje 20 minutter å regne ut alle oppgavene.

Veldig, veldig mange gikk da etter de 20 minuttene. Jeg ble igjen og finregnet ut tiden. Det var antageligvis det som gjorde at jeg besto den.

Jeg pugget de 2 formlene og angrep regnestykkene fra alle tenkelige vinkler. Kunne jeg prøve forskjellige utregningsmetoder på en av oppgavene, så gjorde jeg det.

Og så kikket jeg etter om svarene virket logisk. Får du til svar at du skal gi en pasient en halvkilo paracet, så har du bomma, liksom.

Før jeg gikk inn, sjekket jeg formlene en siste gang.

Så fort vi fikk lov til å skrive, skrev jeg de ned.

Og resten av tiden brukte jeg på nøyaktighet og dobbeltsjekker.

Det var en nydelig vårdag og "alle" trasket avgårde nesten med en gang, men jeg tvang meg altså til å bli sittende og regne over selv stykker jeg var sikker på var riktige.

Og det lønte seg. :-)

Lykke til!

Og husk - studentene i kullet over en har en tendens til å overdrive vanskeligheten av enkelte ting. Spesielt dersom de selv har strøket på det. ;-)

Skrevet

Den enkle testen sier dessverre veldig lite om hvem som egner seg.

Jeg mener at høyskolene bør gjøre noe mer enn å bare slenge ut den testen. Dette burde også være en praktisk prøve der man vektlegger hvordan studenter ter seg på medisinrommet og kan svare på noen relativt generelle og greie spørsmål. Rutiner for å hidre at man gjør feil osv.

Den testen sier ikke stort mer enn hvem som klarte å få noen få regnestykker riktig på akkurat den dagen.

Skrevet

Hvilken kalkulator blir brukt til medikamentregning?

Hm...husker ikke helt, men mener det var en helt vanlig ordinær en med +/-/x/dele... Trenger ikke grafer eller sin-cos-tan styret i alle fall!

Tror jeg regnet i hodet/på papiret...I praksis kan jeg ikke huske at jeg brukte kalkulator så ofte heller... Eller jo litt når store drypp skulle stilles inn over timer, men da går det jo som oftest på pumpe, og legen forordner da ofte ml/time...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...